مدیرعامل رصدخانه کاسین لرستان، گفت: طرح ملی رصدخانه کاسین لرستان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بهره‌برداری رسیده، اما هنوز افتتاح رسمی نشده است.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از  مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهندس محمد نسایی، مدیرعامل، طراح، سازنده و سرمایه‌گذار رصدخانه کاسین لرستان، تصریح کرد: رصدخانه کاسین لرستان در غرب کشور و در ارتفاع یک هزار و 860 متری از سطح دریا ساخته شده است و این مجموعه به عنوان یک رصدخانه مجهز آموزشی و تفریحی توانسته است پاسخگوی نیازهای علمی و رفاهی محققان و علاقه‌مندان علم نجوم داخل و خارج کشور باشد.

گنبد رصدخانه و تلسکوپ مرکزی

وی افزود: رصدخانه کاسین لرستان دارای گنبد الکترومکانیکی است و تلسکوپ و دوربین‌های دیگری به منظور رصد آسمان و همچنین مشاهده مناظر زمینی و طبیعت اطراف در مجموعه مستقر است و بخش گنبد رصدخانه نیز با ضبط و پردازش تصویر امکان انجام مطالعات علمی و مشاهده تصاویر دریافتی از تلسکوپ‌ را در مانیتورهای نمایشی فراهم می‌کند.

نسایی، با شاره به بخش دپارتمان‌های ریاضیات و فیزیک رصدخانه، گفت: این دپارتمان‌ها برای مطالعه علاقه‌مندان علم ریاضیات و فیزیک در نظر گرفته شده است تا با شیوه‌های نوین آموزشی با موضوعات و جنبه‌های گوناگون این علوم آشنا شوند. همچنین آموزش و تدریس ریاضیات و فیزیک نیز برای پایه‌های تحصیلی مختلف نیز از جمله فعالیت‌های این دپارتمان‌هاست.

سوییت‌های اقامتی
وی درباره سوییت‌های اقامتی در نظر گرفته شده در رصدخانه، بیان کرد: این سوییت‌های اقامتی برای رفاه و اسکان محققان و پژوهشگران با هدف ایجاد امکان مطالعه اجرام با طلوع در ساعات بامدادی شب در نظر گرفته شده است و عموم مردم نیز می‌توانند از این امکانات استفاده کنند.
مدیرعامل رصدخانه کاسین لرستان ادامه داد: در نمایشگاه عکس رصدخانه نیز تصاویر متنوعی در زمینه علم و نجوم و فناوری‌های فضایی به نمایش درآمده است و بازدیدکنندگان می‌توانند به طور عینی و ملموس با بسیاری از مفاهیم این علم آشنا شوند.

وی اظهار کرد: تلسکوپ ثبت داده‌های خورشیدی، تلسکوپ رویت هلال، رستوران گردان، کافی شاپ، پژوهشکده علمی، سایت فناوری رباتیک، سالن آمفی تئاتر و آسمان نما از دیگر امکاناتی است که در این مجموعه طراحی شده است.

طرح دانش‌آموز فناور نجومی
وی با اشاره به طرح «دانش‌آموز فناوری نجومی» در رصدخانه لرستان، گفت: با توجه به اهمیت بازدیدهای دانش‌آموزی در تقویت یادگیری، ابتکار و نوآوری و تاثیر فعالیت‌های فوق برنامه و مکمل در غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان، طرح ملی دانش‌آموزان فناور نجومی توسط دبیرخانه اجرا خواهد شد.

به گفته وی، این طرح می تواند به راهیابی دانش‌آموزان به المپیادهای نجوم و فیزیک کمک کرده و در افزایش افق دید دانش‌آموزان، خلاقیت و امید به زندگی، آینده شغلی و اجتماعی دانش‌آموزان، توانمندسازی اولیا در جهت شناخت استعداد دانش‌آموزان موثر باشد.

نسایی افزود: این طرح با برگزاری آزمون تعیین سطح دانش‌آموزان، انتخاب استعدادهای برتر نجومی و تشکیل بانک نخبگان هر استان برگزار می‌شود و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر آموزش و پرورش در کل کشور اجرایی خواهد شد.

وی، درمورد زمان آغاز ساخت این مجموعه، گفت: کارهای تحقیقاتی و مکان یابی رصدخانه لرستان از سال 87 آغاز شد، پروسه اجرایی از نیمه دوم سال 90اما فاز اول آن سال گذشته و فاز دوم نیز ابتدای امسال به بهره برداری رسید؛ البته این در حالی است که مجموعه یادشده هنوز افتتاح رسمی نشده است.

نسایی بیان کرد: این پروژه به گونه‌ای طراحی شده است که بچه‌های چهار تا پنج ساله، دانش‌آموزان مقاطع مختلف و دانشجویان گرایش‌های نجوم و اخترفیزیک می‌توانند از این مجموعه استفاده کرده و از بخش‌های آموزشی آن بهره ببرند.

وی، با تاکید بر این‌که تمامی بخش‌های این رصدخانه از طراحی تا ساخت بومی‌ است، گفت: کل پروژه تا به امروز هفت میلیارد تومان هزینه داشته است و با توجه به این‌که کل طرح توسط محققان و متخصصان داخلی انجام شده است، حدود 30 تا40 درصد هزینه‌ها را کاهش داده‌ایم.

مدیرعامل رصدخانه کاسین لرستان تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی و تورهای علمی و خانوادگی، مهم‌ترین فعالیت‌های ترویجی رصدخانه است که تلاش می‌کنیم با این نوع فعالیت‌ها علاقه‌مندی به رشته نجوم و اخترشناسی را در جامعه افزایش دهیم.



انتهای پیام/

برچسب ها: رصدخانه ، لرستان ، کاسین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مبینا آذرخش
۱۶:۳۵ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
با تحقیقاتی که من انجام دادم این رصد خانه دارای دو دستگاه آسمان نما ست که یکی معمولی و یکی دیجیتاله که ااز بینظیر ترین آسمان نما کشوره واقعا با وجود تلسکوپ اصلی ، گنبد رصد خانه ، آسمان نما ، نمایشگاه عکس ، آمفی تئاتر ، موزه تجهیزات نجومی ، تلسکوپ خورشیدی این مجموعه هیچی کم نداره اگه کسی نمونه همچین مجموعه ای رو در ایران میشناسه لطفا معرفی کنه . ارتفاع از سطح دریا و بلندی این رصد خانه واقعا شگفت انگیزه راه دسترسی ، امکان بازدید و تحقیقات تخصی ، نیروی انسانی متخصص این علم . تبریک میگم به سازندگان این مکان بی نظیر آرزوی عزت و سربلندی دارم براششون .
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۲:۵۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
مجموعه کاسین یک نمونه تحقیقاتی بسیار خوب در کشور است که باید از این ظرفیت به نحو احسنت استفاده شود .
آخرین اخبار