در هفته گذشته ثبت شد؛

انعقاد ۸ هزار و ۵۵۰ قرارداد آتی سکه

حجم معاملات آتی سكه طلا، طی هفته گذشته در بورس كالای ایران به ۸ هزار و ۵۵۰ قرارداد و ارزش آن رقمی بالغ بر۸ هزارمیلیارد و ۴۰۳میلیون ریال رسید .

به گزارش حوزه بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری بورس کالای ایران، از چهار سررسید فعال آتی سکه طلا طی مدت مذکور، بیش‌ترین حجم معاملات با ۶ هزار و ۶۵۱ قرارداد و به ارزش ۶۵۹ میلیارد و ۳۲۲ میلیون ریال مربوط به سكه طلا تحویل دی ماه اختصاص داشت.

همچنین قراردادهای آتی سكه طلا تحویل آبان ماه نیز با یک هزار و ۹۸ قرارداد و به ارزش ۱۰۶ میلیارد و ۳۳ میلیون ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. از طرفی رتبه سوم معاملات به قرارداد آتی سكه تحویل تیر با ۴۶۵ قرارداد به ارزش ۴۳ میلیارد و ۲۶۵ میلیون ریال اختصاص داشت. این در شرایطی است که معاملات تحویل شهریور، حجم معاملات کمتری را نسبت به تیر ماه تجربه کرد و در رده آخر قرار گرفت. این سررسید با ۳۳۶ قرارداد و ارزش حدود ۳۱ میلیارد ریال به کار خود در هفته اخیر پایان داد.

این در شرایطی است که در آخرین روز از هفته معاملاتی سکه آتی سررسید تیر با قیمت ۹۲۹ هزار تومان معامله شد و افت ۰/۱۴ درصدی را تجربه کرد. سر رسید شهریور نیز در محدوده ۹۴۳ هزار تومان معامله شد که ۰/۲۸ درصد رشد قیمت داشت. قرارداد تحویل آبان نیز روی قیمت ۹۶۴ هزار تومان معامله شد و افت ۰/۲۴ درصدی را ثبت کرد و در پایان سکه‌ تحویل دی با قیمت ۹۸۹ هزار و ۲۶۶ تومان، ۰/۰۸ درصد کاهش نرخ را در این روز تجربه کرد.

از طرفی قیمت سکه نقدی نیز در ساعات پایانی آخرین روز پنج شنبه نسبت روز چهارشنبه ثابت باقی ماند، به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار ۹۱۷هزار تومان و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۹۱۸هزار تومان معامله شد. نیم‌سکه در بازار ۴۶۸ هزار تومان و هر ربع سکه ۲۵۸ هزار تومان قیمت داشت. همچنین قیمت سکه‌های یک گرمی هم ۱۷۵ هزار تومان اعلام شد.

در مجموع در دو هفته گذشته، قیمت در بازارهای طلا ، دلار و سکه نقدی کاهش یافته و عرضه و تقاضایی که وجود دارد، بیشتر برای نیاز مصرفی بوده است.

کارشناسان یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت‌ها طی هفته اخیر در بازار آتی سکه را علاوه بر افت بهای اونس در بازارهای جهانی، رکود نسبی در بازارهای نقدی اعلام کردند و معتقدند بهای دلار بازار آزاد نیز با ثبات تقریبی خود بر این بی رونقی دامن زده است. از طرفی بر اساس پیش بینی های انجام شده، در حال حاضر با توجه به پارامترهای موجود معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این بازار، امید چندانی به افزایش بهای آن در کوتاه مدت ندارند.

البته از آنجا که قیمت اونس جهانی روز جمعه با روند نزولی معاملات خود را به پایان رساند، در نتیجه آخرين قيمت اين روز ملاکی برای شروع بازارهای نقدی و آتی امروز است، اما باید دید اونس جهانی با چه روندی در دوشنبه هفته جاری آغاز به کار خواهد کرد.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار