سخنگوی دفتر نخست وزیری عراق تاکید کرد هدف سفر عبادی به ایران توسعه و تقویت روابط امنیتی و نظامی و افزایش تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی،  سخنگوی دفتر نخست وزیری عراق با تاکید بر این که سفر نخست وزیر عراق به ایران در چارچوب هماهنگی ها بین دو کشور انجام می شود ، تاکید کرد: کشورهایی که در مبارزه با تروریسم به عراق کمک می کنند از مزایای این مبارزه بهره‌مند می شوند.

"سعد حدیثی" در گفتگویی با این شبکه درباره سفر حیدر "عبادی،" نخست وزیر عراق، به ایران و اهداف این سفر گفت: این سفر در درجه اول بر اساس دعوت رسمی ایران از عبادی و در چارچوب تماس های مداوم دو کشور و انجام دیدارها برای هماهنگی و رایزنی میان دو کشور در عرصه های مختلف بخصوص توسعه روابط دو کشور صورت گرفت.

وی افزود: ایران همسایه عراق است و بیشترین مرزهای زمینی را با این کشور دارد در نتیجه روابط اقتصادی و فرهنگی و نیز منافع مشترک دو کشور ایجاب می کند، دیدارها و هماهنگی ها و رایزنی ها بین مسئولان دو کشور برای توسعه روابط و بررسی تهدیداتی که کشورهای منطقه از جمله عراق و ایران با آن روبرو هستند، به صورت دوره ای ادامه داشته باشد. 

وی درباره این که آیا در این سفر درخواست کمک های بیشتر از ایران برای مقابله با داعش مطرح خواهد بود گفت:" همانگونه که برخی کشورهای منطقه و همسایه و کشورهای مختلف جهان، بخصوص کشورهای ائتلاف به عراق کمک می کنند، ایران نیز به عراق کمک می کند."

وی ادامه داد: دیدگاه عراق مبتنی بر این است که خطر موجود علیه این کشور، بسیاری از کشورهای منطقه و حتی همه آنها را تهدید می کند؛ به همین سبب این امر هماهنگی با این کشورها را ایجاب می‌کند زیرا این کشورها هم نیاز دارند تا قدرت عراق را افزایش دهند. 

وی در پاسخ به گوینده اسکای نیوز که اصرار داشت از وی پاسخ بله یا خیر درباره درخواست افزایش کمک های ایران به عراق در سفر عبادی بشنود، گفت: من به تفصیل پاسخ شما را دادم، در سیاست با بله یا خیر پاسخ نمی دهند و همانگونه که گفتم ایران پیش از این به عراق کمک کرده است و کمک می کند و یکی از موضوعات این سفر توسعه و تقویت روابط امنیتی و نظامی بین دو کشور و افزایش تلاش های مشترک دو کشور برای مبارزه با تروریسم و تقویت عراق برای مقابله با چالش های امنیتی پیش روی این کشور است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا این تقویت که از آن سخن می گویید شامل نیروهای ایرانی در عراق و افزایش کمک های تسلیحاتی می شود، گفت: در خصوص نیروی زمینی باید بگویم که تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است و دولت عراق از ایران یا هر کشور دیگری نیروی زمینی درخواست نکرده است.

حدیثی گفت: صحبت ما درباره کمک های نظامی و امنیتی، مستشاران، تبادل اطلاعات امنیتی و میدانی و هماهنگی تلاش ها برای جلوگیری از ورود عناصر مسلح به عراق از کشورهای مختلف جهان و نیز همکاری های تجاری و اقتصادی بین دو کشور اعم از گردشگری و محیط زیست می شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار