بر اساس اعلام کارشناسان باستان شناسی، ابزار سنگی به دست آمده از غارجوجه خراسان جنوبی مربوط به دوران پارينه سنگی ميانه است که حدود 30 هزار سال قدمت دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران ؛ غار خونيک معروف به غار جوجه يکی از شاهکارهای تاريخی و جلوه زيبايی از شگفتی های طبيعت است.

اين غار ديدنی و جذاب در دامنه ارتفاعات مشرف به روستای ورزگ و 5 کيلومتری جنوب غربی خونيک قاينات واقع شده و بر خلاف اسم آن، بزرگترين غار شناسايی شده در جنوب خراسان است.

بر اساس اعلام کارشناسان باستان شناسی، ابزار سنگی به دست آمده از اين غار مربوط به دوران پارينه سنگی ميانه است که حدود 30 هزار سال قدمت دارد.

آثار زندگی در غار خونيک که از دوران پارينه سنگي تا عصر اسلامی حفظ شده بود ، از طبقات زير و رو شده غار در اثر وقوع زلزله به دست آمده و مويد نظريه قدمت زياد اين غار است.

غار خونيک دهانه های در حدود 2 متر دارد و طول و فضای داخلي آن 1.5 و عرض آن 3 متر است.

سنگهای به کار رفته در ديوارههای غار زيبایی ويژهای به محيط داخلی آن داده است.

اولين گمانه زنی های باستان شناسی در اين غار به سال 1949 ميلادی بر می گردد که توسط پروفسور استانلی کوون انجام شد.

انواع تيغه های سنگی که انسانهای عصر پارينه سنگی ميانه آن را تراشيده اند از جمله ابزارهای به دست آمده از غار جوجه بوده است.

وجود قنديل و بلورهای نمک داخل غار ،منظرهای زيبا از شگفتیهای عالم را به نمايش گذاشته و آثار به دست آمده از آن گويای زندگی در غار نشينی است.

يکی از ويژگیهای غار جوجه ، تشابه نداشتن نقاط مختلف آن با يکديگر است و هر قسمت اين غار زيبايی خاصی دارد که با نقاط ديگر آن متفاوت است.

جلوههای زيبای طبيعی خلقت با شکلها و رنگهای مختلف در جای جای غار خودنمايی می کند و قنديلهای اين اثر طبيعی که از بالا به پايين و از پايين به سمت بالا کشيده شده در کنار حوض بزرگی در انتهای غار قرار دارد که تحسين هر گردشگری را بر میانگيزد.

غار جوجه یکی از غارهای شهرستان قائن در استان خراسان جنوبی است و این اثر در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۱۷۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.
 
انتهای پیام/ع  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.