اردوغان در انتخابات اخیر پارلمانی ترکیه، پیروزی تلخی را تجربه کرد و بسیاری از کرسی‌های پارلمان را از دست داد و اینک مجبور است با دیگر احزاب، دولت ائتلافی تشکیل دهد که آن نیز با چالش‌هایی روبروست.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، پس از اعلام نتایج عجیب اما قابل پیش‌بینی انتخابات اخیر پارلمانی در ترکیه مبنی بر موفقیت حداقلی حزب حاکم(حزب عدالت و توسعه) به رهبری "رجب طیب اردوغان"، اینک روند تشکیل دولت که بر اساس شرایط سیاسی در ترکیه فقط می‌تواند از ائتلاف احزاب مختلف به وجود آید، با چالش‌های جدی‌تری مواجه شده است.
 
از یک سو اردوغان که کاخ آرزوهای خود را نه چندان آباد می‌بیند، بر خلاف همه ارزیابی‌هایش نتوانست اکثریت کرسی‌های پارلمان را کسب کند و لاجرم یک پیروزی تلخ را تجربه کرد و اکنون نیز چندان به حضور نمایندگان دیگر احزاب در کابینه روش خوش نشان نمی‌دهد.
 

 
از سوی دیگر، مهم‌ترین حزب مخالف اردوغان، زبان به انتقاد شدید از وی گشوده و برای تشکیل دولت و ائتلاف با حزب پیروز یعنی عدالت و توسعه شرط و شروطی گذاشته است از جمله اینکه "قیلیچ دار اوغلو" رهبر این حزب گفته است: دولت آینده باید تضیمن دهد که اردوغان در همه امور کشور دخالت نمی‌کند و به اصل مشورت پایبند است.
 
گویا این شرط و شروط هدفی جز حذف تدریجی اردوغان و حزب متبوعش از چرخه سیاست و حکمرانی ترکیه را دنبال نمی‌کند. علاوه بر این، یک شرط دیگر آن است که اردوغان، در فرایند تشکیل دولت مداخله کاملاً حداقلی داشته باشد. در حالی که کمتر از یک ماه برای ائتلاف و تشکیل دولت جدید ترکیه فرصت باقی است، اما به نظر می‌رسد حزب عدالت و توسعه در حال ارتکاب اشتباهی مضاف بر اشتباهات قبلی است و به جای آنکه به همین حد نسبی از حضور در سیاست ترکیه راضی شود، حاضر به ترک رویکرد تمامیت‌خواه خود نیست.
 

 
"عثمان فاروغ اوغلو" از نمایندگان پارلمان فعلی ترکیه در تحلیلی که برای روزنامه "حریت" این کشور نوشته است، این شرایط را قابل پیش‌بینی ارزیابی کرده و مدعی شده است اشتباهات سیاسی و اقتصادی دولت اردوغان، به تدریج زمینه را برای اعلام "نه بزرگ" بسیاری از ترک‌ها به حضور دوباره این دولت در رأس قدرت فراهم کرد و در عوض شرایط را برای عرض اندام دیگر احزاب سیاسی که اغلب مخالف دولت حاکم هستند مساعد نمود.
 
این نماینده پارلمان ترکیه افزوده است: بعید است روند تشکیل دولت ائتلافی در ترکیه به این زودی‌ها حالت مسالمت‌آمیز و بی‌چالش به خود بگیرد. "اوغ اوغلو" همچنین تصریح کرده است که به نظر من، نه اردوغان کسی است که به این راحتی با حضور غیرخودی ها در دولت آینده کنار بیاید و نه مخالفان وی کسانی هستند که بخواهند تجربه نه چندان خوشایند وضعیت تک حزبی در ترکیه را بر ترک‌ها تحمیل کنند.
 
بدین ترتیب به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور باید شاهد تنش بیشتری در ترکیه برای تشکیل دولت ائتلافی باشیم. استعفای "داوود اوغلو" دست راست اردوغان در حزب عدالت و توسعه، نه تنها نشانه ای آشکار بر پذیرش شکست در انتخابات اخیر پارلمانی در ترکیه است بلکه شرایط را برای "آقای جاه‌طلب" بغرنج‌تر نیز کرده است. به هر حال باید منتظر ماند و دید ترکیه در روزهای آینده و در فرایند گذار از حاکمیت تک حزبی به دولت ائتلافی چه وضعیتی را تجربه خواهد کرد؟ اینک سوال مهم می‌تواند این باشد که آیا اردوغان در نهایت تسلیم می‌شود یا خیر؟
 

 
انتهای پیام/
 
گزارش از حمیدرضا حیدرپور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار