یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی به مصرف خوراکی های مفید و انرژی زا در ماه مبارک رمضان برای روزه داراران اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران از همدان؛ روزه یکی از عبادات بسیار خوب اسلام است که علاوه بر فواید فراوان روحی، در صورتی که درست اجرا شود، می‌تواند سلامت جسمی فرد را نیز تضمین کند. 

ولی متاسفانه در برخی موارد به دلیل عدم رعایت نکات کلیدی در روزه‌داری، نه تنها افراد نمی‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند، بلکه دچار مشکلات جانبی خواهند شد که چندان سودمند نیست.

یکی از نکاتی که روزه ‌داران باید به آن دقت کنند این است که هرگز وعده سحری را حذف نکنند، زیرا این مساله به خصوص برای افرادی که فعالیت ذهنی دارند (دانش‌آموزان) و یا کارگرانی که فعالیت بدنی زیادی دارند و یا افراد لاغر و آن هم در روزهای بلند فصل تابستان بسیار حائز اهمیت است.

کارشناس تغذیه ورژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بعضی افراد سحری خوردن را نادیده می گیرند اما نخوردن سحری اشتباه است  زیرا نخوردن سحری عوارضی همچون افت قند ،بی حوصلگی، کاهش یادگیری را به دنبال دارد.

صوفی افزود: افراد  روزه دار باید از گروه غلات ،سیب زمینی، نان، سنگک، میوه وسبزیجات استفاده کنند.

وی با بیان اینکه گروه مغزها به صورت زیاد  توصیه نمی شود ادامه داد: ولی استفاده از این گروه به مقدار کافی ممانعتی ندارد.

صوفی تصریح کرد: برای رفع تشنگی در روز باید از آب میوه های طبیعی استفاده شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه نباید از شکر استفاده کرد افزود: شربت آب لیمو باید همراه با عسل  میل شود زیرا قند آن طبیعی است وبرای فرد روزه دار مناسب تر است.


کارشناس تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: روزه داران باید به جای قند وشکر از قند طبیعی  استفاده کنند وتا جای ممکن مصرف شکر را محدود نمایند.

وی با اشاره به میزان مصرف آب از نیم ساعت بعد از افطارتا نیم ساعت قبل از سحر گفت: افراد به هیچ عنوان  چای و نوشیدنی های مربوطه را  جایگزین آب نکنند.

صوفی  با بیان اینکه بعضی از افراد روزه دار در خوردن زولبیا  و بامیه پرخوری می کنند ولی باید از خوردن زیاد آن بپرهیزند زیرا  سبب  اضافه وزن ومشکل گوارشی  برای افراد می شود.

وی تاکید کرد: مصرف لبنیات کم چرب ، پروتئین ها ، حبوبات و گوشت توصیه می شود.

صوفی خاطر نشان کرد: افرادی  که مشکل جسمانی دارند  قبل از اقدام به روزه داری با یک متخصص داخلی  مشورت کنند.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: افراد از جمله بیمارانی که زخم معده دارند دیابتی ها ، بیماران کلیوی ، خانم های باردار وشیرده وکسانی که کلیه آنها مستعد  سنگ سازی  است به دلیل کم آب شدن  بدن در طول روز  وگرمای هوا  نمی توانند روزه بگیرند. 

وی  خاطرنشان کرد:  روزه داری تاثیر شگرفی در تنظیم فشار خون، کنترل دیابت ،از بین رفتن چربی های اضافه بدن وکاهش وزن، ترمیم بافت ها وسلولهای بدن ودرمان بعضی از بیماری های روحی وروانی دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: همدان ، آستانه ، رمضان ، باید ، نباید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.