روزه‌داری برای بیماران قندی که با رژیم غذایی درست قند خون خود را کنترل می‌کنند، بسیار مفید است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از ساری، مقدار قند خون در حد طبیعی 60 تا 140 میلی ‌گرم درصد است و توصیه می‌شود میزان قند خون ناشتای فرد دیابتی بین 90 تا 130 بوده و دو ساعت پس از صرف غذا نیز قندشان بیش از 180 نباشد.

با این توضیح اگر قند خون فرد در این محدوده قرار نداشته باشد، نمی‌تواند روزه بگیرد و ابتدا باید این مشکل را برطرف کند.

در صورتی که چنین افرادی تمایل زیادی به روزه گرفتن داشته باشند، حتما باید ابتدا با پزشک معالج مشورت کرده و در شرایطی خاص زیر نظر پزشک می ‌توانند روزه بگیرند.

لازم است افراد دیابتی با پزشک معالج خود مشورت کنند؛ در واقع اگر قند خون آن‌ها در حد طبیعی کنترل شده و همچنین دچار افزایش وزن نیز باشند، روزه‌داری حتی می‌ تواند به کنترل قند خونشان کمک کند.

روزه‌داری نه ‌تنها موجب کاهش کالری دریافتی می ‌شود، بلکه حتی شیوه زندگی افراد را نیز تغییر خواهد داد؛ به طوری که افراد در روزهای معمول سه تا پنج وعده غذا مصرف می‌کنند و در ماه رمضان طی روز اصلاً غذایی نمی‌خورند. بنابراین کاملا طبیعی است که میزان داروی مصرفی هم باید تغییر کند.

گروهی از بیماران دیابتی بدون دارو و با استفاده از رژیم غذایی مناسب و فعالیت جسمی قند خونشان را کنترل می‌کنند که طبق نظر متخصصان روزه‌داری زیر نظر پزشک معالج برای این گروه از افراد مناسب است.

روزه‌داری برای افرادی که با تغذیه مناسب و فعالیت جسمی، قند خونشان را کنترل می‌کنند می‌ تواند به کنترل بهتر قند خون کمک کرده و در این زمینه موثر باشد.

در واقع پس از گذشت هشت ساعت که فرد روزه‌دار غذایی مصرف نمی ‌کند، بدن برای تامین گلوکز مورد نیاز از ذخایرش استفاده می‌کند؛ به طوری که ابتدا از ذخایر قندی کمک می ‌گیرد سپس از ذخایر چربی و به همین دلیل ممکن است وزن فرد کاهش یابد.

به گفته وی، کاهش وزن عامل موثری برای کنترل بهتر قند و همچنین فشارخون به حساب می‌ آید و می‌ توان گفت روزه گرفتن برای این گروه از بیماران دیابتی مناسب است.

با این ‌که در ماه رمضان معمولاً تعداد وعده‌های غذایی کاهش می‌یابد، ولی متأسفانه در ایام روزه ‌داری، به علت کاهش فعالیت جسمی و همچنین پرخوری، افراد زیادی با مشکل افزایش وزن روبه‌ رو می‌شوند.

هنگام سحر بهتر است از غذاهایی استفاده کنید که بیشتر حاوی مواد غذایی دیر جذب و کربوهیدرات‌ها باشد؛ به عنوان نمونه نان، برنج انتخاب مناسبی است.

علاوه بر این، مصرف مقدار کافی میوه و سبزیجات را نیز فراموش نکنید، چون این خوراکی‌ها فیبر زیادی داشته و به همین دلیل موجب می‌شود قند خون دیرتر افزایش یابد.

بیمارانی که از داروهای خوراکی استفاده می‌کنند، باید دقت داشته باشند در صورت روزه‌داری میزان داروها هم تغییر می‌ یابد و به همین دلیل توصیه می‌شود حتما با مراجعه به پزشک و زیر نظر او، مقدار مناسب دارو را مصرف کنند.

بهتر است هنگام افطار از مواد غذایی شیرین و شیرینی‌هایی مانند زولبیا، بامیه، حلوا کمتر استفاده شده یا اصلاً آن‌ها را مصرف نکنید.

همچنین خوب است هنگام افطار، ناگهان مقدار زیادی غذا نخورده و افطار را در دو یا سه نوبت میل کنید.

در طول این ماه مصرف غذاهای پرچرب را نیز کاهش دهید و فعالیت جسمی را فراموش نکنید.

هنگام روزه‌داری هم حتما باید قند خونتان را کنترل کنید وخطر افت قند خون در بیماران دیابتی تیپ یک در ماه رمضان 4 تا 7 برابر بیشتر می‌شود ولی در بیماران دیابتی تیپ 2 این میزان به 7 تا 8 برابر می‌ رسد.

بیمارانی که قبل از ماه رمضان دچار افت شدید قند خون، افت هوشیاری و کنترل نامناسب قند خون می‌شوند در زمره بیماران پرخطر هستند.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: رمضان ، شیرین ، بیماران ، قندی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.