بیرجند ؛

مرمت خانه علوی شهرستان خوسف

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: خانه علوی با ویژگی‌های معماری اصیل ایرانی یکی از آثار تاریخی بسیار با ارزش در شهر خوسف است که با خصوصیات جالب توجه خود نمونه کاملی از هنر معماری را به نمایش می‌‌گذارد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ رمضانی افزود: افزود: سردر ورودی بنا با طاق جناغی و تزئینات رسمی بندی به گونه‌ای سیار استادانه ساخته شده است.و پس از ورودی، هشتی بنا قرار دارد و هشتی در چهار ضلع دارای طاق‌نماهای متعدد و در چهار ضلع دیگر دارای ورودی‌هایی به قسمت‌های مختلف است.

وی گفت: پس از هشتی دهلیز قرار دارد و دهلیز از یک طرف به یک رشته پلکان که به پشت بام می‌رسد راه دارد و از طرف دیگر به حیاط خانه می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: هماهنگی و همگونی این بنا با اعتقادات و موقعیت اقتصادی و اجتماعی ساکنان آن کاملاً هویدا است و یکی از ویژگی‌های بسیار جالب خوسف این است که این منطقه سابقه زلزله ندارد و این امر باعث شده تا بناهای تاریخی کمتر آسیب ببیند.

رمضانی گفت: از جمله عملیات مرمتی که در سال 94-93 در این بنا انجام گرفت می‌توان جمع آوری اندود فرسوده کاهگل بام و اجرای مجدد، جمع آوری ازاره آجری فرسوده دیوارها و اجرای مجدد به شیوه قدیم، جمع‌آوری اندود فرسوده کاهگل دیوارهای حیاط و اجرای اندود کاهگل دیوارها، اجرای نبش گچی، اجرای آجرفرش ایوان‌ها و اجرای اندود گچ سنتی ایوان اشاره کرد. 

  هزینه این مرمت 100 میلیون ریال ازمحل اعتبارات کشوری است . 

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.