کارشناس ارشد مدیریت مصرف توانیر گفت: با توجه به گرمای بی‌سابقه هوا در روزهای گذشته، شاهد افزایش 2 هزار و 550 مگاواتی در مصرف برق هستیم.

عبد امیر احمدی زاده کارشناس ارشد مدیریت مصرف توانیر در گفتگو با  خبرنگار حوزه انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در روزهای اخیر به دلیل افزایش بی سابقه دما در ابتدای فصل تابستان، هم‌اکنون شاهد رکورد بی‌سابقه در مصرف برق هستیم به گونه‌ای که میزان مصرف برق در اولین روز تابستان 47 هزار و 665 مگاوات رسید که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2 هزار و 550 مگاوات افزایش داشته است.

وی در ادامه به رشد 6 درصدی مصرف برق اشاره و بیان داشت: افزایش دما و رشد مصرف وسایل سرمایشی به ویژه تمایل استفاده از کولرهای گازی بار مصرف برق را بالا برده و ما را با رشد 6 درصدی مواجه کرده است در صورتی که نُرم افزایش مصرف در جهان 2 الی 3 درصد در سال است.

کارشناس ارشد مدیریت مصرف توانیر اظهار داشت: با توجه به افزایش طبیعی میزان مصرف به دلایل مختلف اعم از افزایش مشترکین، سالانه در حدود هزار تا 2 هزار و 500 مگاوات به ظرفیت برق تولیدی کشور اضافه می شود ولی این مقدار برای پوشش بار پایه است و جوابگوی اوج مصرف در تابستان نیست.

احمدی زاده در توضیح پیک مصرف گفت: در حدود 200 ساعت در سال مصرف به صورت نامتعارفی به دلایل مختلف مصرف بالا می رود که برای مقابله با این فشار در شبکه، صرفه جویی و مدیریت مصرف بهترین راهکار است، زیرا سرمایه گذاری کلان فقط برای این میزان ساعات محدود معقول به نظر نمی رسد.

وی در ادامه به بیان نمونه هایی برای مدیریت مصرف پرداخت و گفت: تنظیم درجه کولر گازی بین 22 تا 24 درجه، استفاده از کولرهای با مصرف انرژی مشخص، استفاده از سایه بان در کولرهای آبی و استفاده از وسایل برقی در ساعات اولیه صبح می تواند به صرفه جویی 10 درصدی بینجامد.

کارشناس ارشد مدیریت مصرف توانیر در پایان خاطرنشان کرد: پیک ظهر در تابستان فشار بیشتری به شبکه سراسری وارد می‌کند که از مشترکین تقاضا داریم ساعات 11 الی 4 بعدظهر کمترین وسایل برقی را روشن و استفاده از این وسایل را به ساعات دیگری جا به جا کنند.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار