ششمین سمینار علمی تخصصی مدیریت فضای سبز شهری در آمل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از ساری، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران با اشاره به این که سرانه فضای سبز شهر یزد 3 برابر شهرهای مازندران است بیان داشت: باعث تاسف است شهرهای مازندران که دارای سرسبزی خدادادی هستند سرانه فضای سبز آن کمتر است و اگر این فضای سبز را کشورهای همسایه داشتند قطعا بهتر استفاده می کردند.

محمدی تاکامی تاکید کرد: در سال 94 و با تلاش هایی که صورت گرفته سرانه فضای سبز مازندران 5/8 متر مربع رسیده است.

وی اشاره کرد: از جمعیت یک میلیون و 740 هزار نفری شهرهای مازندران باید 2 میلیون و 900 هزار متر مربع فضای سبز را احداث کنیم.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران با اشاره به وجود 58 شهرداری در شهرهای مازندران گفت: از این تعداد 40 شهرداری در امر احداث فضای سبز فراتر از انتظار کار کردند و 5 شهرداری دیگر بیشتر تلاش کردند.

محمدی تاکامی عنوان داشت: با هماهنگی صورت گرفته برای ایجاد فضای سبز در سال 94 بودجه آن 2 برابر می باشد و انتظار این است با 2 برابر شدن بودجه شاهد اتفاقات جدیدی باشیم.

وی بیان داشت: براساس اقدامات صورت گرفته با 3 شهرداری که دارای سازمان پارکها هستند که شهرداری های تنکابن و قائم شهر، منابع طبیعی ساری و نوشهر و راه و شهرسازی در سال 94 بیش از 10 همایش تخصصی در10 نقطه با 5 محور برگزار شود.

محبوبه علیزاده مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری آمل هم گفت: خوشبختانه تاکنون 5 همایش توسط این سازمان و با حضور اساتید و کارشناسان در امر اهمیت فضای سبز برگزار شد.

وی با بیان اینکه گل و گل کاری از دوران قدیم تا امروز با خون ایرانی آمیخته است بیان داشت: هنوز هم آثار این عشق و علاقه در فرهنگ ایران زمین پایدار است.

علیزاده با اشاره به اینکه فرهنگ پرورش گل از همان دوران قدیم مرسوم و تا امروز ادامه یافته و موجب علاقه ایرانیان به گل و گیاه شده است گفت: از آن جایی که گل کاری دارای اهمیت فرهنگی و آموزشی ارزنده بوده پرداختن به این امور مفید است.

وی با اشاره به شناسایی و کاشت بیش از 100 گونه توسط این سازمان اظهارداشت: با حمایت بی دریغ شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر بانک نتیکی شهر آمل را گسترش داده و با تاسیس آزمایشگاه گیاه پزشکی و خاک شناسی در راستای داشت بهتر گیاهان موجود گام برداشتیم.

وی عنوان داشت: با گسترش واحد تولیدی و حضور کارشناسان مرتبط و اجرای عملیات زراعی و باغی بصورت عملی و تخصصی و استفاده از آب غیر شرب برای آبیاری فضای سبز و احداث پارکهای محله ای به جهت گسترش امکانات پارکی و دسترسی آسان در تمام مناطق شهری برای بالا بردن نشاط در روحیه همشهریان اقدام و سعی در بهبود فضای سبز شهری نمودیم.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری آمل تصریح کرد: در شهر آمل 35 پارک محله ای وجود دارد که سرانه فضای سبز شهر آمل 6 متر مربع می باشد.

دکتر جمشید حکمتی استاد دانشگاه و پدر باغبانی ایران با اشاره به نقش و اهمیت فضای سبز گفت: گیاهان مثل ما روح دارند و حرکت نمی کنند و حرف هم نمی زنند گفت: درخت مانع تابش اشعه به بدن انسان می شود و امروز به خاطر کم آبی اگر یک و نیم متر مربع چمن داشته باشیم و آن را کوتاه نکنیم اکسیژنی که تولید می کند برای انسان در طول سال کافی است.

وی با مقایسه سرانه فضای سبز ایران با کشور آلمان افزود: در آلمان سرانه فضای سبز برای هر متر حدود 15متر است ولی در ایران زیر 6 متر می باشد.

پدر باغبانی ایران یاد آور شد: در طول شبانه روز یک انسان برای زنده ماندن نیاز به یک و نیم لیتر آب و 15 کیلو اکسیژن دارد که توسط گلها و درختان و فضای سبز آن را تامین می کند و این نعمت و آیت خدا است که به ما هدیه کرده و باید قدردان آن باشیم.

حکیمی اضافه کرد: در ایران 250 هزار گونه گیاهی وجود دارد که 50 هزار گونه گیاهی شناسایی شده و مابقی در حال شناسایی هستند.

وی با بیان اینکه فضای سبز از نان شب واجب تر است عنوان داشت: ما باید دنبال فضای سبز برویم و با کسانی که در جهت تخریب فضای سبز اقدام می کنند برخورد شود و خودمان عامل ایجاد فضای سبز باشیم.

استاد دانشگاه با تاکید بر این که فضای سبز برای سلامتی خیلی مهم است اظهار کرد: ایجاد فضای سبز را به کودکانمان آموزش دهیم و به آنها یادآور شویم که گیاهان و گلها را از بین نبرند.

در این همایش دکتر حمید نیکزاد رییس کارگروه کشاورزی دانشگاه آیت الله آملی ، مهندس حمید ساکنین چلاو استاد دانشگاه و سرکار خانم شهره صفاپور کارشناس ارشد منابع طبیعی و مرتع داری در زمینه های شناسایی و روش های مبارزه با آفات و بیماری های رایج در فضای سبز شهری و معرفی گونه های گیاهی دارویی مناسب با کاشت در فضای سبز و کارگاه آموزشی معرفی دمنوش های گیاهی مطالبی را عنوان داشتند و در پایان به سخنرانان لوح و به شرکت کنندگان گواهی اهدا شد.

انتهای پیام/ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.