نبود بودجه کافی و فیلم‌نامه خوب و یک برنامه‌ریزی درست از مهم‌ترین عوامل ضربه دین آثار تاریخی است.

محمود فلاح تهیه‌کننده مجموعه «مختارنامه» در خصوص جزئیات و چگونگی مجموعه‌های تاریخی و معضلات موجود در این کارها در گفتگو با خبرنگار حوزه راديو تلويزيون گروه فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: برنامه ریزی‌ها و اولویت‌بندی‌ها برای ساخت آثار تاریخی در سازمان صداوسیما صورت می‌گیرد و این صداوسیما است که تقسیم بندی‌ها را انجام داده و طبق برنامه‌ریزی‌ها  به کارگردان و تهیه‌کننده طرح‌ها را ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: در ساخت کارهای تاریخی،‌توجه به شرایط مالی مسئله مهمی است. در این گونه کارها، تصمیم‌گیرنده اصلی، سرمایه‌گذار و صاحب کار است. اگر وضع مالی و پولی سازمان مناسب باشد و با توجه به اولویت‌های تعیین شده، ساخت پروژه‌های تاریخی و بزرگ شکل خواهد گرفت. اما هنگامی که بودجه کمی در دست باشد، به ناچار سازندگان به دنبال کارهای روز رفته و کمتر به سمت کارهای سنگین تاریخی و مذهبی می‌روند.

تهیه‌کننده مختارنامه بیان کرد: هم‌اکنون بودجه‌ی فرهنگی ما بین سازمان صدا و سیما و وزارت ارشاد تقسیم شده است. بنابراین بودجه‌ای که باید صرف سخت کارهای تاریخی شود به این دو نهاد مربوط می‌شود. البته باید خاطرنشان کرد، برای ساخت مجموعه‌های مذهبی و تاریخی، تنها به دنبال بودجه‌ی سازمان و ارشاد نیستیم. بلکه توان به همکاری مراکزی که کارهای مذهبی انجام داده و افرادی که به واقع عاشق این کار هستند امیدوار بود.

فلاح افزود: بعد از مسائل مالی موضوع بسیار مهم فیلمنامه است. عملکرد کارگردان و تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس باید به گونه‌ای کامل باشد که کار مصوب شده، نویسنده ماهر و خوبی داشته باشد و هنگامی که فیلم‌نامه‌ی خوب در دست باشد، به طور حتم کار، کار مناسبی خواهد شد. مشکل اصلی بعد از مشخص شدن عنوان کار نگارش یک فیلم‌نامه خوب است.

برخی از مشکلات کارهای تاریخی را این‌گونه بیان کرد و گفت: عوض شدن یکدست نبودن عوامل و سازندگان در طول کار یکی از مشکلات است.

کارهای تاریخی دلیل سنگینی و زمان‌بر بودن، نیازمند بررسی عوامل و چیدمان درست آن‌ها است، که آیا می‌توانند تا پایان کار هم به فعالیت خود ادامه دهند یا اینکه ترجیح می‌دهند با سرعت بیشتری کار کنند.

وی در ادامه داد: در حال حاضر ابراز و تکنیک کم نداریم و هر چه می‌گذرد کامل‌تر هم می‌شوند. ما ساخت مجموعه «مختارنامه» را از سال 81 آغاز کردیم و از ابراز و تکنیک‌های مناسبی استفاده شد که در نهایت رضایت بخش بود. ساخت کارهای تاریخی نیازمند یک برنامه‌ریزی بلند مدت است. انجام این پروژه‌ها زمان‌بر و نیازمند همکاری افراد صبور است. عواملی که با هم یکدست بوده و با دل و جان کار کنند. در کار مختارنامه همه با دل و جان کار کردند و راضی هم بودند. هر کاری کم کاستی‌های خاص خود را دارد و آن کار نیز اشکالات خود را داشت اما باید بگویم محاسن مختارنامه بیشتر از عیوب کمتری در آن دیده می‌شود.

فلاح‌ در پایان خاطرنشان کرد: من به ساخت کارهای مذهبی و تاریخی اعتقاد دارم و مایلم در حوزه‌ی دفاع مقدس فعلیت‌ کنم و هم‌اکنون با وجود امکانات و تجهیزاتی که در اختیار داریم با زمان کمتری می‌توان به فعالیت‌ پرداخت.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار