هفته‌نامه "صدا" نشریه‌ منتسب به حزب کارگزاران از برگزاری اولین جلسه "نهاد عالی اصلاح‌طلبان" خبر داد، اما بسیاری از کسانی که نامشان در فهرست حاضران در این نشست ذکر شده از تشکیل آن ابراز بی‌اطلاعی کردند.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، هرچه به موسم انتخابات نزدیکتر می‌شویم برگزاری جلسات، نشستها و تلاش برای ائتلاف میان اصولگرایان و همچنین اصلاح‌طلبان بیشتر به‌چشم می‌خورد. این در حالی است که با وجود اختلافات موجود، ائتلاف در هر دو جناح در هاله‌ای از ابهام است.

برخی صاحبنظران اعتقاد دارند که جریانها در مواردی که با اختلافات درونی روبرو می شوند تلاش می کنند با ساخت شورا و تشکیل نهاد در جریانشان، خود را منسجم تر  از جناح رقیب نشان دهند لذا هر جلسه‌ای را که در آن شخصیت‌های مطرح طیفشان حضور دارند، با عنوان یک شورا و نهاد نامگذاری می کنند تا تفرق شان کمتر بنظر برسد.

به عنوان نمونه، هفته نامه "صدا"  نشریه‌ منتسب به حزب کارگزاران در شماره 16 خرداد خود طی یادداشتی مدعی شد که "اولین جلسه  نهاد عالی اصلاح‌طلبان برگزار شد". بر اساس خبر "صدا"، در این جلسه رئیس‌ دولت اصلاحات، عبدالله نوری، سید محمد موسوی خوئینی‌ها، محمدعلی نجفی، سید هادی خامنه‌ای، مصطفی معین، محمدرضا عارف، سید حسین مرعشی، محمدرضا خاتمی، محسن امین‌زاده، سید عبدالواحد موسوی لاری و اکبر ترکان به نمایندگی از مجمع روحانیون، مجمع نیروهای خط امام، شورای هماهنگی اصلاحات و حزب کارگزاران حضور داشتند. 

آنچه از برآیند این جلسه به‌گوش می‌رسد چند موضوع است؛ نخست اینکه از دولت بخواهند از حقوق همه نامزدها دفاع کند، دوم راهبرد اصلاح‌طلبان نيز در انتخابات حمايت از دولت باشد، تأکيد سوم اعضا بر اين بود که فقط يک ليست در انتخابات منتشر و در شهرهايي که تک نامزدي هستند نيز فقط يک نامزد معرفي شود. نکته چهارم اين بود که به تمام اصلاح‌طلبان ابلاغ و اعلام شود ‌عليه يکديگر مصاحبه نکنند و قرار پنجم اين بود که سازوکار رابطه ميان سه شوراي مشورتي، شوراي هماهنگي و نهاد عالي از سوي همه پذيرفته شود.

اما آیا واقعا نهادی به نام "نهاد عالی اصلاح طلبان" تشکیل شده است؟

**مهمانانی که  نمی‌دانند «نهاد عالی اصلاح‌طلبان» چیست

"محمد‌علی نجفی" مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور و عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی است که نامش در هفته نامه "صدا" به عنوان یکی از حاضران این جلسه آمده است. از وی درباره تشکیل "نهاد عالی اصلاح طلبان " پرسیدیم که در پاسخ به خبرنگار ما گفت: من هم نام نهاد عالی اصلاح‌طلبان را در نشریه "صدا" دیده ام، ولی از اینکه چنین نهادی  وجود داشته باشد، خبر ندارم.


نشست اصلاح‌طلبان از گعده دوستانه تا تکذیب‌های ریزو درشت مدعوین


"حسین مرعشی" دیگر عضو حزب کارگزاران هم که نام وی در فهرست حاضران مهمانان این مراسم درج شده است، در گفتگویی در پاسخ به این پرسش که شما در جلسه این نهاد حضور داشتید، گفت: اصلاح‌طلبان آنقدر جلسه برگزار می‌کنند که ما خودمان هم نمی‌دانیم چه عنوانی دارد. اما آنچه که می‌توانم بگوییم این است که اطلاعی از نهاد عالی اصلاح‌طلبان ندارم و نمی‌دانم دقیقاً چیست.

این اظهارات در حالی  از سوی نجفی و مرعشی مطرح  می شود که "رسول منتجب‌نیا" قائم مقام حزب اعتماد ملی و چهره نزدیک به اصلاح‌طلبان که البته نامش در لیست حاضران در جلسه اول "نهاد عالی اصلاح طلبان" نیامده است، با بیان اینکه چنین نهادی شکل نگرفته است، گفت: این جلسه یک گعده و ضیافت شام بوده است و هیچ خبری از تشکیل "نهاد عالی اصلاح‌طلبان" نیست.



نشست اصلاح‌طلبان از گعده دوستانه تا تکذیب‌های ریزو درشت مدعوین



"نهاد عالی اصلاح‌طلبان" وجود خارجی ندارد

"فرج کمیجانی" رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاحات هم در همین راستا در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اخبار منتشره درباره تشکیل "نهاد عالی اصلاح‌طلبان" اظهار داشت: این نهاد، وجود خارجی ندارد.

به گفته کمیجانی در بحث انتخابات و در جریان اصلاحات، تنها دو شورا شکل گرفته که اولی شامل "کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات" است که بحث اجرای انتخابات را برعهده دارد و شورای دوم شامل "شورای راهبردی اصلاح‌طلبان" با مسئولیت "موسوی‌لاری" است که از دل شورای مشورتی اصلاحات برآمده است.


نشست اصلاح‌طلبان از گعده دوستانه تا تکذیب‌های ریزو درشت مدعوین


کمیجانی با اشاره به اینکه بین دو شورای "کمیته انتخابات شورای هماهنگی اصلاحات" و "شورای راهبردی اصلاح‌طلبان" تقسیم کاری صورت گرفته است، ادامه داد: در این راستا بخشی از کارها را شورای راهبردی اصلاح‌طلبان و بخش دیگر را کمیته انتخابات شورای هماهنگی برعهده دارند.

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاحات همچنین با اشاره به جلسه برگزار شده با حضور رئیس جمهور اصلاحات و برخی دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب گفت: جلسه تشکیل‌شده به انتخابات پیش رو و شکل‌گیری نهاد جدید اصلاحات ارتباطی ندارد و من به عنوان رئیس شورای هماهنگی اصلاحات اعلام می‌کنم هیچ نهادی تا به امروز  به اسم "نهاد عالی اصلاح‌طلبان "شکل نگرفته و گردهمایی ذکر شده تنها گعده دوستانه‌ای بوده است که نتیجه این قبیل دورهمی‌ها به دو شورای نامبرده منتقل می‌شود.

کمیجانی در پایان خاطرنشان کرد: هیچ اختلافی بین این دو شورا (شورای راهبردی اصلاح‌طلبان و کمیته انتخابات شورای هماهنگی اصلاحات) وجود ندارد اما متأسفانه عده‌ای قصد دارند بین این دو نهاد اختلاف ایجاد کنند.

در هرحال و با تمام این کش و قوس‌ها آنچه بیش‌از برگزاری این نشست‌ها هر ذهنی را به خود مشغول می‌کند، تکذیب‌های همه‌جانبه کسانیست که ظاهراً به عنوان مهمان در این نشست حضور داشته اند البته این تکذیب‌ها بیشتر از آنکه متوجه حضور افراد در این نشست باشد، متوجه شکل‌گیری یا عدم شکل گیری نهادی با عنوان "نهاد عالی اصلاح‌طلبان" در جریان اصلاح‌طلبی است.

اینکه چنین نهادی تشکیل شده یا نه، مسئله ای است که سران جریان اصلاح طلبی و کسانی که خود را از این جریان می دانند، باید تکلیفش را با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس و خبرگان رهبری و برای آگاه شدن مردم روشن کنند.

گزارش از:زهرا مهران‌راد

انتهای پیام/



برچسب ها: نجفی ، اصلاحات ، کمیجانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار