مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری از پیشرفت 30 درصدی عملیات تعمیر و مرمت پل تاریخی زمانخان خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ بهمن عسگری با بیان اینکه این بنای تاریخی با مصالح آجر سنتی و ملات گچ به صورت کاملاَ ارگانیک احداث شده، گفت: سایش سنگ ها و نفوذ رطوبت آب باعث از بین رفتن نمای این پل شده بود که اقدامات مرمتی لازم شامل استحکام بخشی پی ها، تعویض آجرهای فرسوده، اجرای مجدد با آجر سنتی همگون، بندکشی بدنه، لایه برداری، جرم گیری و نورپردازی در حال اجراست.

وی افزود: عملیات تعمیر و مرمت پل زمانخان با اعتبار 900 میلیون ریال، شش ماه به طول می انجامد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری، پل زمانخان با قدمت 400 سال و متعلق به دوره صفویه، دارای دو دهانه، ۳۰ متر طول و ارتفاع ۱۲ متر می باشد که توسط توسط زمان خان، والی وقت شهر سامان بر روی سه پایه سنگی طبیعی روی رودخانه زاینده رود بنا شده است.

عسگری یادآور شد: پل زمانخان در سال 1357 و به شماره 1744 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل تاریخی زمانخان در فاصله حدود 30 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری بر روی رودخانه زاینده رود در شهرستان سامان قرار دارد که یکی از مهمترین کانون های گردشگری این استان به شمار می رود.

شهرستان سامان، از شهرستان های 9 گانه استان چهارمحال و بختیاری، بابیش از ۳۴۴۸۶ نفر جمعیتمی باشد که مرکز آن (شهر سامان) در فاصله 22 کیلومتری شهرکرد ( مرکز این استان ) قرار دارد.

این شهرستان، به دلیل قرار گرفتن در حاشیهٔ رودخانه زاینده رود، از موقعیت های مناسب کشاورزی، باغداری و گردشگری برخوردار است.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.