روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت پس از توافق هسته ای احتمالی ایران شرکتهای بين المللی با قراردادهای سودآورتری به ايران خواهند آمد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران؛وال استریت ژورنال نوشت ایران مفاد بهتری را در قراردادهای نفتی پیشنهاد می کند.

مقامات وزارت نفت ایران گفتند این کشور آماده است قراردادهای بلندمدت تر و سودآورتری را به شرکت های نفت و گاز بین المللی پیشنهاد کند، اما انتظار دارد شرکت های ایرانی در این قراردادها، مشارکت اساسی داشته باشند.

همچنین انتظار می رود این شرکت ها فناوری ها و مهارت های مدیریتی بیشتر را با همتایان ایرانی خود مبادله کنند.

در حالیکه به نظر می رسد مذاکره کنندگان ایران و شش قدرت جهان به دستیابی بهیک توافق نزدیک هستند که موجب برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران می شود، توجه ها به ذخایر نفت و گاز ایران معطوف شده است.

امیر زمانی نیا ،معاون ارشد وزیر نفت، که تیم مذاکره کننده ایران را ترک کرد تا بر تعاملات این وزارتخانه با دهها شرکت خارجی عمده نظارت کند، گفت: بخش انرژی ایران به سرمایه گذاری دستکم 185 میلیارد دلار در شش سال آینده نیاز دارد.

با پیش رفتن مذاکرات فعلی، مقامات ایرانی و مدیران اجرایی شرکت های نفتی به شکل فزاینده هم در داخل ایران هم خارج از ایران باهم ملاقات داشته اند تا درباره مفاد قراردادهایی بحث کنند که این شرکت ها بر اساس آنها ممکن است مجددا به این کشور بازگردند.

کلادیو دسکالزی، مدیر اجرایی شرکت انی(Eni) ،در کنفرانس بین المللی که اوایل این ماه در وین برگزار شد، خطاب به حضار که مقامات ایرانی نیز در بین آنها بودند، گفت شرکت او و دیگر شرکت ها به ایران باز نمی گردند مگر آنکه ترتیبات قراردادی بهبود یابد.
وی گفت: «ما خسارت زیادی دیده ایم و باید مفاد توافقها تغییر یابد.»

علی کاردور ،معاون وزارت نفت ایران، گفت قراردادهای جدیدی که پیشنهاد خواهند شد، برای کار در 34 تا 74 میدان نفتی است و ممکن است در طول فعال بودن آن میدانها که تا 30 سال خواهد بود، ادامه داشته باشد.

ایران در برخی از پیچیده ترین و دشوار ترین طرح های خود، ممکن است حتی ترتیبات قراردادی موسم به توافق های تقسیم تولید را پیشنهاد کند که خیلی در ایران بحث انگیز هستند زیرا به شرکت های خارجی اجازه می دهند بخشی از نفت را برای فروش در اختیار داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار