طی یک سال گذشته و بر اثر افزایش عرضه و کاهش تقاضای جهانی، قیمت نفت نصف شده است ولی با این حال در نشست وین، اعضای اوپک، سیاست حفظ سهم خود از بازار نفت را بر سیاست افزایش قیمت نفت ترجیح داده‌اند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ روز جمعه 15 خرداد ماه امسال، یکصد و شصت و هفتمین اجلاس سازمان کشورهای صادرکننده نفت با حضور وزیران نفت کشورهای صادرکننده نفت و هیات‌های همراه (نشست اوپک) به میزبانی وین اتریش برگزار شد که تصمیم اعضا بر حفظ سقف تولید یعنی 30 میلیون بشگه در روز بود.

ایران برای تولید سهمیه خود از عربستان و یا هیچ کشوری اجازه نمی‌گیرد/اوپک سقف تعیین کرد و عربستان راضی شد/

پایگاه اطلاع رسانی صدای اقتصاد در این باره می‌نویسد؛ کارشناسان انرژی اعضای اوپک بر این باورند که امروزه 2 میلیون بشگه در روز بیشتر از میزان تقاضا تولید می شود.
 
به گزارش این پایگاه اطلاع رسانی؛ قیمت نفت در طول سه ماه گذشته پس از نزدیک به ۹ سقوط آزاد، قیمت‌ها جان تازه‌ای گرفته است و بهای طلای سیاه در سطوح بشکه‌ای ۶۵ تا ۷۰ دلار ثابت باقی مانده است.همزمان با تثبیت قیمت نفت در بازار جهانی، دور جدید فعالیت کشورهای عربی عضو اوپک با میدان داری عربستان سعودی برای تضعیف قیمت نفت خام آغاز شده است و در این بین ثبت رکورد جدید تولید و صادرات نفت توسط روسیه عزم اعراب را برای تضعیف بیشتر قیمت نفت دو چندان کرده است.
 
بیژن نامدار زنگنه روز جمعه پس از پایان نشست وزیران کشورهای صادر کننده نفت اوپک در جمع خبرنگاران افزود: در این نشست قرار شد اعضا به دقت مراعات کنند تا سقفت تولید نفت فراتر از 30 میلیون بشکه در روز نرود چون قبلا بیشتر از سقف تولید می‌شد. بنابراین همه اعضا تصمیم گرفتند که این موضوع را رعایت کنند .

وزیر نفت کشورمان در واکنش به نامه ایران به اوپک در خصوص اینکه بعد از لغو تحریم‌ها ایران به تولید سابق برخواهد گشت، گفت: ما انتظار نداشتیم که پاسخی دریافت کنیم. فرستادن خود همین نامه موضوعیتی داشت که خود ما در حال برگشت به جایگاه قبلی خود در بازار نفت بعد از لغو تحریم‌ها هستیم.

همچنین زنگنه پیش از آغاز این نشست درباره قیمت منصفانه نفت گفته بود که اکثر اعضای اوپک قیمت 75 دلار برای هر بشکه را قیمتی "منصفانه" می‌دانند.

 
باید توجه داشت که طی یک سال گذشته و بر اثر افزایش عرضه و کاهش تقاضای جهانی، قیمت نفت نصف شده است ولی با این حال دراین  نشست اعضای اوپک سیاست حفظ سهم خود از بازار نفت را بر سیاست افزایش قیمت نفت ترجیح داده‌اند.
 
 
"اشپیگل آنلاین" در گزارشی تحلیلی در این باره نوشته است، واقعیت آن است که ایالات متحده آمریکا به مدد فن‌آوری بحث‌انگیز "فراکینگ" (استخراج نفت و گاز از درون سنگ‌های زیرزمینی) نفت بی‌سابقه‌ای را استخراج می‌کند. میزان استخراج نفت آمریکا از سال ۲۰۰۸ تاکنون به دو برابر رسیده و از این طریق سهم خود در تولید جهانی نفت را ۱۰ درصد افزایش داده ‌است. بازار جهانی نفت با چنین حجمی از استخراج، به‌طور قابل توجهی اشباع شده است.
 
اشپیگل آنلاین در ادامه گزارش تحلیلی خود می‌نویسد، کاهش تقریبا ۵۰ درصدی قیمت نفت، یک جریان عظیم بازتوزیع ثروت در سراسر جهان را به راه انداخت. با قیمت ۱۱۰ دلار برای هر بشکه، کل ارزش تولید جهانی نفت ۶/ ۳ تریلیون دلار (۳۶۰۰ میلیارد دلار) می‌شود. با قیمت نفت ۶۰ دلاری این ارزش به ۲ تریلیون (۲ هزار میلیارد) کاهش می‌یابد. این امر به معنای آن است که کشورهای مصرف‌کننده نفت رقم هنگفتی بالغ بر ۱۶۰۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی می‌کنند و درست به همین میزان نیز کشورهای صادرکننده نفت از دست می‌دهند.

ایران برای تولید سهمیه خود از عربستان و یا هیچ کشوری اجازه نمی‌گیرد/اوپک سقف تعیین کرد و عربستان راضی شد/

تحلیل کارشناسانه

"حسن درویش‌وند" کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران در این باره می‌گوید: با توجه به تحریم‌ها صادرات نفت ایران در سطح قبلی نیست ولی کشور ما برای این که به سهمیه مورد نظر خود در تولید و صادرات برسد، لزومی به اجازه گرفتن از کشورهای دیگر ندارد و نامه وزیر نفت کشور ما به اعضای اوپک در این موضع است که؛ در صورت لغو تحریم‌ها، کشورهای عضو آماده باشند که ایران سهمیه قبلی خودش را تولید خواهد کرد و ظرفیت تولید را هم دارد.

وی با بیان اینکه ایران برای تولید سهمیه خود از عربستان و یا هیچ کشوری اجازه نمی‌گیرد، تصریح کرد: امروزه به دلیل تحریم‌ها، سهم ایران روزانه حدود یک میلیون بشکه برای صادرات نفتی است و قیمت بالای نفت به نفع ایران بوده و کشور ما در نشست‌های قبلی هم از کشورهای عضو برای بالا رفتن قیمت نفت درخواست کاهش تولید را داشت، در حالی که سعودی‌ها از قیمت فعلی راضی بوده و معتقدند قیمت کنونی برای عربستان راضی‌کننده است.
 
درویشوند به نفت شیل آمریکا هم اشاره کرد و افزود: از طرفی به دلیل ورود نفت شیل آمریکا و کانادا که هزینه تولید بالایی داشته و می‌بایست برای توجیه اقتصادی تولید آن حدوداً 70 الی 80 دلار به فروش برسد، عربستان برای رقابت با آن هم سعی دارد قیمت نفت در همین 60 دلار باقی بماند.

این کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه قیمت مناسب جهت صادرات نفت برای ایران را حدود 85 دلار دانست و گفت: ایران قبلاً پیشنهاد تولید 29 میلیون بشکه در روز را به اعضای اوپک داده بود که باز هم با مخالفت سعودی‌ها روبرو شد و عربستان بر این باور است که امروزه اعضای غیر اوپک هم می‌بایست برای کاهش تولید نفت تعهد بدهند، چرا که در صورت کاهش تولید نفت اوپک اگر اعضای غیر اوپک تولید خود را افزایش دهند، بازار از دست اوپک خارج خواهد شد.

وی این اختلاف نظر بین سعودی‌ها و ایران را قدیمی دانست و در پاسخ به این سوال که استراتژی عربستان در این زمینه سیاسی است و یا اقتصادی؟ اظهار داشت: در بحث مربوط به سیاست هم باید افزود که با فشار سعودی‌ها قیمت نفت تا 47 الی 48 دلار رسید و بسیاری بر این باور بودند که سعودی‌ها خواستار ضربه زدن به ایران و روسیه هستند، در حالی که استدلال سعودی‌ها مبنی بر این است که؛ ما (عربستان) به بازار بلندمدت خود فکر می‌کنیم نه به بازار کوتاه مدت و کشور ما روزانه 10 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند لذا با قیمت بازی نمی‌کنیم و خواستار ثبات بازار هستیم.

درویشوند درباره دو جناح متفاوت آمریکا در رویکرد کاهش قیمت نفت از طرف عربستان نیز افزود: بعضی کشورها به جهت تولید بالا و قیمت کم نفت عربستان از این قضیه بهره بردند و حتی بعضی معتقد بودند آمریکا هم از این حرکت عربستان در راستای ضربه به ایران و روسیه حمایت می‌کند ولی در مقابل باز هم ادعای سعودی‌ها تمرکز بر بازار بلندمدت خود بود.البته دور از ذهن نیست که چنین اقدام عربستان بحث سیاسی به دنبال داشته باشد.از طرفی آمریکایی‌ها سرمایه‌گذاری بسیاری در تولید نفت شیل کرده‌اند و با کاهش قیمت‌ها تولید بسیاری از شرکت‌های نفتی آمریکایی قطع شده است و می‌توان گفت بالا رفتن قیمت نفت از 48 دلار به 60 دلار حاصل فشار آمریکا و شرکت‌های نفتی آمریکا بوده است. بنابراین در آمریکا هم نظرات واحدی در خصوص حمایت از کاهش یا افزایش قیمت نفت وجود ندارد ولی تا امروز آمریکا قاطعانه از کاهش قیمت نفت حمایت نمی‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار