گبه های خراسان جنوبی در 700طرح مختلف همچون مدرن و سایه روشن و با اندازه های گوناگون تولید می شود که پس از تولید به مرکز فروش گبه در شیراز ارسال و از آنجا به آلمان صادر می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از بیرجند؛ مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: تولید و صادرات گبه استان از آغاز امسال 6 میلیارد و 400 میلیون ریال برای استان ارزآوری داشت.

صادقی زاده افزود: این ارزآوری با تولید 800 مترمربع گبه و با تلاش هزار و 600 بافنده ، حاصل شده است .

وی با اشاره به فعالیت یک تعاونی تولید و صادرات گبه در خراسان جنوبی افزود : گبه های این استان در 700طرح مختلف همچون مدرن و سایه روشن و با اندازه های گوناگون تولید می شود که پس از تولید به مرکز فروش گبه در شیراز ارسال و از آنجا به آلمان صادر می شود .

پارسال نیز 2 هزار و 600 مترمربع گبه تولیدی خراسان جنوبی صادر شد .

گبه ، پرزهای بلند دارد و در بافت آن شمار پود بیشتری به کار می‌رود ، تاثیر چشمگیری بر نرمی گبه می‌گذارد.

تعداد پود برخی از گبه‌ها گاهی از 3 تا 8 پود در هر رج و بلندی پرزها گاهی تا یک سانتی متر هم می‌رسد.

اوایل گبه‌ها ساده و بدون نقش بافته می‌شدند ، بافندگان اغلب از محیط و طبیعت اطراف الهام می‌گرفتند و طرح های ذهنی خود را روی گبه‌ها به کار می‌گرفتند.

چون بافنده آن را برای نیاز و مصرف شخصی خود تولید می کرده در بافت آن از ایده‌های ذهنی اش بهره می گرفته و گاهی آرزوهایش را بر روی گبه به نمایش می گذاشته است.

مانند نقش چادر که شاید به معنای داشتن سرپناهی ثابت بوده و یا نقش انسان به عنوان خانواده و نقش‌های دیگری که هر یک نماد خاص خود را داشته است.

گبه دستبافته‌ای با اصالت است و نقوشی که در بافت آن به کار رفته ، آن را از سایر دستبافته‌ها متمایز می‌کند.

اغلب طرح‌های گبه ملهم از طبیعت اطراف بافندگان و بر اساس ذهنیت آن‌ها بوده است.

مهم ترین طرح‌های گبه به شرح زیر است:

طرح شیر ، مهم ترین طرحی که در میان عشایر بافته شده نقش شیر می‌باشد که تنها نقش مشترک بین بافندگان مناطق مختلف بوده است.

طرح خشتی ،  یا قابی شکل ، این طرح از کابردی ترین نقش‌های گبه است.
 
طرح حوض گبه ، این نقش شامل ترنجی در وسط است که گلی را نشان می‌دهد که از اطراف آن گل‌ها و غنچه‌هایی دیگر گسترش یافته است.

طرح گل گبه، به نقش گل رز در گبه طرح گل گبه می‌گویند.

طرح ایلیاتی ، این طرح برگرفته از طبیعت اطراف عشایر است و کاملاً ذهنی است و بیشتر در میان قاب‌های لوزی، دایره، مربع، مستطیل و بیضی قرار می‌گیرد که هر یک از آن‌ها با طرح‌های با اصالت ایرانی مزین شده‌اند.

طرح درخت ،  درخت در زندگی آدمیان جایگاه مهمی داشته است که در این میان درخت سرو که نماد شادی و بید مجنون که نماد غم و اندوه بوده است بیشترین کاربرد را داشته است.

طرح راه راه، این طرح به گونه‌های متفاوت توسط بافندگان به کار می‌رود. جهت این راه‌ها اغلب به صورت عمودی و اریب است و گاهی نیز از جهت افقی استفاده می‌کنند.

طرح خانه درهم ، در دل این نقش مفهومی عرفانی مورد نظر است. این خانه‌های در هم شده و یکنواخت تصویری انتزاعی از مراحل زندگی را نمایان می‌کند که آغاز آن از عالم هستی است و پایان آن به گوهر ذات و وجود منتهی می‌شود.

طرح کف ساده ، این گبه‌ها سفره‌های بدون نقش را در برابر ذهن مجسم می‌نمایند.
 
انتهای پیام /س  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.