انقلاب اسلامی بنابر آنچه محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری از زبان نوه علامه اقبال لاهوری در تاکستان شنیده آرمان و آروزی اقبال بود که در ایران تحقق پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، حاضر در محل برگزاری نشست خبری همایش بین‌المللی علامه اقبال لاهوری که امروز در سالن امیر حسین فردی حوزه‌ی هنری برگزار شد. محسن مومنی شریف رئیس حوزه‌ی هنری با اشاره به اینکه حضور افتخاری عارف رئیس سازمان فرهنگی اکو در ایران فرصت مغتنمی برای ارتباط بیشتر فرهنگی و ادبی ما با شبه قاره و زبان اردو بوده، گفت: علامه اقبال لاهوری جزو شگفتی‌های حوزه اندیشه و زبان و شعر فارسی بوده و بنابر شنیده‌ها حقوقدان و جامعه شناس خوبی هم بوده است.

وی ادامه داد: علامه اقبال لاهوری بیش از 9 زبان زنده دنیا تسلط داشت و زبان فارسی را برای بیان اندیشه‌های خود انتخاب کرده است.

رئیس حوزه‌ی هنری اظهار داشت: اگر چه زبان فارسی زبان مادری علامه اقبال لاهوری نبوده اما شعر‌های وی در زمره‌ی بهترین‌ شعرهای زبان ادبیات فارسی به حساب می‌آید.

مومنی شریف ادامه داد: علامه اقبال لاهوری از بی‌هویتی مردم زمان خویش رنج می‌برد و ذلت جوامع اسلامی را به عنوان بزرگترین خطر می‌دانست و مِی‌خواست این علف هرزه کنده شود .

وی تصریح کرد: علامه اقبال لاهوری علاقه خواستی به ایران داشت و هرچند در برهه‌ای از زمان اجازه ورود به کشور ما را نداشته اما در وصف جوانان ایرانی اشعار زیادی سروده و در زمان رضاخان که ایران را زندانی با دیوارهای بلند می‌دانست بشارت آمدن مردی بزرگ را می‌داد.

رئیس حوزه‌ی هنری افزود: در سفری که به پاکستان داشتیم و در آن‌جا با نوه‌ی علامه اقبال لاهوری صحبت کردیم وی گفت انقلاب اسلامی آرمان و آرزوی اقبال بود که در ایران تحقق پیدا کرد به هر حال اگر روزی اشعار اقبال در توصیف جوانان ایرانی به گوش ما نمی‌رسید امروز در هر شهر و روستا نشانه‌ای از وی دیده می شود.

مومنی شریف ادامه داد: امروز جهان اسلام بار دیگر مخاطب ما بوده و در روزگار جهالت مدرن و استکبار نو که جنگ‌های نیابتی راه  افتاده علامه اقبال لاهوری جهان اسلام را به تشکیل اتحاد می‌خواند.

وی گفت:‌ اقبال یک قرن پیش به درستی درس جوامع اسلامی را تشخیص داده و رجعت به قرآن کریم و اهل بیت (ع) و آموزه‌های اسلام را درمان آن دانسته است.

وی افزود: علامه اقبال لاهوری دوست‌دار اهل بیت بوده و به شدت با قرآن مانوس بوده است.

مومنی شریف خاطرنشان کرد: علامه اقبال لاهوری بر گردن ما حق دارد و جامعه و دانشگاه‌های ما بیش از این‌ها به اقبال بپردازند.

همچنین افتخار حسین عارف رئیس سازمان فرهنگی اکو در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: کنفرانس بین‌المللی اقبال لاهوری بدون همکاری حوزه‌ی هنری و موسسه فرهنگی اکو نمی‌توانست برگزار شود.

وی ادامه داد: اقبال متفکر، فیلسوف و شاعر قرن بیستم بوده و نه تنها برای شبه قاره بلکه برای بشریت شناخته شده بود.

رئیس سازمان فرهنگی اکو اظهار داشت: علامه اقبال لاهوری یکی از بنیانگذاران در پاکستان و یکی از تاثیرگذاران در اسلام در قرن بیستم بوده و آثار خود را به فارسی و اردو سروده البته آثاری هم به زبان انگلیسی داشته اما مجموعه فارسی او بیشتر از مجموعه‌ی اردویش بوده است.

افتخار حسین عارف ادامه داد: علامه اقبال لاهور در زبان‌های اردو و فارسی کتاب‌هایی با عناوین : بال جبرئیل، بانگ درخت، مسافر و پیام شرق را داشته است.

وی گفت: اولین اثر اقبال لاهوری به زبان فارسی است و این شاعر ایران را بسیار دوست داشت و بارها نوشته که اگر تهران ژنو بود دنیا  به گونه‌ای دیگر می‌شد.

رئیس سازمان فرهنگی اکو ادامه داد: هر آنچه در ایران درباره اقبال نوشته شده از بهترین آثار به حساب می‌آید و افرادی چون شهید مطهری، رهبر معظم انقلاب اسلامی و دکتر شریعتی در این باب کتاب‌هایی نوشته‌اند مثلا کتاب «ستاره‌ی بلند شهر» نوشته مقام معظم رهبری و کتاب «ما و اقبال» نوشته دکتر شریعتی از بزرگترین آثار به نگارش در آمده درباره علامه اقبال لاهوری به حساب می‌آیند.

رئیس سازمان فرهنگ اکو ادامه داد: در هیچ‌جای دنیا مانند ایران از آثار و اندیشه‌های اقبال نوشته نشده و به خصوص در مورد ماموریت اقبال در مورد آزادی بشر و بشریت کتاب‌های خوبی نوشته شده است.

وی گفت: آرا و نظریات علامه اقبال لاهوری در ایران بسیار مشهود است و جزء میراث دموکراسی معنوی او در ایران به حساب می‌آید.

افتخار حسین عارف با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) اقبال را علامه فقیه ذکر کرده است گفت: اگر در جهان اثریست که از ایران به عنوان ملت توحیدی یاد کرده این اثر از اثر علامه اقبال لاهوری بوده و وی در زمان هرج‌ و مرج آثار خود را نوشته و در آغاز قرن بیستم بسیاری از کشورهای اسلامی مستعمره بودند بنابراین یکی از اهداف علامه اقبال لاهوری آزادی کشورهای مسلمان بوده و در حال حاضر هم این کشورها در وضعیت نامناسبی قرار گرفته‌اند زیرا دشمنان اسلام با هم متحد شدند که به اسلامی لطمه بزنند و این بهتری زمان برای ترویج و گسترش پیام اقبال است. 

رئیس سازمان فرهنگی اکو خاطرنشان کرد: وقتی که می‌بینیم اوضاع مناسب نیست باید همه‌ی تلاش خودمان را برای مطلوب کردن شرایط انجام بدهیم و کنفرانس بین‌المللی علامه اقبال لاهوری همکاری بوده که هرچند قدم کوچکی است  اما مهم به حساب می‌آید.

همچنین علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه‌ی هنری در بخش دیگری از نشست خبری همایش بین‌المللی علامه اقبال لاهوری گفت امروز برنامه مصاحبه‌ی مطبوعاتی افتخار حسین عارف رئیس سازمان فرهنگی اکو و محسن مومنی شریف رئیس حوزه‌ی هنری را پیرامون همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه اقبال لاهوری داریم که به زودی در هفته‌ی آینده در تهران و اصفهان برگزار می‌شود.

وی گفت:‌ افتخار حسین عارف از مسئولیت در سازمان اکو چهره دانشگاهی ادیب، شاعر و مترجم در پاکستان بوده و آوازه‌ی وی در کشور ما هم پیچیده است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه‌ی هنری اظهار داشت: همایش بین‌المللی علامه اقبال لاهوری برنامه‌‌ی مشترک حوزه‌ی هنری و موسسه اکو بوده و تمهیدات آن از یک سال قبل شروع شده است امیدواریم چنین برنامه‌هایی که به شناخت شخصیت و مقام علمی، ادبی و فلسفی اقبال می‌پردازد، بتوانند جامعه‌ی ما را در شناخت اندیشه‌های این شاعر پاکستانی رهنمود شوند.

قزوه ادامه داد: اقبال لاهوری از تاثیرگذاران بیداری اسلامی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: همین دو هفته پیش بود که افتخار حسین عارف برای ترجمه‌ی کتاب «دا» به زبان اردو زحمت‌های زیادی کشید و وی نقشه عمده‌ای برای یکی کردن دو فرهنگ فارسی و اردو بازی کرده است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه‌ی هنری تصریح کرد: ما برای برگزاری همایش بین‌الملل اقبال لاهوری ده مهمان از 5 کشور دعوت کرده‌ایم که اکثر این مهمانان از کشورهای پاکستان و هندوستان آمده‌اند.

وی ادامه داد: مهمانان دیگر نیز از کشورهایی همچون تاجیکستان و افغانستان به همایش بین‌المللی اقبال لاهوری دعوت شده‌اند.

قزوه گفت: ما در دفتر آفرینش‌های ادبی دفاتر فارسی‌ زبانان، بیداری و مقاومت را داریم که آن‌ها هم زحمت‌ زیادی کشیده‌اند و تعدادی مترجم نیز در این دفتر‌ها به ما کمک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر شعرهای علامه اقبال لاهوری را دوازده‌هزار قطعه در نظر بگیریم هفت هزار قطعه‌ی آن فارسی است افزود: شاید ضرورت داشته باشد که آثار اردوی علامه اقبال لاهوری به فارسی و آثار فارسی وی به اردو برگردانده شود.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه‌‌ی هنری در ادامه ترجمه‌ی کتاب بال جبرئیل به زبان فارسی را یکی از نتایج برگزاری همایش بین‌المللی علامه اقبال لاهوری دانست و گفت: این کتاب به همت محمد افضل رحلین ترجمه شده است.

وی ادامه داد: از برنامه‌های دیگر ما در همایش بین‌المللی علامه اقبال لاهوری می‌توان به رونمایی از تمبر یادبود این شاعر پاکستانی اشاره کرد.

قزوه اظهار داشت:‌ ما در همایش بین‌المللی اقبال لاهوری 4 نشست را در 3 کرسی یعنی از 24 خرداد تا 26 خرداد برگزار می‌کنیم که از آن جمله می‌توان به خوانش مقالات شرکت داده شده در مراسمی در صبح روز 24 خرداد اشاره کرد.

وی افزود: در برنامه‌ی خواندن مقالات که در موسسه فرهنگی اکو برگزار می شود از میان بیش از 50 مقاله‌ی ارسالی به دبیرخانه‌ی همایش 10 مقاله به مدت 2 ساعت خوانده می‌شود و از میان آن‌ها 5 مقاله برگزیده خواهیم داشت.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه‌ی هنری تصریح کرد: تعلق خاطر اقبال لاهوری به شبه قاره بیش از همه جا بوده و هرچند وی تعلق به بشریت داشته اما توجه خاصی به کشورهای قرار گرفته در این منطقه خاص جغرافیایی داشته است.

قزوه ادامه داد: در دید اقبال لاهوری غرب با وجود همه‌ی تکنولوژی‌های خود نیازمند شرق بوده و نسخه‌ی اقبال برای بشریت این است که غرب با شرق به تفاهم برسد و این تفاهم بر پایه‌ی احترام متقابل شکل بگیرد اما در حال حاضر می‌بینیم که چنین نیست.

وی گفت: از دید اقبال لاهوری شرق بدون غرب هم می‌تواند روی پای خود بایستد اما غرب بدون شرق تو خالی است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه‌ی هنری افزود:‌ در عصر روز 24 خرداد در قالب همایش بین‌المللی اقبال لاهوری به تالار سوره‌ی حوزه‌ی هنری می‌رویم تا مراسم افتتاحیه‌ی این همایش را برگزار کنیم.

قزوه اظهار داشت: مستند اقبال هم‌اکنون در 6 قسمت ساخته شده که به زودی از چند شبکه‌ی تلویزیونی پخش می‌شود و این مستند اولین برنامه‌ایست که به زندگی اقبال لاهوری با توجه به اسناد موجود می‌پردازد.

وی ادامه داد: از برناهه‌های دیگر قرار گرفته بر روی لیست برنامه‌های همایش بین‌المللی علامه اقبال لاهوری می‌توان به برگزاری نشست وضعیت ترجمه‌ی آثار فارسی در شبه قاره در روز 25 خرداد ماه در تالار سلمان هراتی حوزه‌ی هنری و برگزاری نشست اقبال شناسی و اندیشه‌های اقبال در اصفهان اشاره کرد.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه‌ی هنری تصریح کرد: مقالات برگزیده در همایش بین‌المللی اقبال لاهوری از طرف موسسه اکو انتخاب می‌شوند البته حوزه‌ی هنری نیز در این امر مشارکت‌هایی خواهد داشت.

قزوه خاطرنشان کرد: همایش بین‌المللی علامه اقبال لاهوری با حضور نوه‌ی دختری این شاعر پاکستانی برگزار می‌شود و جایزه‌های آن به صورت مشترک و با همت حوزه‌ی هنری و موسسه‌ی فرهنگی اکو داده می‌شود.




انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار