اختصاصی باشگاه خبرنگاران؛

"وای فای عمومی"راهی برای نفوذ هکرها به اطلاعات شخصی شما

استفاده از اینترنت در اماکن عمومی احتمال سرقت داده های شخصی و حساب کاربری افراد را زیاد می کند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران، شاید بتوان از اینترنت به عنوان بزرگترین سامانه ای که به دست انسان طراحی،مهندسی و اجرا شده است نام برد.وابسته شدن تمامی فعالیت های بشر به اینترنت در مقیاسی بسیار عظیم و در زمانی چنین کوتاه حکایت از یک دوران نوین در عرصه های گوناگون علوم، فن آوری و...دارد.

لازمه این ارتباط جهانی،اتصال به اینترنت است که یکی از این ابزارهای برقراری ارتباط شبکه های بی سیم یا وای فای هستند.این نوع از شبکه ها با استفاده از امواج رادیویی امکان اتصال پر سرعت به اینترنت یا شبکه را فراهم می سازد.وای فای بدون هیچ گونه ارتباط کابلی بین فرستنده و گیرنده کار می کند.



وای فای عمومی در کمین اطلاعت شخصی شما////مومنی 8 صبح////در حال کار


با فراهم شدن این امکانات و رواج گسترده استفاده از اینترنت مردم در بسیاری از اماکن عمومی مثل کافی شاپ، رستوران، کتاب خانه،فرودگاه و... به وای فای رایگان  متصل می شونداما اکثرا از خطرهای این نوع اتصال اطلاعی  ندارند.


 سمیرا روشنی کارشناس IT  در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران،در خصوص هک وای فای و راه های جلوگیری از آن گفت:به طور کلی با وصل شدن به وای فای عمومی تا حد امکان کارهای مهم و حساب های بانکی خود را چک نکنید هکرها هر لحظه در حال شنود اطلاعات شما هستند.

وی درمورد خطرات ناشی از هک شدن اظهار کرد:هکری که بخواهد به سازمانی نفوذ کند از وای فای عمومی رایگان استفاده می کند،به طور مثال برای بدست آوردن اطلاعات یک سازمان خاص می تواند از رستوران همان نهاد برای هک استفاده کند.



وای فای عمومی در کمین اطلاعت شخصی شما////مومنی 8 صبح////در حال کار


روشنی در مورد نوع اطلاعات مورد نیاز برای خرابکار اینترنتی گفت: این کار بستگی به هدف مورد نظر و یا(target) انتخاب شده دارد،ردپای سوژه هکر در همه جا مشخص است و اینکه چه کاری درمحیط اینترنت انجام داده است.

وی در مورد راههای پیشگیری از این سوء استفاده اینترنتی بیان کرد:از صاحب مغازه نام دقیق شبکه وای فای را بپرسید این اتفاق به خصوص در مورد وایرلس هایی که بدون پسوورد وصل می شوند بیشتر است.

یکی دیگر از عوامل هک شدن اطلاعات شخصی شما مربوط به سیستم عامل هایی است که به طور خودکار اقدام به ساخت فایل هایی برای نگهداری ازآنها ایجاد می کنند. به محض اتصال به وایرلس بدون اطلاع کاربران این فولدرها با افراد دیگر متصل،به اشتراک گذاشته می شود.کاربران برای جلوگیری از این مشکل فایل های پیش فرض را غیر فعال و یا اطلاعات خود را در فولدر های شخصی بریزند همچنین راه  دیگر استفاده از vpn یا شبکه خصوصی است.



وای فای عمومی در کمین اطلاعت شخصی شما////مومنی 8 صبح////در حال کار

روشنی در مورد راههای جلوگیری از هک وای فای شخصی نیز گفت:ابتدا یک پسورد مختلط از اعداد وحروف بزرگ و کوچک قرار دهید و تیک اتومات IP مودم را بردارید.مک آدرس را در قسمت مک فیلد مودم به صورت دستی تنظیم کنید.

در آخر اگر با تمام موارد گفته شده باز هم شاهد کم شدن حجم اینترنت خود شدید به احتمال زیاد شما به عنوان target  برای کارهای خرابکارانه انتخاب شده اید در این گونه موارد پلیس فتا را حتما در جریان بگذارید.


گزارش: نازنین روزبهانی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار