مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: وضعیت آب دریاچه ارومیه تثبیت شده است و نسبت به مهر ماه سال گذشته و برنامه پیش بینی شده نیز تثبیت در دو سال اول بوده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از تبریز؛ هاشمی ، امروز در جلسه شورای  حفاظت منابع آب آذربایجان شرقی با بیان اینکه در روزهای اخیر حدود 100 پمپ در مسیر رودخانه آجی چای جمع آوری شده است، گفت: آب هایی که از طریق این پمپ ها به زمین های کشاورزی منتقل میشد، آبی ناسالم برای کشاورزی بوده و به انواع فلزات سنگین و آلودگیهای میکروبی آلوده است.

وی بیان کرد: در بازدید اخیر ستاد احیای دریاچه ارومیه از مسیر رودخانه آجی چای تصمیم گرفته شد تا در زمینه کیفی سازی آب اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی افزود: آجی چای در زمینه آب کیفی به سه قسم تقسیم می شود که در مسیر اول کیفیت آب خوب است اما در مسیر دوم‌ آب شور می شود و در مسیر سوم آلودگیهای میکروبی و فلزات سنگین تخلیه می‌شود و در حال حاضر 400 لجن کش در این مسیر خود را تخلیه می کند.

هاشمی یادآور شد: پسماند چرم شهر و نیز کارخانجات مسیر نیز در آجی چای تخلیه می شوند و با توجه به نبود سیستم تصفیه در اکثر کارخانجات این مشکل وجود دارد.

مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی عنوان کرد: در راستای جلوگیری از آلودگی آجی چای تا کنون 16 گزارش تهیه شده و راه کارهای متعددی پیش بینی شده که تا کنون موثر نبوده و آلودگیها ادامه دارد.

وی افزود: بستر سازی برای استفاده از تسهیلات جهانی جهت ارتقا شاخص های زیست محیطی رودخانه ضروری به نظر می رسد.

هاشمی خواستار ارتقای کیفی سیستم تصفیه آب کارخانه ها شد و گفت: ادارات متولی امر در این زمینه باید همراهی بیشتری داشته باشند.

وی یادآور شد: میزان بارندگی در استان در سه ماهه سال جاری 24 درصد نسبت میانگین طولانی مدت و 29 درصد به نسبت سال قبل افزایش داشته اما با توجه به خشکسالی و برداشت های انجام شده ، روان آبی رخ نمی دهد.

وی بیان کرد: در حال حاضر در 16 شهر استان با چالش آب مواجه هستیم و اگر مردم بتوانند 10 درصد مصرف خود را کنترل کنند وضعیت بهبود بیشتری پیدا می کند.

مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان یادآور شد: پیشرفت مسیر ساماندهی آجی چای تا کنون 13 درصد پیشرفت داشته است و از پل خورخور تا دریاچه ارومیه کانال مخصوصی در حال حفر است.

هاشمی با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: وضعیت آب دریاچه ارومیه تثبیت شده است و برنامه ما نیز تثبیت در دو سال اول بوده است.

ایوب ایرانی فام ، معاون سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی‌ بر استفاده حداقلی از منابع آب برای تولید حداکثری محصولات کشاورزی تاکید کرد و افزود: استفاده از آب کشاورزی به صورت حق آبهای مصوب صورت می گیرد و در زمینه آبیاری تحت فشار و مصرف بهینه آب نیز از سال 69 برنامه هایی در حال اجرا است.

وی گفت: در حال حاضر بالای 48 هزار هکتار در استان از آبیاری تحت فشار استفاده می کنند و در شهرهای حاشیه دریاچه ارومیه  نیز آبیاری تحت فشار با محدودیتهای مواجه است.

وی گفت: 2 هزار و 600 هکتار نیز در دست برنامه ریزی برای آبیاری تحت فشار هستند و در زمینه امکان انجام آبیاری تحت فشار نیز برنامه مطالعاتی در دست اقدام داریم.

وی گفت: آبهای زیر زمینی به 4 قسمت تقسیم می شوند و در‌‌ زمینهای اطراف چاه های غیر مجاز آبیاری تحت فشار صورت نمی گیرد و در مجموع در 86 هزار هکتار امکان آبیاری تحت فشار دراستان وجود دارد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: برقی کردن چاه های آب کشاورزی موجب می شود تا زمینه  بیشتری برای آبیاری تحت فشار فراهم شود و در زمین های اطراف دریاچه ارومیه با محدودیتهای بیشتری مواجه هستیم.

ایرانی فام بیان کرد: در حال حاضر 85 درصد هزینه آبیاری تحت فشار توسط دولت پرداخت می شود ولی همان 15 درصد و نیز هزینه احداث استخر عامل بازدارنده برای توسعه آبیاری تحت فشار است.


انتهای پیام/د 

 

 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.