منطقه جنگلی و حفاظت شده هلن، با بیش از ۴۰ هزار هکتار وسعت در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از شهرکرد، منطقه جنگلی و حفاظت شده هلن با بیش از ۴۰ هزار هکتار وسعت در استان چهارمحال و بختیاری، در فاصله 110 کیلومتری شهرکرد، مرکز استان، در فاصله حدود 20 کیلومتری شهر ناغان و در محدوده شهرستان های اردل، لردگان و کیار قرار دارد.

منطقه هلن بین عرض جغرافیایی 31/55 و 31/40 شمالی و طول جغرافیایی 50/53 و32 /50 شرقی واقع شده است.

این منطقه نام خود را از كوهی در همین محل که به نام هلن مشهور است گرفته كه گفته می شود نام پرستاری آمریكایی است كه بعد از ازدواج با یك پزشك ایرانی بختیاری، در سال 1931 به ایران آمده و به همراه همسرش با ایل بختیاری كوچ و به مداوای مردم می پرداخته است. 

حضور هلن در آن زمان، مصادف با نقشه برداری و تهیه نقشه های توپوگرافی منطقه بوده كه احتمالاً اختصاص كوهی به نام هلن، به خاطر قدردانی از او بوده است. 

حدود 30 هزار هكتار از منطقه حفاظت شده هلن، پوشیده از جنگل بلوط و غالباً از نوع بلوط غرب و یک چهارم آن مرتعی است.

منطقه هلن از نظر توپوگرافی کاملاً کوهستانی است که بلندترین نقطه آن کوه بزمنی با ارتفاع 3225 متر و کمترین ارتفاع آن در حاشیه رودخانه زیبای ارمند با ارتفاع 1168 متر از سطح دریا می باشد.

این منطقه از نظر اقلیمی نیمه مرطوب با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های نیمه سرد می‌باشد.

میانگین دمای این منطقه در دی ماه به عنوان سردترین ماه سال 2 و چهار دهم درجه سانتیگراد و در تیرماه به عنوان گرم‌ترین ماه سال 14 و نوزده صدم درجه سانتیگراد است.

میانگین بارندگی سالانه منطقه هلن، 505 و نه دهم میلی‌متر است.

علاوه بر عبور رودخانه کارون با طول حدود 65 کیلومتر و رودخانه ارمند، چشمه هایی همچون برد بلند گل سفید آب، چشمه سیبا، آب سفید، تاگک، چشمه دل بالا، گردک، شه پیر، از منابع آب هلن هستند.

ویژگی‌های اقلیمی منطقه، آب و هوای نیمه مرطوب با تابستان های گرم و خشك و زمستان های نیمه سرد، وجود زیست‌بوم‌های رودخانه‌ای و حاشیه رودخانه‌ای، پوشش های انبوه جنگلی و غیرجنگلی، شرایطی را برای جذب حیات وحش متنوع به ویژه پرندگان فراهم نموده است.

گز، بادام، ارژن، گون، بُنه، کلخونک، کلاه میرحسن، زالزالک، پلاخور، شکرتیغال و دافنه از دیگر گونه های این منطقه است.

جامعه جنگلی در ارتفاع 2000 متری در غرب منطقه پیرامون گردنه بره مرده جای خود را به گونه‌های گون و دافنه می‌دهد. تنها گونه درختی بالای ارتفاع 2800 متری گونه پلاخور است که به صورت لکه‌های پراکنده قابل رؤیت می‌باشد.

سایر نقاط منطقه حفاظت شده هلن از گیاهان مرتعی پوشیده شده است.

از جانوران این منطقه می توان به کل و بز، سنجاب ایرانی، شغال، تشی، روباه معمولی، گراز، گرگ، خرگوش، خرس قهوه‌ای، کبک، کبوتر جنگلی، کمرکلی بزرگ، زاغ نوک قرمز، زاغی، کلاغ معمولی، دلیجه، عقاب طلایی، آگاما، لاک‌پشت آبزی و افعی اشاره کرد.

تراکم پوشش گیاهی و درختان جنگلی تا 3 دهه پیش در این منطقه به اندازه‌ای بوده که کمتر کسی به خودش اجازه وارد شدن به جنگل را می داد، اما اینک بر اثر کاربری های غیر اصولی، تجاوز و تخریب، بخش‌هایی از جنگل در معرض تنک شدن و نابودی پوشش گیاهی قرار دارد.

دسترسي به منطقه هلن با وجود جاده آسفالته شهركرد خوزستان دشوار نيست. اين جاده از دوپلان تا سر خون و از سر خون تا پل ارمند ادامه دارد.

همچنين جاده آسفالته دورك تا معدن نيز پيرامون منطقه را فرا مي گيرد.

علاوه بر آن جاده هاي خاكي روستاهای جوزستان و  آب گلور، جاده خاكی دسترسي به دكل هاي برق و مخابرات، جاده خاكی سر تنگ مسن و روستای ده كهنه سررک از ديگر راههاي ارتباطي و دسترسي به منطقه است.

منطقه هلن به دليل قرار گرفتن در حاشيه جاده اوليه خوزستان و وجود عشاير به عنوان يك نماد هماهنگ حيات با طبيعت، رودخانه دوپلان و ارمند و حاشيه آن با چشم اندازهاي بديع، آبشار دره عشق، چشمه هاي پرآب همچون آب سفيد و آب گلور ، در كنار بوم سازگان هاي جنگلي و مرتعي و وجود دو اقليم كوهستاني با زمستان هاي نيمه سرد و تابستان هاي معتدل و رودخانه برفي كه از ريزش برف به صورت بهمن تا داخل رودخانه دوپلان در حوالي روستاي برنجگان ايجاد مي شود، مجموعه اي از شرايط جذب گردشگر را فراهم ساخته است.

همچنين تفريحات فيزيكي پرتحرك مانند كوه نوردي، صخره نوردي و ...، لذت جويي از مناظر و تماشاي حيات وحش از ديگر قابليت های گردشگري اين منطقه است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.