با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل دهم تیر ماه وزیر امور خارجه آمریکا اظهاراتی را مطرح می‌کند که علاوه بر تکرار ادعاهای گذشته مبنی بر ابعاد احتمالی برنامه هسته‌ای ایران نکته‌ای قابل تامل در رابطه با نگاه رو به آینده کشورش به "آینده" خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران "جان کری"، وزیر خارجه آمریکا در تازه‌ترین اظهارات خود در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات درباره این موضوع می‌گوید؛ ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران  در یک دهه گذشته یکی از موارد عمده اختلاف ایران و کشورهای غربی بوده اما امروز کشورش در مورد پرونده هسته‌ای ایران نگاه رو به "آینده" دارد و بر گذشته متمرکز نیست، این سخنان به طور ضمنی به این نکته اشاره دارد که هرچند جمهوری اسلامی ایران در گذشته برنامه نظامی داشته است اما ما نگاه رو به آینده داریم! با قسمت اول این اظهارات به دور از واقعیت است اما نگاه روبه آینده جای تامل دارد.

همچنین سخنان وزیر امور خارجه آمریکا را میتوان پاسخی بر نامه‌ یکی از سناتورهای آمریکایی به رئیس جمهور این کشور دانست که نسبت به گزارش‌هایی دایر بر دادن امتیازات زیاد به ایران در مذاکرات جاری ابراز نگرانی کرده است.

نگاه رو به آینده کری در مذاکرات/ایده‌هایی که مرتبا تکرار می‌شود


مقامات کشورمان هرگونه صحبت در ارتباط با بازرسی‌ها را نمی‌پذیرند

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران درباره فهرست بازرسی و دسترسی به برخی افراد و مراکز ایرانی پیش از این گفته بود: این فهرست را مجموعه 1+5 به عنوان راه حلی برای حل موضوع« پی .ام.دی » به ما داده بود، « پی.ام.دی» موضوعی است که به گذشته مربوط می‌شود و یکسری سوالاتی از گذشته وجود دارد که همچنان حل نشده و مبهم باقی مانده و برای حل آن راه حل‌های مختلفی تا کنون پیشنهاد شده است.

ریاست جمهوری ایران دکتر روحانی هم در کنفرانس خبریی به این نکته اشاره کرد: «ایران اجازه نخواهد داد که اسرارش فاش شود و یا به دست دیگران بیفتد.» «ما دارای اسراری در زمینه تکنولوژی هستیم. اسرار ما باید حفظ شود.»

سیدعباس عراقچی در جدید ترین اظهارات خود پیرامون مذاکرات هسته‌ای از مشکلی به نام همزمانی می‌گوید که کماکان در حال بررسی آن هستیم و یکی از پرانتزهای بسیار مهمی که هنوز باز مانده همین نکته‌ای است که آنچه از ترتیبات یا مقدمات فنی باید آماده سازی کنیم در مقایسه با مقدماتی که آنان [گروه ۱+۵] باید فراهم کنند مقداری زمان بیشتر می‌برد.

از آن سو سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه در ارتباط با بازرسی از سایت‌ها و تجهیزات اتمی ایران گفت؛ این مساله باعث می‌شود تا جهان پیشاپیش از بکارگیری برنامه اتمی در امور نظامی مطلع شود.

جاش ارنست می‌گوید: اما نکته مهم در این مورد این است که، این بازرسی‌ها تنها محدود به سایت‌های اتمی یا نظامی ایران نمی‌شود؛ بلکه در این الگو، بازرسی از خط تولید و انبارهای ذخیره اورانیوم و نحوه انتقال احتمالی نیز در نظر گرفته شده است.

 اد رویس رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا بر بازرسی از پایگاه‌ها و مراکزی است که احتمال می‌رود محل فعالیت‌های مشکوک مرتبط به تولید سلاح هسته‌ای باشند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران پیش از این در مورد برخی ایده‌ها و اظهارنظرهای مقامات آمریکایی و سایر کشورهای 1+5 هم گفت : این‌ها در مذاکرات طبیعی است و بار اول هم نیست، در طول 17ماه گذشته مرتب از این ایده‌ها بوده است، ایده‌هایی را که آنها مطرح می‌کنند ما به تهران منتقل می‌کنیم و مخالفت می‌شود ؛ یا اینکه ما به طرف مقابل منتقل می‌کنیم و ایده‌هایی را ما مطرح می‌کنیم ، آنها می‌برند در پایتخت‌هایشان بررسی می‌کنند و مخالفت می‌کنند.

اگر چه جمهوری اسلامی ایران بارها با تلاش در جهت حل و فصل این مسایل و اعتماد‌سازی به سوالات آژانس پاسخ داده است اما سوالات  آژانس تمامی ندارد و یک مساله چندین بار مورد بحث قرار می‌گیرد. اصل ثابت مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 بر این موضوع استوار است که جمهوری اسلامی برخورد دوگانه با خود را در میان سایر کشورهای جهان نمی‌پذیرد.

در مراحل کنونی مذاکرات روند اجرای تعهدات هر کدام از طرفین که براساس توافق پیچیده به مدت یک دهه خواهد بود، و این موضوع همچنان حل نشده است، مقامات ایرانی می‌گویند که تحریم‌ها در زمانی که توافق امضا می‌شود باید لغو شود و این درحالی است که بسیاری معتقدند برداشتن همزمان تحریم‌ها امکان پذیر نیست و این کار زمان می برد.

بازرسی از مراکز نظامی ادعایی از سوی طرف غربی است که پیش از این هم آن را بارها تکرار کرده‌اند  و معتقدند که برای راستی‌آزمایی از سوی ایران باید مراکز و دانشمندان دسترسی پیدا کنند این امر به معنای واقعی کلمه زیاده خواهی محض است.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار