سازمان جهانی بهداشت (WHO) برنامه‌ای را به منظور مقابله با پدیده مقاومت آنتی‌بیوتیکی ارائه کرد.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران، مقاومت آنتی‌ بیوتیکی پدیده‌ای است که اکنون جهان را فرا گرفته و پزشکان را نسبت به ظهور دوره «پسا آنتی‌ بیوتیک» در آینده نگران ساخته‌ است. سازمان جهانی بهداشت برنامه خود را برای مقابله با این وضعیت و با استفاده از مولکول وراثتی DNA ارائه کرده‌ است.

در سال‌های اخیر تجویز روزافزون داروهای آنتی بیوتیک حتی در مواقع غیرضروری موجب شده تا باکتری‌ها به این داروها مقاوم‌تر شده و در برابر چنین شیوه‌های درمانی خود را مصون نگه دارند. این وضعیت به پیدایش بیماری‌هایی میان انسان‌ها انجامیده که درمان آن‌ها سخت‌تر انجام می‌شود.

در مطالعه جدید، متخصصان سیستمی را برای مقابله با این وضعیت خطرناک معرفی کرده‌اند. این سیستم شامل بهره‌گیری از ویروس‌های باکتریایی موسوم به فاژها است که DNA اصلاح شده را به باکتری مقاوم منتقل می‌کنند تا رشته‌های DNA مقاوم در باکتری را از بین ببرند و آن‌ها را نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر کنند.

به گفته متخصصان در صورتی که این سیستم روی عوامل بیماری‌زای موجود در سطوح بیمارستانی یا کارکنان و پرسنل مراکز درمانی به کار گرفته شود می‌تواند سرعت و میزان گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی را در سطح جهان کندتر سازد.

به گزارش نیچر ورلد نیوز، متخصصان اظهار داشتند: از آنجایی که تنها چند عامل بیماری‌زا در بیمارستان‌ها وجود دارند که موجب بروز اغلب عفونت‌های مقاوم به باکتری می‌شوند این امید می‌رود که روش مخصوصی برای مقابله با هر یک از این عوامل ارائه شود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار