با وجود نزدیک شدن به زمان مذاکرات دو جانبه، اختلافات ریشه‌دار و دیرینه در روابط آمریکا و چین سبب شده کارشناسان همواره در خصوص نزدیکی و تعامل این دو کشور ابراز تردید کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آسوشیتد پرس، با تحولات جدیدی که اخیراً در روابط چین و آمریکا در خصوص مسئله مالکیت دریای جنوبی چین و حمله سایبری به یکی از مراکز اطلاعات کارکنان فدرال آمریکا رخ داده است، انتظار می‌رود تنش‌ها میان این دو کشور همچنان رو به فزونی داشته باشد.

در عین حال، با توجه به سفر آتی مقام‌های چین به ایالات متحده در فصل پاییز، به نظر می‌آید واشینگتن و پکن همچنان به بهبود روابط پر فراز و نشیب خود امید دارند.

هفته‌ ‌آینده نیز قرار است دیپلمات‌های ارشد و مقام‌های اقتصادی دو کشور در راستای گفتگوهای راهبردی و اقتصادی سالانه در خاک آمریکا گرد هم آیند. دولت باراک اوباما ضمن اذعان به وجود اختلافات بسیار با چین، ابراز امیدواری کرده این دو کشور بتوانند با تکیه بر نقاط مثبت و موضوعات مشترک مانند بحران تغییرات آب و هوایی به تعامل خود ادامه دهند.

همچنین مقام‌های نظامی و غیرنظامی چین و آمریکا تصمیم دارند روز دوشنبه برای بحث در مورد برخی مسائل امنیتی با یکدیگر دیدار کنند.

سفر "شی جین‌پینگ" به کاخ سفید در ماه سپتامبر سال جاری، اولین سفر وی پس از انتخاب به‌عنوان رییس‌جمهور چین در سال 2013 خواهد بود. به گزارش خبرگزاری شینهوآ، "لو کانگ"، وزیر خارجه چین، در توصیف این سفر آن را فرصتی برای پیشرفت دانسته تا به واسطۀ آن بتوان الگوی جدیدی از تعامل میان دو قدرت را به نمایش گذاشت."

به گفته کارشناسان، مسائل بسیاری مانند امنیت در حوزه سایبر، تغییر اقلیم، مسائل اقتصادی، حق مالکیت چین بر جزایر مورد مناقشه و موارد دیگر از جمله موانعی هستند که نزدیکی دو قدرت اقتصادی جهان را تا زمان نامعلومی به تعویق خواهد انداخت.

 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار