نگاهی بر 44 سال فعالیت هنری مرد خوشبخت سینمای ایران که از «آژانس شیشه‌ای» و «بادیگارد» بیرون آمد.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ زمانی که در سال 1334 در روستای چالو از توابع شهرستان کبود در آهنگ متولد شد کمتر کسی فکر می‌کرد که روزی یکی از بزرگ‌ترین مردان سینمای ایران شود. پدر کشاورز این کودک نامش را پرویز گذاشت و در سه‌سالگی او با مهاجرت به تهران و سکونت در محله دروازه‌ غار او را راهی دبستان صادقیه اسلامی کرد.

پرویز در سنین نوجوانی وارد ورزش حرفه‌ای شد و با عضویت در تیم کارگردان و دروازه‌بانی این تیم نشان داد که در فوتبال هم حرف‌هایی برای گفتن دارد جرقه‌های شوق پرویز به آموختن تئاتر در همان سال‌ها در ذهن او به وجود آمد و او را به سمت مرکز رفاه نازی‌آباد جهت آموختن تئاتر هدایت کرد. در سال 1348 برای اولین بار در نمایشی از پرویز محمدی‌نژاد به نام «ماجرای یک محله» نقش آفرینی و خیلی زود و در سال 54 جایزه نقش اول کاخ جوانان را برای بازی در نمایش «تسلیم شدگان» از آن خود کرد.

پرویز زمانی که 26 سال سن داشت به عنوان منشی در دادگستری تهران مشغول به کار شد اما پس از مدتی به خاطر تناقض‌هایی که بین روحیات او و اتفاقاتی که در دادگستری می‌افتاد از این حرفه کناره‌گیری کرد و دریافت که با توجه به استعداد  مثال زدنی‌اش در بازیگری باید جایگاهی در سینما،‌ تئاتر و تلویزیون پیدا کند.

در همان سال حسین کار بخش پیشنهاد بازی در «دیار عاشقان» را به او داد و پرویز با گرفتن دیپلم افتخار بازیگر نقش مکمل و در دومین جشنواره فیلم فجر نوید ظهور یک ستاره‌ی جوان را به سینماگران داد اگر بخواهیم سینمایی به این بازیگر نگاه کنیم «پیشتازان فتح»، «سازمان 4»، «شکار»، «حکایت آن مرد خوشبخت»، «مار»  و «آدم برفی» آثاری قابل قبول از پرویز بودند اما در سال 1374 پرستویی فیلمی بازی کرد که تا چندین ماه نقل اول محافل سینمایی بود «لیلی با من است» اثری فاخر از این بازیگر به حساب می‌آید و به خاطر آن دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد.

نیمه‌ی دوم دهه هفتاد یک دوران طلایی برای پرویز به حساب می‌آمد و آغازگر همکاری او و حاتمی‌کیا بود.

فیلم «آژانس شیشه‌ای» حاتمی‌کیا 4 جایزه‌ی متفاوت از جشنواره‌های مختلف را برای بزرگ مرد سینمای ایران به ارمغان آورد و از درخشان‌ترین آثار سینمایی او است.

اگر بخواهیم کارنامه‌ی پر‌پیمان این  بازیگر صاحب نام را بررسی کنیم باید ساعت‌ها و روزها وقت بگذاریم و در نهایت هم به آن چیزی که می‌خواهیم نمی‌رسیم اما در کل باید گفت که «لیلی با من است»، «مارمولک»، «آژانس شیشه‌ای»، «مرد عوضی»، «به نام پدر»، «بید مجنون» و «بیست» از متفاوت‌ترین کارهای پرویز پرستویی به حساب می‌آیند.

پرستویی هیچ‌گاه خود را به سینما محدود نکرد و در تئاتر و تلویزیون هم درخشش محسوسی داشت سریال «زیر تیغ» گواه این موضوع است.

در حال حاضر پرویز پرستویی با اینکه پا به سن گذاشته و انرژی جوانی ندارد همچنان پر کار و سطح بالا است. در سی‌و‌سومین دوره جشنواره فیلم فجر که بهمن‌ماه 93 برگزار شد شاهد دو فیلم «بوفالو» و «دو» که تهیه‌کننده‌ی این کار هم بود، بودیم.

الآن هم که پرستویی با عشقی وصف ناپذیر در حال نقش‌آفرینی در «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا است و نقش اولی این پروژه پر سر و صدای سینمایی را به عهده دارد. نکته‌ای که در مورد «بادیگارد» سینمای ما صادق است تعهد و انرژی زیادی است که برای هر کاری می‌گذارد و بدون شک مهم‌ترین عامل ماندگاری او هم همین مسئولیت‌پذیری اوست.

پرویز پرستویی صاحب دو فرزند است و پسر او بهروز نام دارد و یکی از بازیگران سینما نیز به حساب می‌آید.

پرویز پرستویی در دومین روز اولین ماه تابستان متولد شده و بسیاری از ویژگی‌های مردان متولد تیر از جمله تو دار، استاد، حواس‌ جمع و گزیده گو بودن را دارد.

در کل متولدان تیر‌ماه ویژگی‌هایی چون حساس، رویایی، عاشق خانه و خانواده، علاقه‌مند به کشاورزی،‌ آرام،‌ پر محبت، متنفر از انتقاد، باهوش، رک‌گو، صبور و آرام و میهن پرستی را دارند حال پروستویی باید در خود جستجو کند و ببیند کدام‌ یک از این خصیصه‌ها را دارد.

بدون شک پرویز پرستویی یکی از تکرار نشدنی‌های سینمای ایران است و یک سرمایه‌ی بزرگ برای بازیگران جوان به حساب می‌آید. او بادیگاردی است که در خیلی از برهه‌های حساس سینما از آبروی آن محافظت کرد و بدون حاشیه به یکی از بزرگ‌ترین‌های این حرفه تبدیل شد. پرستویی می‌تواند الگوی خوبی برای تمام سینماگران جوان باشد.

به مناسبت تولد این بزرگ مرد سینما نظرات و پیام‌های تعدادی از همکارانش پیرامون او را جویا شدیم:

سامان سالور:پرویز پرستویی جزو خوش‌نام‌ترین، کار‌بلدترین، دوست‌داشتنی‌ترین و با معرفت‌ترین آدم‌هایی است که با وجود سابقه‌ی زیاد ادعایی ندارد و بسیاری از تماشاگران سینما با شنیدن نام او سر ذوق می‌آیند من تجربه همکاری بسیار خوبی با او داشتم و امیدوار آثار درخشان این بازیگر و همکاری‌های آینده‌ی من با او بیشتر شود.

رسول نجفیان:پرویز از دوستان عزیز و قدیمی قبل از انقلاب من است برای او آرزوی تندرستی و موفقیت دارم امیدوارم پرویز با قلب مهربان و روحیه‌ِ بزرگوارانه‌اش از سد افرادی که آزارش داده‌اند بگذرد و مثل همیشه سربلند،‌خوشنام، محبوب و مشهور بماند.

سعید راد: پرویز از هنرمندان متواضع  و برجسته‌ی کشور است که علاوه بر سینما در تئاتر هم جایگاه ویژه‌ای دارد من در اداره‌ی تئاتر با او آشنا شدم و فهمیدم این شخص از ادب، ‌احترام،‌ و منش ویژه‌ای برخوردار است پرویز بعد از شهرت هرگز تغییر شخصیت نداد و همچنان رویه‌ی انسانی خود را حفظ کرد. امیدوارم پرویز همیشه موفق و پیروز باشد و تولدش را به او تبریک می‌گویم.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار