دانشمندان در حال تلاش برای ایجاد سیستم هشدار دهنده سریع درباره فوران‌های پرقدرت قریب الوقوع در خورشید، که به آن خروج جرم از تاج خورشیدی (گدازه های تاج) می‌گویند، هستند.

به گزارش خبرنگار فن‌آوری‌های نوین گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رزبالت(Rosnalt.ru) خورشید- ستاره فعالی است که در آن اغلب آتش‌فشانی قدرتمند ذرات خورشیدی، که تا زمین می‌رسد اتفاق می‌افتد و این می‌تواند موجب طوفان‌های مغناطیسی شدید شود که نه تنها بر سلامت انسان تاثیر می گذارد، بلکه مانع از کار شبکه‌های انرژی، سیستم‌های ناوبری و ارتباطات نیز می‌شود.

هشدار سریع درباره اینکه چنین طوفانی به زمین خواهد آمد و قدرت آن چگونه خواهد بود می‌تواند امکان بهتر آماده شدن برای آن را فراهم کند . تکنولوژی امروزی اجازه می دهد حدود یک ساعت قبل از خروج جرم از تاج خورشیدی درباره آن اطلاع داد. 

مدل جدید پیش بینی که توسط متخصصان مرکز پرواز فضایی گو دارد ( یک مرکز ناسا واقع در ایالات متحده آمریکا) Goddard  Space Flight Cenher طراحی شده است.امکان می‌دهد زمان و قدرت فوران را پیش‌بینی کرد و درباره فوران تاج ظرف مدت 24 ساعت هشدار داد. 

فعلا دانشمندان مدل پیش بینی را بر اساس اطلاعات ضبط شده از هشت خروج جرم از تاج خورشیدی تست و آزمایش کرده اند و قصد دارند تست را برای تصحیح مدل‌های پیش‌بینی ادامه دهند. 

خروج جرم از تاج خورشیدی- فوران مواد از خورشید است. نظارت بر خروج جرم از تاج خورشیدی از سطح زمین مشکل است و با مشاهدات از طریق ماهواره در نزدیکی زمین در برخی از موارد تشخیص جهت حرکت فوران: آیا به سمت زمین در حرکت است یا از زمین حرکت می کند،غیر ممکن است.

برای رفع این مشکل در حال حاضر از یک جفت ماهواره پروژه Stereo که در زوایای بزرگ در مدار زمین قرار گرفته است، استفاده می‌شود. 




انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار