اقدامات و سیاست‌های نفتی عربستان نه تنها تولید نفت از ذخایر نامتعارف آمریکا را متوقف نکرده است که حتی منجر به روانه بازار شدن بشکه های نفت آمریکا شده است، از سوی دیگر، دولت آمریکا برای جبران زیان شرکت‌های خصوصی تولید کننده نفت در این کشور، مصوبه آزادسازی صادرات نفت را صادر کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران این روزها آنچه که در سرنوشت سیاسی کشورهای دارنده منابع خدادی چون نفت اهمیت می‌یابد نوسان قیمت این انرژی در بازارهای جهانی و دلایل کاهش این قیمت هاست.

 

پیوند نفت ایالات متحده و عربستان یکی از سناریوهای کاهش قیمت نفت شد.

که در این زمینه اتحاد نفتی یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت خلیج فارس و ایالات متحده آمریکا که با سیاست‌های آزادسازی صادرات نفت خود نشان می‌دهد که برنامه‌های عربستان سعودی برای مقابله با شیل اویل‌های آمریکا نه تنها چاره ساز نبوده بلکه یک سیاست تو خالی بوده است.


پیوند نفت ایالات متحده و عربستان یکی از سناریوهای کاهش قیمت نفت شد.


دو دلیل عمده که منجر به روند کاهش قیمت نفت شده است را می‌توان  ابتدا در عدم کاهش تولید نفت عربستان در میان کشورهای اوپک و دیگری افزایش تولید نفت ایالات‌متحده به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت.



پیوند نفت ایالات متحده و عربستان یکی از سناریوهای کاهش قیمت نفت شد.

عربستان سعودی بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خام جهان است که روزانه بیش از 3/9میلیون بشکه نفت خام را به بازارهای جهانی پمپ می‌کند آنچه بوش از پادشاه عربستان خواسته است، چیزی نیست که تازگی داشته باشد و پیش از این نیز بازارهای نفت شاهد همکاری عربستان با ایالات متحده برای مهار قیمت نفت و انرژی در جهان بوده‌اند.


پیوند نفت ایالات متحده و عربستان یکی از سناریوهای کاهش قیمت نفت شد.

این اتفاقات در حالی صورت می‌پذیرد که نماینده سابق ایران در اوپک در این باره گفته است؛ اقدامات و سیاست‌های نفتی عربستان نه تنها تولید نفت از ذخایر نامتعارف آمریکا را متوقف نکرده است که حتی منجر به روانه بازار شدن بشکه های نفت آمریکا شده است، از سوی دیگر، دولت آمریکا برای جبران زیان شرکت‌های خصوصی تولید کننده نفت در این کشور، مصوبه آزادسازی صادرات نفت را صادر کرده است.

پیوند نفت ایالات متحده و عربستان یکی از سناریوهای کاهش قیمت نفت شد.

مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در این باره گفته است: هم اکنون قیمت نفت صادراتی برای شرکت‌های آمریکایی در مقایسه با قیمت نفت در بازار داخلی این کشور به مراتب سودآورتر و جذاب‌تر است اظهار داشت: سیاست‌های نفتی عربستان که منجر به کاهش شدید قیمت نفت شده، منجر به افزایش تولید و همچنین در نهایت آزادسازی صادرات نفت توسط شرکت‌های آمریکایی شده است.

"علی طیب نیا" وزیر اقتصاد کشورمان نیز در اظهاراتی گفته است ؛ کاهش قیمت نفت را به فال نیک می‌گیریم و همانطور که تحریم‌ها باعث شد به طور جدی به مشکلات خودمان فکر کنیم و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در چنین فضایی ابلاغ شد، کاهش قیمت نفت هم به ما می‌فهماند که حتما باید به فکر درمان این بیماری باشیم.

یکی از دلایلی که به طور قطع می‌توان افزایش تولید نفت را نیز از آن‌جمله دانست، نشات گرفته از افزایش تولید نفت ایالات متحده آمریکا دانست.

 ایالات متحده آمریکا بخش مهمی از موفقیت خود را در زمینه تولید نفت‌خام مدیون روش استخراج معروف به "فرکینگ" است، آمریکائی‌ها در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار اعلام کردند که موفق شده‌اند با استفاده از این روش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه بر تولید نفت خود بیافزایند.

در روش فرکینگ، لایه‌های ‌سنگ‌های رسوبی موسوم به شیل درزیر زمین با فشار هیدرولیکی آب و یک مخلوط شیمیائی درهم شکسته و نفت‌ و گاز موجود میان آن‌ها آزاد می‌شوند، استفاده از این روش، در گذشته بسیار پرهزینه بود، اما اکنون با توجه به افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی سودآور محسوب می‌شود.
 
 به‌گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، اوپک در حال حاضر تولید خود را به روزانه ۳۰ میلیون بشکه کاهش داده است، بیش از هرچیز به‌خاطر این که کشورهائی مثل لیبی و عراق نمی‌توانند به‌اندازه گذشته نفت تولید کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده متوسط قیمت هر بشکه نفت امسال ۵۵ دلار باشد و تا پنج سال آینده این رقم به ۷۳ دلار برسد. این مؤسسه که بیشتر اعضایش کشورهای غربی واردکننده نفت هستند، در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید تولید نفت آمریکا بازار را برای همیشه متحول کرده و اوپک دیگر نمی‌تواند سهم قبلی خود را از بازار به دست بیاورد. اما چرا افزایش قیمت نفت در سال‌های آینده اینقدر کم است؟

برخلاف اوپک، کشورهائی که عضو این سازمان نیستند و در راس‌ آن‌ها آمریکا می‌توانند در سال آینده تولید خود را روزانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بالا ببرند.

 این بالاترین افزایش تولید از دهه ۷۰ میلادی به این‌سو است، چشم‌انداز مثبت این کشورها سبب شده است که در سال‌های اخیر به‌رغم بی‌ثباتی خاورمیانه و شمال آفریقا بهای نفت‌خام تاحدودی ثابت بماند، در حال حاضر هربشکه نفت برنت دریای شمال به‌عنوان مرغوب‌ترین نفت جهان ۱۱۰ دلار است.

آنچه که لازم به ذکر است تنها  باید از ابزار دیپلماسی انرژی برای بهبود قیمت طلای سیاه در بازار جهانی استفاده کنیم آثار جانبی کاهش شدید قیمت نفت در کشورهای فروشنده نفت کم‌کم ظاهر می‌شود، مساله اول کسری بودجه کشورهای صادرکننده نفت بود و حالا کاهش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی، ایران هم مستثنا نیست در برابر افزایش اهمیت آمریکا به‌عنوان تولید‌کننده نفت، اوپک بخشی از نفوذ خود را در بازارهای نفتی جهان از دست می‌دهد.
 
انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار