روزنامه واشینگتن پست در یادداشتی نوشت عربستان که برای حفظ زیرساخت های خود بشدت به خارجی ها وابسته است چگونه می خواهد به بمب هسته ای دست یابد.

عربستان نمی‌تواند خودرو توليد کند چه برسد به بمب هسته‌ایبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ "فرید زکریا "در یادداشتی در روزنامه واشینگتن پست نوشت: در میان بسیاری از مسائل ناراحت کننده ای که در مورد آینده منطقه خاورمیانه وجود دارد، رقابت تسلیحات هسته‌ای از همه مهمتر است.

این هفته، سفیر عربستان در لندن در تهدید آشکار دیگری هشدار داد همه گزینه ها روی میز خواهد بود.

زکریا افزود: عربستان سلاح هسته ای نخواهد ساخت؛  زیرا عربستان نمی تواند سلاح هسته ای بسازد. عربستان حتی یک خودرو نیز تولید نکرده است. (پس از تلاش های فراوان، انتظار می رود این کشور تا سال 2017 اولین خودروی خود را تولید کند.)

عربستان فقط می تواند چاه حفر کند و نفت استخراج کند. درآمد نفتی این کشور حدود 45 درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می دهد. تقریبا نود درصد از درآمد دولت این کشور از فروش نفت به دست می آید.

با وجود دهها سال سرمایه گذاری گسترده دولتی، یارانه های سخاوتمندانه و انرژی ارزان، تولید در این کشور کمتر از ده درصد تولید ناخالص آن است.

نویسنده این مطلب  ادامه داد: عربستان از کجا می خواهد دانشمندان خود را برای کار بر روی برنامه مخفی خود آموزش بدهد؟ سیستم آموزشی این کشور عقب مانده و ناکارآمد است.

 بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، عربستان ار نظر آموزش علوم و ریاضی در رده هفتاد و سوم جهان قرار دارد که برای کشور ثروتمندی مانند عربستان، بسیار مفتضحانه است؛  اما ایران با وجود 36 سال تحریم و سرانه تولید ناخالص داخلی بسیار کمتر از عربستان، در ردیف چهل و چهارم قرار دارد.

اما آیا عربستان نمی تواند بمب هسته ای خریداری کند؟ این نیز بسیار بعید به نظر می رسد. چنین تلاشی به علت خطر تحریم و اقدامات تلافی جویانه غرب، باید به صورت مخفیانه انجام شود.

صنعت انرژی عربستان برای ساخت زیرساخت ها، خرید نفت و فروش کالا و خدمات خود به شدت به خارجی ها و شرکت های آنها وابسته است. 

اغلب ادعا شده است که پاکستان به عربستان سلاح هسته ای خواهد فروخت و این حقیقت دارد که عربستان بارها به پاکستان کمک مالی کرده است؛ اما اسلام آباد به خوبی می داند که چنین اقدامی موجب انزوا و تحریم پاکستان خواهد شد. 

نویسنده این مقاله در خاتمه پیش بینی کرد: هر اتفاقی که برای برنامه هسته ای ایران پیش بیاید، عربستان تا ده سال دیگر سلاح هسته ای نخواهد داشت؛ زیرا این توانایی را ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
اگر پاکستان سلاح هسته ایی به عربستان بفروشد،مجازت سنگینی از طرف سازمانهای بین المللی و سازمانهای وابسته به سلاحهای هسته ایی خواهند دید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۲ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
وقتی از شجاعت رسول الله و اعمه (ع) میشنوی و میخوانی و این بی دست و پایی و بی غیرتی وهابی ها را می بینی نعوذ بالله از خداوند گله مند میشی که خدایا چرا این عزیزان و مقربین درگاهت را در عربستان مامن دادی خدای ناکرده جا قحطی بود به قول رسول الله (ص) که فرمودند : من عرب هستم ولی عرب از من نیست .
اینان فقط به فکر شکم و ... هستن ساختن بمب اتم ، جکی خنده داره
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۰۱:۱۵ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
یه افتابه مسی رو وارد میکنن ... میخوان بمب بسازن ؟! یه کشور عقب افتاده میگه ما هم میخوایم هسته ای شیم . اگر میتونی بشو
Iran (Islamic Republic of)
هیچکس
۲۱:۲۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
واقعا گل گفتی. اینا نفتشون تموم بشه، صددرصد تلف میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
بمب اتمی دو دستی تقدیمش می کنند
آخرین اخبار