گزارش

واریز حدود 190 هزار میلیارد تومان یارانه تاکنون/ سه‌شنبه شب زمان برداشت پنجاه و دومین یارانه

پنجاه و دومین یارانه نقدی در حالی سه شنبه شب ( 26 خرداد) به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود که تاخیری چهار روزه نسبت به سنوات گذشته داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد کلان  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، از آذر ماه سال 89 که مردم با واژه یارانه آشنا شدند شاهد تغییرات زیادی در زمان واریز آن بودند اما از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تغییرات در پرداخت یارانه به نسبت کم بوده است.

در واقع دولت یازدهم در پرداخت یارانه تقریبا منظم عمل کرده و در بیشتر مواقع بیست و دوم هر ماه حساب سرپرستان خانوار میزبان یارانه نقدی بوده است حتی گاها شرایطی به وجود امد که تغییری یکی دورزه در پرداخت ها صورت گرفت و موجب واریز زودتر از موعد نیز شد.

اما آنچه که تاخیرهای پیاپی اردیبهشت و خرداد را مورد توجه قرار می دهد عزم دولت برای حذف یارانه ثروتمندان است زیرا در خلل حذف یارانه ها در ماه گذشته، سهوا یارانه اقشار نیازمند نیز حذف و طبق اعلام دولت حدود 200 هزار نفر از لیست جمعیت 76 میلیون نفری یارانه بگیران خارج شدند.

در این راستا  یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می گوید: به نظر می‌رسد دولت آرام و گام به گام موضوع حذف یارانه ثروتمندان را با سه گام تأخیر در پرداخت یارانه و تعدیل و در نهایت حذف پردرآمدها دنبال می‌کند.

این سخن به منزله این است که دولت برای حذف یارانه ای که به گفته کارشناسان از ابتدا به اشتباه اجرا شد گام نخست را با تاخیر در پرداخت برداشته و برای برداشتن گام دوم نیز به سمت تعدیل کردن (کاهش میزان واریزی) حرکت خواهد کرد.

بر اساس این گزارش؛ تا کنون حدود 190 هزار میلیارد تومان طی بیش از 50 دوره به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است مبلغی که متاسفانه بدون کار کارشناسی و مبنا قرار دادن منطق اقتصادی بجای هدفمند شدن "هدرمند" شد چراکه طبق قانون، یارانه نقدی تنها مختص نیازمندان بوده و افراد پردرآمد که قطعا 45 هزار و 500 تومان تاثیری در روند زندگی شان ندارد، موجب هدر رفتن این منابع شده اند.

در واقع در صورت اتخاذ تدابیر اقتصادی، این 190 هزار میلیارد تومان بجای واریز به جیب خانوارهای غیرنیازمند می توانست گره‌های کور بخش هایی همچون تولید و صنعت را بگشاید و راه را برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی هموار کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، عدم توجه دولت قبل به نظرات کارشناسان و گرفتار شدن در دام یارانه ها و البته به ارث گذاشتن این چالش برای دولت یازدهم، این مهم را تایید می‌کند که برای انجام اقدامات بزرگ ابتدا باید بیماری هایی که اقتصاد کشور را در منجلاب خود فرو برده درمان کرد و سپس با اتخاذ روش هایی بر مبنای منطق اقتصادی و نه صرفا روش هایی کهرضایت مقطعی مردمرا کسب می کند، گام های بزرگ برداشت.

اصلاح شیوه فعلی پرداخت یارانه ها گامی مهم در راستای ارتقای سطح عدالت اجتماعی و باز شدن گره‌های اقتصادی کشور است به گونه ای که در صورت اصلاح و هدفمند کردن واقعی قانون مذکور نه تنها در مسیر اقتصاد مقاومتی که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته وارد می شویم بلکه ناهمواری های موجود بر سر راه بخش های مولد اقتصاد را نیز کاهش خواهیم داد البته باید توجه داشت اصلاح شیوه فعلی به قدری دقیق و کارشناسی باشد که خود تبدیل به ارثیه تلخ دیگری برای دولت بعدی نشود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا صادقی
۰۰:۱۶ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
وسود صدها هزار تریلونی از محل گرانفروشی بنزین در هر سال
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۳۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۴
با سلام من فرهنگی بازنشسته با پنج سر عائله از شهرستان کردکوی توابع استان گلستان نیز جزو کسانی هستم که به دلیل اختلالات اینترنتی ناخواسته از مجموع یارانه بگیران در اردیبهشت93حذف شدم.بر این اساس ضمن پیگیری های مستمر سال گذشته(1393)نیز در جریان سفر ریاست محترم جمهوری جناب اقای روحانی به استان گلستان نامه ای به ستاد سامد تحویل دادم.پس از مدتی یک شماره پیگیری جهت اقدام بعدی به من داده شد.تا به این امروز چندین بار با ستاد سامد تماس گرفتم که پاسخ دادند تا تصمیم جدید دولت براساس قانون بودجه1394برای جاماندگان یارانه پارسال باید منتظر بمانید.به امید ان روز.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
پرداخت یارانه اصلا اشتباه نبوده شما چرا فقط پرداختی را محاسبه می کنید دریافتی های اضافه از بابت گران شدن آب و برق و گاز و نان را هم محاسبه کنید در آن صورت می بینید اگر یارانه را 2برابر هم بکنید باز هم کم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
افزايش بنزين و ... حساب نميشه؟؟؟
United States of America
نظاره گر
۱۰:۱۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
برداشت حدود 5 هزار میلیارد تومن (عدد رو الکی گفتما ) به عنوان اختلاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
چرا اینقدر جمع مبلغ یارانه ها رو به رخ ............مثل اینکه یادتون رفته حاملهای انرژی رو چندین و چندین برابر کردین تا یه 45 تومنی رو اهدا کردین.
Iran (Islamic Republic of)
کشاورز
۱۰:۰۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
گره های کور باید با نظارت اسلامی و انقلابی و جلوگیری از اختلاسهای هزارمیلیاردی و صرفه جویی ......... باز شود نه با یارانه ای که حق شرعی همه ی شهروندان است.
Iran (Islamic Republic of)
abdoolah
۱۰:۰۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
باسلام اینکه نوشته اید پرداخت یارانه کارغیرکارشناسی دولت گذشته است به نظرمن این بسیارحرف اشتباهیست چون این کار(پرداخت یارانه)یک قانون است وقانون رامجلس کارشناسی وتصویب می کند ودولت فقط مجری قوانین است دوماهرکاری راکه نمیتوانید انجام دهید میراث ماندگارگذشته قلمدادنکنید چون شما هم می توانید لایحه بدهید قانون اصلاح شود.....................
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۰:۰۰ ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
یارانه چی میشه اخه همینم میخوان قطع کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
حالا که حذف کردند چرا یارانه را افزایش نمیدند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
لطفا بگوید آن مقدار پاداشت ها ومقدار کارت هدیه که بین مدیران دولتی وشرکتهای وابسته تقسیم میشود در ماه چند هزار میلیارد است تا دقیق تر مردم محاسب کنن که چه مقدار باید از دریافت یارانه گذشت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ahma
۰۹:۱۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
اقا امروز سه شنبه هست اما هنوز یارانه ماواریز نشده ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
بزا شب بشه عجله نکن...ثروتمند میشی
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۰۸:۵۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
لزومی برای اعلام مبلغ کل واریزی از ابتدا وجود ندارد.در هرصورت این رقم در مقابل ارقام اختلاس بسیار ناچیز است.یارانه زمانی تاثیر گذار بود که از سال 88 تا الان ضریب تورم سالانه در آن لحاظ میشد نه اینکه ثابت باشد در این 6 سال
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۸:۳۵ ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
خواهشمنم یارانه ها را قطع نموده قیمت ارز را کاهش و قیمت سوخت را افزایش وسود بانکی را کاهش دهیدو مالیات گمرکی را افزایش وکنترل مرزها را افزایش ومبارزه با قاچاق را جدی بگیریید اگر دلار درصورت امکان ۲۰۰۰ تومان و بنزیین هم ۲۰۰۰ تومان شود را برسی کنید.
United States of America
مرتضی
۰۸:۱۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
نه که تاحالا با افزایش قیمت حامل های انرژی و خیلی کارای دیگه و خذف خیلی ار یارانه ها گره تولید باز شد بلکه فقط چندتا اختلاص چند هزار میلیاردی این وسط پیدا شد . شما اول اون اختلاس گراني که تو بعضی دستگاههای دولتی هستن جمع کنین تا خودبه خود خیلی گرهها باز بشه نه به این 45500 تومان گیر بدین
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۰۸:۰۳ ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
78000 تومن برام قبض گاز اومده.بخدا قسم ندارم پرداخت كنم.منتظر يارانم.خدايا ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
يارانه افه جيزه بده براي چي اصلا بايدمردم يارانه بگيرن.دولت اگه ميخواي مي توني به جاي اين كه 45تومان يارانه بدي 100تومان يارانه بگيري كاري كه به انواع طرق داره صورت ميگيره.
Germany
ناشناس
۰۶:۲۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
سلام پس قبض اب وبرق وگاز و.....را به نرخ قبل برگردانید چون یارانه بابت افزایش این قبوض است .
Iran (Islamic Republic of)
وداود
۰۰:۳۳ ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
دهدر دادن يارانه ها زمانى بود كه اين پول ها را با اختلاس مى بر
Iran (Islamic Republic of)
احمد لک
۲۱:۲۰ ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
با یه حساب دو دوتا چهار تا مشخص میشه دولت نه تنها یارانه ای به ملت پرداخت نمی کند بلکه در هزینه های خود صرفه جویی میکند
هر ایرانی روزی هزارو پانصد تومان یارانه میگیرد
افزایش قیمت بنزین در حال حاضر نسبت به زمان شروع یارانه نهصد تومان است البته قیمت جهانی آن نسبت به زمان شروع یارانه حدود سی درصد کاهش یافته میانگین مصرف بنزین در کشور حدود یک لیتر در روز برای هر ایرانی است این نهصد تومان از یارانه هر نفر
قیمت نان هر عدد یکصد پنجاه تومان گران شده هر ایرانی در روز دو عدد نان مصرف کند مابه تفاوت آن سیصد تومان از یارانه خودش
با همین دو قلم هزارو دویست تومان از یارانه هر ایرانی توسط دولت از او پس گرفته
میشود افزایش قیمت آب برق گاز و مابقی حامله انرژی را شما حساب کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
دولت باید پاسخگوی بیست و‌چند روزه تاخیر باشد و سود یکماهه تاخیر هم بايد داده شود
Iran (Islamic Republic of)
مجرد بی دندون
۱۹:۴۳ ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
طرف میلیاردی اختلاس مي كنه همه روزه سکوت میگیرن
میخوان چندرغاز به مردم بدن....................
چیزی که حق خودشونه
Iran (Islamic Republic of)
جانباز
۱۹:۱۸ ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
كسي به فكر بیچاره ها نیست كه منتظر این چندر غاز هستیم واقعا حقوقمون کفاف خرج زندگیمون نمیده چند روز بدون پول منتظر یارانه تا خجالت زن و بچه مون بکشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
قطع کنید دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
چرا نمیگی دولت چند برابرش از مردم گرفته
United States of America
علی ش
۱۸:۵۱ ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
شکرخداشماعزم راجزم کرده ایدکه درستش کنید...!!!
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضاشیرویه
۱۷:۵۰ ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
باسلام من سرپرست ۲فرزندوهمسرم که باخودم ۴نفریم زیر خط فقر به شدت تحت تعصیر این روند افزایش قیمت قرارگرفتیم این در این شرایت به سراقمان امده که خرج روزمره خانواده هم بامشقط زیاد درمیاریم وامیدمان به همین اندکی پول دولت وسبد کالاست بااین وجود سبدکالا مارو که ازعید ندادن ویارانه هم که این گونه عزیت میکنند براشون هم مهم نیست که چه بلای سرامسال ماخاهد امد شماروبه خدابیاید جای که من وخانوادهم زندگی میکنیم ببینید متوجه میشیدکه من چی میگم دریک اتاق ۶متری زندگی میکنیم وبیشت به خاطر بیماری من همسرم جور من رو هم بیشتر میکیشه لطفا رسیدگی کنید باتشکر..:-(
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
دولت پولی که به برق و گاز و آب و بنزین و... می داد برداشت و به جاش پول رو به مردم داد و اجناس از این پولی که داد گران تر شد
Germany
سكوت
۱۷:۰۹ ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
ميليارد ميليارد اختلاس ميكنن بعدش ١٩٠ هزار ميليارد رو جار جار ميكنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
به دولتمردان عزیز بگویید زیاد ناراحت نباشن این جیب اون جیبه دو روز دیگه برمیگرده به جیب خودشون
Iran (Islamic Republic of)
شیوا
۱۶:۱۵ ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
آیاصبح چهارشنبه قابل برداشت است یاصبخ سه شنبه؟ پاسخشوب ایمیلم بفرستیرضروریه
Kazakhstan
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
یارانه ای که میدید به مردم از پول افزایش پول بنزین و گازوئيل و... هر ماه بیش از 4 هزار میلیارد تومان به درآمد تون اضافه کردین.چرااااا
Iran (Islamic Republic of)
مراد
۱۵:۴۳ ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
چی شده حالا یارانه دادن بد شد ان موقع یارانه حق همه بود بوجه کم اوردن دارن دروغ میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
بهتره یه نظر سنجی بذارید که مردم راضی هستند قیمتها به سال 89 برگردد یارانه هم ندن
Germany
حسن
۱۵:۰۳ ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
اینها فقط قسمت اول این مطالب که حذف یارانه هست را اجرا می کنند قسمت بعدی که برای رفاه مردم فقیر است اجرا نمي شود ....... اختلاص جدید از جیب مردم در راه است .............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
چرا نمي گوييد 340% تورم
آخرین اخبار