بسترسازی برای بهره‌گیری از توان جوامع محلی و توانمندسازی آنها مهمترین هدف از ایجاد این اتحادیه به منظور احیاء و حفاظت از منابع طبیعی کشور است.

 به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ مدیرکل مشارکت‎های مردمی سازمان جنگل‎ها گفت: در تمامی استان‎های کشور تا پایان امسال اتحادیه منابع‌ طبیعی تشکیل می‎شود.

غلامرضا هادربادی در جمع خبرنگاران در سمنان از تشکیل اتحادیه منابع‌ طبیعی در 10 استان‎ها خبر داد و اظهار کرد: علاوه بر راه اندازی اتحادیه در این 10 استان، ایجاد اتحادیه منابع‌طبیعی در 5 استان دیگر کشور نیز در حال انجام است.

ضمن اینکه با برنامه ریزی که صورت گرفته اتحادیه‌های منابع‌طبیعی تا پایان امسال در همه استان‌ها شکل می گیرد. 

وی همچنین از تشکیل اتحادیه ملی تعاونی‌های منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور ظرف روزهای آینده خبر داد و افزود: روز گذشته اعضای هیات امنای این اتحادیه انتخاب شدند. 

مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت‎های مردمی سازمان جنگل‎ها و مراتع کشور با اشاره به اهداف سازمان از تشکیل اتحادیه ملی، خاطرنشان کرد: بسترسازی برای بهره گیری از توان جوامع محلی و توانمندسازی آنها مهمترین هدف از ایجاد این اتحادیه به منظور احیاء و حفاظت از منابع طبیعی کشور است. 

هادربادی از استفاده از بهره‌‎برداران و جوامع محلی به مثابه یک راهکار موثر در احیاء ،حفاظت و بهره برداری بهتر از عرصه های طبیعی کشور یاد کرد و اظهار داشت: با توجه به اهمیت مشارکت جوامع محلی، باید در تمامی طرح‌ها و پروژه‌ها به منافع بهره‌برداران و مردم محلی توجه جدی شود.  

وی، به برخی پروژه های سازمان متبوع خود در همین راستا اشاره و تصریح کرد: اجرای پروژه های بین المللی ترسیب کردن و منارید در همین راستا و با حداقل اعتبارات و هزینه در بیست استان کشور در حال انجام است.  

مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت‎های مردمی سازمان جنگل‎ها با اذعان به اینکه توانمندسازی باید از پایین به بالا باشد، به جایگاه آموزش و ترویج در دستیابی به اهداف پیش بینی شده اشاره کرد و گفت: توانمندسازی جوامع انسانی و جذب مشارکت های مردمی اصلی‌ترین عامل موثر در توسعه است و از این منظر باید جدی گرفته شود. 

وی از ضرورت کاهش فشار بر عرصه‌های طبیعی از طریق کاهش چرای دام در این عرصه‌ها سخن گفت و افزود: توانمندسازی جوامع محلی، ایجاد صندوق‌های خرد اعتباری و مهمتر از همه آموزش مردم محلی با هدف ایجاد مشاغل جایگزین از جمله راهکارهای ما در اجرای این پروژه ها است تا باتوجه به وجود دام مازاد بر ظرفیت مراتع با کمک خود مردم محلی بطور مثال از فشار دام ها بر منابع طبیعی بکاهیم. 

هادربادی با بیان اینکه اجرای طرح های مقابله با بیابانزایی در کشور ما بر اعتبارات دولتی تکیه دارد، خاطرنشان کرد: استفاده از سرمایه های اجتماعی و مالی تشکل ها و جوامع محلی می تواند در مقابله با بیابانزایی نقش آفرینی جدی داشته باشد و از این رو استفاده و بهره گیری از آن امر مهم و غیرقابل انکاری است.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.