استاد گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: برای جبران کم‌آبی و کاهش اتلاف آب در بخش کشاورزی که بزرگترین و مهم‌ترین مصرف‌کننده آب است، بهبود راندمان آبیاری و افزایش بهره‌وری امری ضروری است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، احمد فاخری فرد افزود: ضعف مديريت آبياری به طور عمده ناشی از سه عامل عدم آگاهی زارعان از وضعيت رطوبتی خاک و تشخيص زمان مناسب آبياری، عدم تناسب ميزان آب موجود يا استحصال شده با آب مورد نياز برای سطوح زير كشت و ضعف برنامه‌ريزی آبياری است كه منجر به اتلاف آب و كاهش عملكرد آبياری می شود.

وی تصریح کرد: مصرف آب در بخش کشاورزی نیازمند اقدامات اساسی به منظور افزایش بهره‌وری مصرف آب است، زیرا محدودیت منابع آب و افزایش روز‌افزون مصرف در بخش‌های مختلف،‌ موجب شده تا مصرف بهینه این منبع حیاتی در کانون توجهات قرار گیرد.

فاخری فرد ادامه داد: با اصلاح سیستم سنتی آبیاری با تسطیح نسبی اراضی و کشت فارویی و انتخاب طول مناسب فاروها نسبت به بافت خاک و میزان آب در اختیار و آبیاری در مسیر شیب آبیاری مزرعه می‌توان راندمان آبیاری را تا 50 درصد افزایش داد.

استاد گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: برای جلوگيری از هدررفت آب در بخش كشاورزی استفاده از آبياری تحت فشار، بتونی كردن كانال های آبياری براي جلوگيری از اُفت آب ( تبخير، نفوذ به لايه های پايين و...)، نوسازی شبكه های و كانال های آب، انبار كردن آب در استخرها و آب انبارها و استفاده از سوپرجاذب از مهم ترين راهکارها است.

وی افزود: افزایش کارایی مصرف آب از راهکارهای مهم به منظور مدیریت مصرف آب محسوب می شود.

فاخری فرد تاکید کرد: توسعه شیوه‌های جدید آبیاری قطره‌ای و بارانی در راستای استفاده از منابع موجود آب را باید در افزایش بهره‌وری از منابع آبی تاثیرگذار قلمداد کنیم.
 
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.