کاتوزیان با اشاره به اینکه در دهه گذشته تقاضای انرژی رشد 50 درصدی را پشت سر گذاشته است گفت: در دو دهه آینده انتظار می‌رود با رشد 40 درصدی مواجه شویم.

رشد 40 درصدی تقاضای انرژی در دو دهه آیندهبه گزارش خبرنگار نفت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حمیدرضا کاتوزیان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در چهارمین کنگره ملی مهندسی صنعت نفت اظهار داشت: نیاز به انرژی از ابتدایی‌ترین نیازهای بشر بوده به همین دلیل توجه به منابع هیدروکربنی از قرن‌ها پیش شکل گرفت برداشت مستقیم از منابع نفت و گاز تقریبا از 150 سال پیش آغاز شد و به دلیل در دسترس بودن این منابع و سهولت بهره‌برداری از آنها امروزه کلیه فعالیت‌های مرتبط با این بهره‌برداری با یکدیگر یکپارچه شده و یک صنعت عظیم و غول‌آسا را بوجود آورده است.

وی تصریح کرد: تمرکز عمده این منابع در خاورمیانه و منطقه خلیج‌فارس اهمیت ژئوپولیتیکی این منطقه را افزایش داده و بر همین اساس حساسیت منابع کشور ما نیز بیش از گذشته شده است.

کاتوزیان ادامه داد: صنعت نفت در ابتدای شکل‌گیری تاکنون با فرصت‌ها، تهدیدها و چالش‌ها و ریسک‌های مختلفی مواجه بوده، نوسانات قیمت و افت و خیز در بازار عرضه و تقاضا، ورود تکنولوژی‌های جدید، رقابت بین اوپکی‌ها و غیر اوپکی‌ها و رقابت بین اعضای اوپک همه از جمله چالش‌های پایان‌ناپذیر این صنعت بوده و البته خواهد بود.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت افزود: تحولات و جهش‌های این صنعت گاهی امواج قدرتمندی را به وجود می‌آورد که همه تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها را بر هم می‌‍زند.

کاتوزیان ادامه داد: شناخت چالش‌ها و فرصت‌های اصلی این صنعت از مولفه‌های مهم برنامه‌ریزی برای آینده آن است به طوری که از چالش‌های امروز جهان رشد جمعیت بوده که طی 50 سال اخیر دو برابر شده و در همین زمان خاورمیانه با رشد جمعیت چهار برابری مواجه بوده است این رشد از 7 میلیارد نفر در شرایط فعلی به 9 میلیارد نفر تا 20 سال آینده خواهد رسید. 

وی ادامه داد: متناسب با این رشد اقتصاد جهانی است که پیش‌بینی می‌شود روند ممتد و یکنواختی خواهد داشت گرچه با عوامل مختل‌کننده و التهاباتی روبرو خواهیم شد اما پیش‌بینی می‌شود که در درازمدت اقتصاد جهانی رشد متوسط سالانه‌ای برابر 3.5 درصد را تابستان آینده تجربه کند به تناسب رشد جمعیت و عوامل دیگر موضوع چالش جدی‌تر مطرح می‌شود که آن رشد مصرف انرژی است.

وی ادامه داد: در دو دهه گذشته تقاضای انرژی رشد 50 ردصد داشته است و در دو دهه آینده انتظار می‌رود با رشد 40 درصدی مواجه باشیم گرچه این موضوع یک کاهش 10 درصدی را نشان می‌هد اما عملا 40 درصد رشد به معنی اضافه شدن یک آمریکای جدید و یک چین جدید به بازار مصرف انرژی است.

کاتوزیان اضافه کرد: دلیل اصلی این رشد فزاینده برای توسعه اقتصادهای کوچک‌تر، صنعتی شدن شماری از کشورهای رو به رشد و پیشرفت روز افزون تکنولوژی و افزایش تقاضای مسکن متناسب با افزایش جمعیت است. در یک کلام چالش آینده چالش رشد تقاضای انرژی است که جهان با آن مواجه خواهد شد البته آثار سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای و جهانی قطعا به دنبال این رشد مصرف به وجود خواهد آمد به ویژه در مناطقی که منابع هیدروکربنی متمرکز باشد.

کاتوزیان گفت: از سوی دیگر موضوع کنترل تولید کربن و مسائل زیست محیطی و تعادل بین‌المللی است و در کنار این همه، موضوع تغییرات قیمت نفت و گاز و چالش‌های ناشی از آنها که بسیار دست و پاگیر خواهد بود البته مطالعات نشان می‌دهد تا 35 سال آینده بحران عمده‌ای به لحاظ کمبود منابع هیدروکربنی وجود نخواهد داشت چرا که بر ساس بررسی‌ها 45 تریلیوم بشکه یا معادل بشکه برای گاز، منابع شناسایی شده است.

کاتوزیان اضافه کرد: باید تلاش کنیم در اکتشاف منابع جدید نفت و گاز بهتر از گذشته عمل کنیم باید در قابلیت‌های محاسبات کامپیوتری و داده‌های لرزه‌نگاری و در تکنیک‌های حفاری چاه‌ها و تکنولوژی مرتبط با اینها قوی‌تر شویم و راه پیشرفت را سریع‌تر دنبال کنیم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت اظهار داشت: همان طور که اکتشاف پارس جنوبی به عنوان یک میدان غول‌آسای گازی و یک منبع عظیم انرژی برای ما شغل و رشد اقتصادی و قدرت در بازار کسب و کار بوجود آورد. اکتشافات جدید در بهره‌برداری تکنولوژی‌های روزآمد می‌تواند بازارهای بزرگتر و شرایط رشد اقتصادی بهتری را فراهم آورد.

کاتوزیان تصریح کرد: یکی از موضوعات دیگر رهبری و هدایت پروژه‌های نفت و گاز است که بسیار پراهمیت است پروژه‌ها باید بدون تأخیر و با بودجه‌های پیش‌بینی شده انجام شود اگر چنین شد رهبری پروژه‌ها موفق بوده است کاهش هزینه‌ها به ویژه هزینه‌های سربار و رقابتی کردن بهای تمام شده و نرخ بازگشت جایی است که رهبری صحیح و موفق خودنمایی می‌کند در هدایت پروژه‌ها، انضباط مالی و سرمایه‌ای با تصمیم‌گیری درست برای سرمایه‌گذاری با راندمان مناسب بسیار حائز اهمیت است.

کاتوزیان خاطرنشان کرد: اینها مواردی است که ما به عنوان یک صنعت باید در هدف‌گذاری‌ها مورد توجه قرار دهیم خوش‌بین هستیم که ما از شرایط سخت و دشوار و روش‌های سنتی به سمت ترقی و رشد حرکت کنیم و عدم قطعیت‌ها به قطعیت تبدیل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار