سه متخلف تیغ زدن درختان جنگلی در منطقه حفاظت شده جنگلی هلن دستگیر شدند.

به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از شهرکرد، سه نفر متخلف که شبانه اقدام به تیغ زدن درختان جنگلی پسته وحشی با نام محلی بنه در منطقه حفاظت شده جنگلی هلن می کردند، توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری دستگیر و پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری با اعلام این خبر گفت: صمغ گیری درختان بنه موضوعی است که به علت سودآور بودن، طی سال های اخیر مورد توجه افراد سودجو قرار گرفته است.

شهرام احمدی افزود: در گذشته از صمغ این درختان توسط مردم محلی به اندازه محدود برای تأمین نیازهای دارویی استفاده می شده و در حال حاضر، کاربرد زیادی در صنعت و تولید داروهای گیاهی و آدامس دارد.

وی تأکید کرد: صمغ گیری از درختان باید در حد توان درخت و به صورت علمی صورت گیرد.

احمدی با اشاره به ماده 46 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع و ماده 10 قانون شکار و صید، تصریح کرد: بر طبق قانون، تیغ (کت) زدن درختان جنگلی ممنوع است و با متخلفان برابر قانون برخورد می شود.

به گفته وی و براساس ماده 46 قانون حفاظت وبهره برداری از جنگلها ومراتع؛ هرکس مبادرت به کت زدن یا روشن کردن آتش در تنه درخت جنگلی نماید، علاوه بر جریمه نقدی به حبس تادیبی از سه ماه تا یکسال محکوم خواهد شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران،منطقه حفاظت شده هلن با۴۰هزار هکتار وسعت در استان چهارمحال و بختیاری، در فاصله 110 کیلومتری شهرکرد، مرکز استان و در مجاورت شهر ناغان در محدوده شهرستان های اردل، لردگان و کیار قرار دارد.

این منطقه نام خود را از كوهی در همین محل که به نام هلن مشهور است گرفته كه گفته می شود نام پرستاری آمریكایی است كه بعد از ازدواج با یك پزشك ایرانی بختیاری، در سال 1931 به ایران آمده و به همراه همسرش با ایل بختیاری كوچ و به مداوای مردم می پرداخته است.

حدود 30 هزار هكتار از منطقه هلن، پوشیده از جنگل بلوط و غالباً از نوع بلوط غرب و یک چهارم آن مرتعی است.

ویژگی‌های اقلیمی منطقه، وجود زیست‌بوم‌های رودخانه‌ای و حاشیه رودخانه‌ای، جنگلی و غیرجنگلی، شرایطی را برای جذب حیات وحش متنوع به ویژه پرندگان فراهم نموده است.

گز، بادام، ارژن، گون، بُنه، کلخونک، کلاه میرحسن، زالزالک، پلاخور، شکرتیغال و دافنه از دیگر گونه های این منطقه است.

از جانوران این منطقه می توان به کل و بز، سنجاب ایرانی، شغال، تشی، روباه معمولی، گراز، گرگ، خرگوش، خرس قهوه‌ای، کبک، کبوتر جنگلی، کمرکلی بزرگ، زاغ نوک قرمز، زاغی، کلاغ معمولی، دلیجه، عقاب طلایی، آگاما، لاک‌پشت آبزی و افعی اشاره کرد.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.