روز گذشته بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در حالی نشست ژنو را آغاز کرد که نمایندگان گرو‌های یمنی به دلیل تاخیر در پرواز، هنوز وارد ژنو نشده بودند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران  روز گذشته هواپیمای حامل گروه‌های صلح یمنی به جای فرود آمدن در فرودگاه قاهره برای سوخت گیری و پرواز مجدد به سمت ژنو در جیبوتی به زمین نشست بسیاری از منابع خبر از کارشکنی‌های مصر و عربستان سعودی در این تغییر مسیر و تلاش در نرسیدن این افراد به کنفرانس صلح خبر می‌دهند، نشست گروه‌های یمنی برای حل بحران یمن و با نظارت و دعوت سازمان ملل  پس از دو بار تمدید روز گذشته در ژنو آغاز شد.

کارشکنی‌های سعودی‌ها در تغییر مسیر کنفرانس زنو

در این رابطه برخی منابع کارشکنی مقامات مصری را دلیل اصلی توقف این هواپیما در جیبوتی اعلام کردند چرا که مصر از ورود این هواپیما به حریم هوایی خود و قاهره برای سوختگیری جلوگیری کرده بود.

 هم زمان با نشست مشورتی گروه‌های مختلف یمنی در ژنو به منظور پایان بخشیدن به بحران در این کشور فقیر جنگ زده، عربستان حملات خود را پیوسته ادامه داده به نحوی که حملات هوایی روز گذشته این کشور نیز ده‌ها کشته برجای گذاشته است و این بزرگترین شاهد بر این ادعاست که عربستان سعودی در مسیر دستیابی به صلح در این کشور کارشکنی می‌کند.

کارشکنی‌های سعودی‌ها در تغییر مسیر کنفرانس زنو

یمن کشور فقیری با موقعیتی ژئو استراتژیک در منطقه غرب آسیاست که ماه‌هاست صحنه درگیرها و کشمکش‌های گروه‌های مختلف است. نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی هفته‌هاست که حملات هوایی خود علیه نیروهای حوثی را اغاز کرده و درصدد آن هستند تا مانع از پیشروی‌های آنها شوند اما به جز صنعا، پایتخت یمن، بیشتر شهر بندری عدن نیز در اختیار حوثی‌ها و متحدانشان است.

این کشور به‌ خاطر همجواری با تنگه باب‌المندب، آبراهی باریک بین دریای سرخ و خلیج عدن، بسیار استراتژیک است؛ بیشتر نفت دنیا از طریق این آبراه حمل می‌شود و یکی از اساسی‌ترین نگرانی‌های عربستان سعودی و مصر این است که تسلط کامل حوثی‌ها بر یمن دسترسی آزاد به این آبراه را مختل کند.

یمن در بیشتر سال‌های قرن بیستم از دو قسمت مجزا تشکیل شده بود: "جمهوری عربی یمن" در شمال و "جمهوری دموکراتیک مردمی یمن" در جنوب. این دو کشور در سال ۱۹۹۰ تصمیم گرفتند با یکدیگر متحد شوند و کشور "جمهوری یمن" را تاسیس کنند، ولی چندی نگذشت که جنوبی‌ها معترض اقدامات تبعیضانه سیاسی و اقتصادی دولت صنعا شدند و در جریان جنگ داخلی ۱۹۹۴ خواهان لغو اتحادیه شدند ولی شکست خوردند.

کارشکنی‌های سعودی‌ها در تغییر مسیر کنفرانس زنو

روز گذشته بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در حالی نشست ژنو را آغاز کرد که نمایندگان جنبش انصارالله و علی عبدالله صالح، رییس جمهوری سابق یمن به دلیل تاخیر در پرواز، هنوز وارد ژنو نشده بودند.

کارشکنی‌های سعودی‌ها در تغییر مسیر کنفرانس صلح ژنو

این هواپیمای وابسته به سازمان ملل متحد که حامل پنج نفر از اعضای جنبش مردمی انصارالله و دو عضو حزب صالح و حسن زید رهبر حزب الحق است شامگاه یکشنبه صنعا را به مقصد جیبوتی ترک و مجبور به توقف طولانی در فرودگاه این شهر شد.

محمدعبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله در رابطه با این تاخیر می‌گوید: ما از سازمان ملل متحد درخواست می‌کنیم در زمینه دلایل چنین اقدامی(کارشکنی عربستان در برابر پرواز هواپیمای حامل گروه های یمنی) توضیح دهد و چنین رفتاری را محکوم کند.

محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن هم تاکید کرد مانع تراشی در برابر رسیدن هیات های سیاسی یمنی به ژنو دلیلی بر دخالت عمیق و آشکار کشورهای متجاوز مخالف حل سیاسی بحران یمن به ویژه آمریکا در نقش سازمان ملل متحد است.

در حال حاضر سعودی‌ها در یمن، خود را در یک جنگ نیابتی با ایران می‌بیند و با تمام توان با قدرت گرفتن هر نوع شیعه‌گری مخالفت می‌کند، از نگاه ریاض، شیعیان حوثی عوامل نیابتی ایران هستند که در مرزهای جنوبی‌اش مستقر شده اند، ریاض جریان بهار عربی سال 2010 را تهدیدی حیاتی برای خود تلقی می‌کند و در همین راستا تلاش می‌کند تا مناقشات سیاسی منطقه را تا حد امکان به صورت نبرد شیعه و سنی ترسیم کند و حرکات آزادی‌خواهانه ملت‌های منطقه را در پرتو چنین تحلیلی نادیده بیانگارد. 

چنین اقدامات و تلاش‌های تجاوزکارانه‌ای در جهت نادیده گرفتن مظلومیت مردم یمن و بی‌اعتنایی متجاوزان به خون یاین ملت و ثبات و استقلال کشورشان، دروغ بودن ادعاهای آن‌ها را بیش از پیش آشکار کرده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: یمن ، کنفراس ژنو ، صلح ، جیبوتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار