گزارش تخلفات در فوتبال وارد فاز جدیدی شد

پرده از فساد در فوتبال برداشته شد/ قرائت گزارش فساد "قاف" گمشده در خانه ملت

دوباره بحث مبارزه با فساد در فوتبال رونق گرفت و این بار هم صحبت از متخلفان شد، مثل هر بار دیگر که یاری می دهد ذهنمان...

گروه ورزش باشگاه خبرنگاران،سخنگوی کمیسیون اصل نودبار دیگر در ادامه سریال بررسی های بی نتیجه پرونده های فساد در فوتبال این بار به طور مستقیم اشاره ای به تخلفات فدراسیون فوتبال کرد و در این راه احتمال زیاد علی کفاشیان مرد اول فوتبال را بار دیگر به مجلس فرا خواهد خواند و در این باره توضیح می خواهد.


پرونده های فسادی که گم می شوند و پیدا،و بازهم...

باور کنید اعلام گوشه ای از فساد و بعد پشت گوش انداختنش دردی را دوانمی کند یک جا و یک زمانی می بایستی این فساد با برخورد چکشی از بین برود و تا سال های سال در هیچ پست و مقام ورزشی که می بایستی با روح جوانمردی عجین باشد، حتی خیال مفسدی را در سر نپرورانند.

بهتر است در این باره از کمی قبل تر شروع کنیم و پرونده فساد در فوتبال را زیر ذره بین ببریم،قصد نداریم به سال های دور بپردازیم چرا که این پرونده در قدمت، ید طولایی دارد و از حوصله گزارش خارج است.

پرونده های فسادی که گم می شوند و پیدا،و بازهم...

 
سال قبل اردیبهشت ماه بود که حمید رسایی نماینده مردم در خانه ملت مسئول پرونده فساد در فوتبال وقتی به دنبال پیگیری و تحقیق و تفحص در مورد این پرونده بود با اشاره به برخی نکات در مورد فوتبال گفت:   این پرونده بخش زیادی از مراحل رسیدگی را با بکار گیری کارشناسان خبره طی کرده ولی همچنان بخش‌هایی از آن در کمیسیون اصل ٩٠ در حال رسیدگی است.

مسئول رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال اظهار داشت: تاکنون بیش از ٤٠ تن از مسئولان مختلف فدارسیون، مربیان، بازیکنان و عناصر مرتبط به فوتبال از جمله اصحاب رسانه به کمیسیون اصل ٩٠ دعوت شده‌اند و با برخی از آنها به عنوان مطلع و برخی دیگر به عنوان کسانی که باید پاسخگوی مواردی باشند، صحبت شده است.

رسایی در خصوص دلایل رسانه‌ای نشدن جزئیات بررسی پرونده فساد در فوتبال، گفت: درخواست کمیسیون از همه مدعوین این بوده است که از رسانه‌ای کردن این جلسات خودداری کنند. در خصوص نتیجه این بررسی‌ها هم باید منتظر گزارش نهایی ماند اما تا همین جا نیز برخی از تأثیرات گزارش به شکل اصلاحی خودش را نشان داده است.

وی در خصوص ارائه گزارش نهایی گفت: گزارش نهایی، بنا به دلایلی بعد از بازی‌های جام جهانی ارائه می‌شود. ما نمی‌خواهیم در آستانه حضور تیم ایران در جام جهانی ارائه گزارش کمیسیون حاشیه‌ای برای فوتبال کشور درست کند و بهانه، به دست بهانه جویان بدهد.

نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص همکاری نهادهای مختلف برای رسیدگی به این پرونده گفت: برخی از نهادها ازجمله وزارت ورزش یا نهادهای نظارتی همکاری خوبی داشته‌اند اما فدارسیون فوتبال که ریشه بسیاری از مفاسد در داخل زمین بازی به آنجا برمی‌گردد تلاش می‌کند با جواب‌های مبهم و بی ارتباط خود، روند رسیدگی به پرونده را دچار مشکل کند.

رسایی همچنین تصریح کرد: متاسفانه مصادیق روشن و واضح فساد در فوتبال را که بچه‌ها هم در کوچه و خیابان می‌بینند، فدراسیون فوتبال نمی‌بیند و اساسا از نظر مسئولان این فدارسیون فسادی وجود ندارد.

در این مصاحبه حمید رسایی به این نکته اشاره کرد که اساس فساد در فوتبال به فدراسیون بر می گردد و البته منظور از فدراسیون ارکان آن از جمله مسئولان رده بالای آن بودند.و در دی ماه سال 93 باز هم رسایی گوشه ای البته شفاف تر را در مورد این پرونده به زبان آورد و رئیس فدراسیون فوتبال را به عنوان متهم ردیف سوم با جرم سوء مدیریت در مجموعه تحت ریاست خود و البته مهدی محمد نبی دبیر کل سابق فدراسیون فوتبال و آیت الهی نایب رییس سابق فدراسیون فوتبال را نیز به نوعی در این قضیه سهیم دانست.

القصه در این باره مهدی محمد نبی از فدراسیون خداحافظی کرد و در پی آن آیت الهی هم...


پرونده های فسادی که گم می شوند و پیدا،و بازهم...

اما پرونده فساد همچنان باز است و دراین میان بودند افرادی که بارها در این باره مصاحبه کردند و گفتند پای برخی ها در پرونده فساد است که نمی گذارند این پرونده به انجام برسد و این بار پور مختار، رییس کمیسیون اصل نود در اریبهشت 94 بار دیگر بدین گونه پرونده را باز کرد و به برخی سوالات پاسخ داد:

تاخير در قرائت پرونده فساد فوتبال باعث شده انتقاداتي درباره عملكرد كميسيون اصل نود در اين پرونده در رسانه‌ها و محافل ورزشي انجام شود. در جريان اين اعتراض‌ها قرار داريد؟

بله. اين انتقاد و حتي اگر اعتراضي هم باشد كاملا وارد است. اما بايد به نكته مهمي اشاره كنم. ما با پرونده كوچكي روبه‌رو نبوديم. بحث رسيدگي به فساد رايج در فوتبال ايران بسيار بسيار گسترده و مهم است، ما كه نمي‌توانستيم به ابعاد مختلف اين پرونده در بازه زمانی كوتاه رسيدگی كنيم.

  اما می‎توانستيد پرونده را در مراحل مختلف مورد بررسی و رسيدگی قرار دهيد؟

اين كار شدني نبود. دليلش هم واضح است. موضوعات مختلف فساد فوتبال ايران نياز به بررسی و تحقيقات گسترده داشته است. مثلا عده‌ای از اهالی فوتبال با حضور در مجلس شورای اسلامی نقطه نظرات و اسناد و مدارك خود را درباره آدم‌ها و مشكلات فوتبال بيان كرده‌اند. ما كه نمی‌توانيم بر اساس حرف نفراتي كه به كميسيون دعوت شدند، به حقيقت برسيم. توجه داشته باشيد كه ما بايد اظهارنظرهای اين افراد را به صورت دقيق با كمك مراجع ذی‌صلاح مورد تحليل و بررسی قرار می‌داديم. يا بعضا صحبت‌های نفراتی را كه عليه آنها موضوعی مطرح شده بود هم مورد بحث و بررسی قرار می‎داديم. از طرفی كارهای كميسيون اصل نود مجلس شورای اسلامی فقط به مسائل فساد فوتبال اختصاص ندارد و ما پرونده‌ها و موضوعات بسيار مهم ديگری را هم بايد بررسی كرده و نسبت به اولويت و اهميت پرونده‌ها كار را روبه جلو می‎برديم. با همه اين توضيحات قبول دارم كه تاخير در به نتيجه رساندن موضوع وجود داشته است اما ما اين مساله را به فال نيك می‎گيريم، چرا كه باعث شد با جديت و فرصت بيشتری به پرونده ورود كنيم.



پرونده های فسادی که گم می شوند و پیدا،و بازهم...

 در طول ماه‌های گذشته البته گمانه‌زنی‎هايی درباره جزييات و سرفصل‌های اين پرونده در رسانه‌ها منتشر شد؟

بنده به عنوان رييس كميسون اصل نود شخصا به ياد ندارم كه اين مباحث را تاييد يا تكذيب كرده باشم. گمانه‌زني و خبر هميشه وجود داشته است. نكته مهم اين است كه گزارش هنوز قرائت نشده و دوستان تقريبا كارهای مربوط به آن را نهايی كرده‌اند و به زودی در اختيار من قرار خواهند داد تا بررسي‌های لازم را درباره آن داشته باشم. سپس طبق برنامه‌ريزی‎های انجام شده گزارش ابتدا در جلس رسمی كميسيون اصل نود مجلس قرائت خواهد شد و نمايندگان محترم عضو كميسيون نقطه نظرات خود را در اين باره بيان خواهند كرد. بعد از جمع‌بندی نهايی پرونده در كميسيون، مراحل قرائت پرونده در صحن علني مجلس شورای اسلامی به سرعت انجام خواهد شد.

يكی از اعضای كميسيون اصل نود اخيرا در مصاحبه‌های رسمی خود پيرامون ابهامات مالی در فدراسيون فوتبال و واريز پول‌های اين مجموعه بدون داشتن مجوز و البته بر خلاف قوانين اساسنامه فدراسيون به حساب هوشنگ مقدس افشاگری‎هايی در رسانه‌ها انجام داد. آيا كميسيون اصل نود بعد از ورود به اين پرونده ابهامات مالی توانست اين ابهامات را ثابت كند؟

دوستان اگر مصاحبه‌ای انجام داده‌اند و درباره موضوعاتی كه اشاره كرديد حرف زدند، حتما بر اساس گزارش‌های دريافتی و اسناد و مدارك بوده است. من شخصا درباره مفاد گزارش اظهارنظری نمی‎كنم. اما اين موضوعاتی كه به آن اشاره كرديد تنها يكی از موضوعات پرونده بزرگ فساد در فوتبال ايران است كه ما به آن ورود كرديم. در بسياری از موارد بحث تخلفات و ابهامات جدی‎تر از اين حرف‌ها بوده است. اما ما آن را رسانه‌ای نكرده‌ايم. طبيعتا رسيدگی به اين مسائل هم در حيطه اختيارات ما نيست. كميسيون اصل نود گزارش فساد فوتبال را در اختيار مراجع ذی‎صلاح با اسناد و مدارك قرار خواهد داد و برخورد‌های لازم با متخلفان توسط قوه محترم قضاييه و مراجع امنيتی مربوطه انجام خواهد شد. وزارت ورزش و جوانان هم ماموريت پيدا می‎كند كه تصميمات مجلس شورای اسلامی درباره نتايج اين پرونده را اجرايی كند.

 خيلی‎ها دوست دارند بدانند كه نتيجه قرائت اين گزارش چه خواهد بود. آيا شاهد تغييرات در فوتبال ايران خواهيم بود؟

اهميت پرونده و نتايجي كه ما به آن رسيده‌ايم بعد از قرائت گزارش حتما با تغييرات همراه خواهد شد. اين مساله طبيعي است. چرا كه فساد در فوتبال ايران را نمي‌شود منكر شد. در واقع ما هم تغيير در مديريت فوتبال ايران خواهيم داشت، و هم اصلاح شيوه و روش اداره و مديريت فوتبال را،بخش اول توسط مراجع قضايي و ذي‌صلاح رسيدگي مي‌شود. بخش دوم هم كه مربوط به تغييرات در روش اداره فوتبال است توسط وزارت ورزش و جوانان انجام خواهد شد. واقعيت اين است كه در بسياري از موارد ما به حقايق و مستندات تكان‌دهنده‌اي رسيده‌ايم كه جاي هيچ گونه مماشاتي باقي نمي‌گذارد،به اين ترتيب هم با متخلفان برخورد جدي خواهد شد و هم با مسوولاني كه با سهل‌انگاري خود مقدمات رواج فساد را در فوتبال ايران فراهم كردند و برخورد جدي را با اين مقوله نداشته‌اند. عدم توجه به فساد فوتبال هم خودش نوعي تخلف است.


پرونده های فسادی که گم می شوند و پیدا،و بازهم...

شايعاتي شنيده مي‌شود مبني براينكه بعضي مديران فوتبالي به خاطر ترس از عواقب نتايج اين پرونده، تلاش‌هايي انجام داده‌اند تا پرونده را از مسير خود خارج و حتي مقدماتي را فراهم كنند كه اين موضوع در صحن علني قرائت نشود؟

من چيزي شخصا دراين زمينه نديده‌ام. حتي خبري هم از داخل مجلس دريافت نكرده‌ام كه بعضي‌ها براي منحرف كردن پرونده از مسير خوب خود لابي‌ كرده باشند. حقيقت اين است كه كميسيون اصل نود و مجلس شوراي اسلامي براي به نتيجه رساندن اين پرونده عزم خود را به صورت جدي جزم كرده‌اند. هيچ لابي و تلاشي هم در نتيجه گزارش نهايي تاثير نخواهد گذاشت، گزارش قرائت مي‌شود و با متخلفان و سهل‌انگاران برخورد جدي صورت خواهد گرفت. طبق صحبت‌هايي كه ما با مقامات مجلس داشته‌ايم، آنها هم خواهان به نتيجه رسيدن اين گزارش هستند. به اين ترتيب خيال اهالي فوتبال و مردم راحت باشد. اين گزارش به زودي قرائت مي‌شود و با كمك خدا به نتيجه هم خواهد رسيد.

اواخر سال گذشته تغييراتي در ساختار مديريتي فدراسيون فوتبال شاهد بوديم. آيا اين تغييرات و عزل بعضي از مديران پرنفوذ ارتباطي به اين پرونده داشت. يادمان مي‌آيد شما يك بار در مصاحبه‌اي خبر از تغييرات مديريتي در فوتبال ايران داده بوديد. حميد رسايي هم در مصاحبه‌اي گفته بود كه اين تغييرات مديريتي در فدراسيون فوتبال خواسته مجلس هم بوده است؟

اگر تغييري انجام شده حتما نياز بوده است. اگر نياز باشد شايد باز هم تغييراتي انجام شود. اما براي اين كارها نيازي نيست بخواهيم سروصدا ايجاد كنيم، من شخصا نيازي نمي‌بينم درباره جزييات توضيحي بدهم. نيازي هم نيست بخواهم بازهم مسائل را براي تغييرات ايجاد شده باز كنم.

 فكر مي‌كنيد بعد از قرائت گزارش در صحن علني مجلس، در چه بازه زماني، تغييرات و برخورد با متخلفان انجام شود؟

در طول زمان رسيدگي به پرونده افراد مختلف به مجلس آمدند و نقطه نظرات خود را بيان كردند. هر كسي آمد ديگري را متهم كرد و خودش را مبرا. با اين وجود روند اجراي تصميمات مجلس براي ايجاد تغييرات در ساختار مديريتي و اجرايي فوتبال ايران و البته برخورد با متخلفان بستگي به تصميمات قوه قضاييه و مراجع ذي‌صلاح و وزارت ورزش و جوانان دارد، اما شك نكنيد در سريع‌ترين زمان ممكن اين كارها انجام خواهد شد.

مديران فدراسيون فوتبال بارها در مصاحبه‌هاي خود اعلام كرده‌اند كه فساد در فوتبال ايران وجود ندارد. حتي تهديد كرده‌اند با عواملي كه بدون داشتن سند از وجود فساد در فوتبال ايران حرف بزنند برخورد جدي خواهند داشت؟

پرونده های فسادی که گم می شوند و پیدا،و بازهم...

اين نظر آنهاست. پرونده‌اي كه ما بررسي كرديم حقايق تلخ ديگري را روايت مي‌كند. فساد در فوتبال ايران وجود دارد. مشكلات ساختاري و مديريتي وجود دارد. باز هم مي‌گويم كه به حقايق تكان‌دهنده و تلخي دست پيدا كرديم و براي برخورد با متخلفان در بخش‌هاي مختلف اسناد و مدارك قانوني و محكم وجود دارد. حالا صبر كنيد تا گزارش قرائت شود،آن وقت دوستان و همه مردم متوجه خواهند شد در فوتبال ايران فساد وجود دارد يا خير، ما هيچ تخفيفي به متخلفان نمي‌دهيم و برخورد جدي با آنها خواهيم داشت.

و روی دیگر سکه در باب بسته ترین پرونده ی این روز های ورزش

و اما این قصه بار دیگر برای چندمین بار مطرح شد و امید است این پرونده به همان شکل ممکن بدور از لابی ها و شت پرده ایی که برخی ها به آن اشاره دارند و معتقدند مسیر پرونده را از راه اصلی منحرف می کند قراوت شود و متخلفان این بار جوابگوی مفاسد مالی و مدیریتی خود در این باره باشند.

جالب تر این که در مصاحبه شب گذشته رئیس کمیسون اصل نود به  نکات جالبی اشاره شد وی در اخرین اظهار نظر خود در مورد پرونده فساد گفت: کفاشیان خودش به خوبی می داند که تعداد سفرهایش برای چه مدت است و البته خود من هم هنوز برسر تعداد این سفرها به یقین نرسیده ام.

وی افزود :از طریق منابع متفاوت شامل بازیکنان ، مربیان ،وزارت اطلاعات ،ناجا، سازمان بازرسی کل کشور اسناد و مدارک بسیاری را بدست آورده ایم و درحال پیگیری این موضوع هستیم.

پورمختار افزود: از وزارت ورزش نیز درخواست کرده ایم تا به بحث و تبادل نظر بپردازد و باید بگویم در لیست بدست آمده نام افراد مشهور به چشم می خورد."
صحبت از شهرت در میان است اما پای اعتماد به نمایندگان خانه ملت هم وجود دارد و اینجا جایی است که می بایستی برخود صورت پذیرد نباید کسی را بی جهت متهم و ،متهمی را بی جهت تبرئه کرد به صرف ارتباطات معمول افراد مشهور در فوتبال ...

پرونده های فسادی که گم می شوند و پیدا،و بازهم...

در ابعاد تازه ای از این پرونده گفته می شود که پای سفر های بیش از حد رئیس فدراسیون فوتبال وجود دارد یعنی چیزی بالغ بر 188 سفر در طول دو سال ! اما آقای رئیس هنوز این موضوع را نپذیرفته و البته معتقد است :اگر تخلفی و یا فسادی در فوتبال صورت گرفته باشد به طور حتم گزارش شکایات تنظیم خواهد شد و به مراجع قضایی ارائه می شود تا مسئولان مربوطه به این موضوع رسیدگی کنند و بررسی های لازم انجام شود و با خاطیان برخورد شده و ما نیز از این امر استقبال خواهیم کرد.

 وی گفت: براساس جلساتی که داشتیم در صورت مواجه با خاطی به طور جد با خاطیان برخورد خواهد شد.

رییس فدراسیون فوتبال درخصوص سفرهای غیر ضرور خود گفت: گفته اند تعداد سفرها 188 می باشد که من نمیدانم این تعداد برای چه مدت است فکر می کنم تا آنجایی که مدارک و اسناد را بررسی کرده ام این تعداد مربوط به 2 سال گذشته است.

وی افزود: من 2 گذرنامه دارم که یکی از آنها باطل شده و از سال 91_92 تعداد سفرهای من مشخص بوده است و باید بگویم تمام این سفرها مربوط به کمیسیون ها و یا از طریقAFC بوده است من حتی با تیم ملی هم سفر نمی روم و تمام اسناد این سفرها موجود است و در صورت نیاز میتوان به پور مختار ارائه دهم.

به طور کل تعداد سفرهای من بین 20 تا 25 سفر است و از روی گذرنامه تمام ورود و خروج های من مشخص است.

وی افزود : هر زمان که کمیسیون اصل 90 مارا خواسته تمام گزارشات و اسناد را ارائه داده ایم و این بار نیز مشکلی نداشته و تمام مدارک موجود را دراینباره تحویل خواهیم داد.

وی درباره بازیکنان سرباز و مشکلات مالیاتی گفت: درباره بحث های مالیاتی تمام پیگیری ها انجام شده و درحال حاضر اجازه نداده ایم که بازیکنان سرباز و یا آن هایی که مشکل مالیاتی دارند باز ی کنند،وتا زمانی که وضعیت آنها به طور قطع مشخص نشود این روند ادامه دارد. 

پرونده های فسادی که گم می شوند و پیدا،و بازهم...

کفاشیان درباره پولادی نیز گفت: وی هیچ راهی جز تسلیم و بازگشت به کشور را ندارو باید تحت هرشرایطی خود را برای انجام خدمت سربازی معرفی کند."


باور کنید سخت نیست پذیرش اشتباه هر چند تخلف را کسی گردن نمی گیرد و این قانون است که بایدآنرا به گردنشان بیاویزد تا عبرت دیگران شود اما هر تخلفی را با زبان نمی توان ثابت کرد اگر چنین بود که باید برخورد شود اگر نه  باید با رعایت احتیاط در این باره حرف زد.

رسانه ها نیز در این راه رالت خود را فاموشنکنند و کمی امانت دار باشند و تا قطعیت موضوع جو را به گونه ای فراهم نکنند که بی گناهی فقط به جرم اتهام محکوم شود و یا مجرمی فقط به واسطه اعتبار مجازی و کذایی اش از پیگرد قانون فرار کند.

تابوی اعلام مفسد  در ورزش این بار شکسته خواهد شد  و نمایندگان ملت آوانگارد های خواهند بود که از این پس راه را برای دیگر ارگان ها باز می کنند چرا که در جمهوری اسلامی قانون برای همه یکسان است و ورزش ایران هم جزیی از همین کل است.

در انتظار  قرائت پرونده و همت برخورد با فساد می مانیم و می دانیم،"قاف"  قرائت در راه است اگر به قاف معروف و گمشده تبدیل نشود این قاف قرائت!

گزارش: اکبر باقری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار