سازمان شانگهای، شبکه های اینترنتی مرتبط با تروریستها را فیلتر می کند

وزیران کشور سازمان همکاری شانگهای در نشستی که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان در جریان است، تصمیم گرفتند سامانه ها و شبکه های اینترنتی که گروه های تروریستی و افراطی برای جذب شهروندان از آن استفاده می کنند، را فیلتر کنند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، 'رمضان رحیم زاده' وزیر کشور تاجیکستان در یک نشست خبری گفت: شبکه های اجتماعی مرتبط با تروریستها با تبلیغات فریبنده، سعی در جذب شهروندان کشور های عضو سازمان همکاری شانگهای به گروه های تروریستی و افراطی و بهره گیری از آنها در عملیات مسلحانه در کشورهای خارجی را دارند.

وی افزود: مشخص کردن راه های بهتر مبارزه با تروریسم و جلوگیری از جذب شهروندان کشورهای منطقه به سازمان های تروریستی، محور نشست وزیران کشور سازمان همکاری شانگهای است.

وزیر کشور تاجیکستان در ادامه افزود: در جریان این نشست و دیدار های دوجانبه پروتکل و یک سلسله سند ها به امضا رسید که محور آن ها گسترش همکاری و هماهنگ سازی برای مبارزه علیه فعالیت های تروریستی است. 

وی در مورد پیوستن شهروندان تاجیکستان به گروه های تروریستی گفت: ما هویت 412 شهروند تاجیکی را که به گروه های تروریستی در سوریه و عراق پیوسته اند و تاکنون 71 نفراز آنها در در عملیات مسلحانه کشته شده اند، راشناسایی کرده ایم.

به گفته وزیر کشور تاجیکستان در یک سال اخیر برای 394 شهروند تاجیک که در عملیات مسلحانه شرکت کرده اند پرونده جنایی باز شده است.

«ولادیمیر کالاکالسیو» وزیر کشور روسیه نیز در این نشست خبری گفت: در مسئله جلب مهاجران و عموما شهروندان به گروه های تروریستی در قلمرو روسیه اقداماتی انجام و دهها پرونده جنایی باز شده است.

وی تصریح کرد: برای آشکار کردن هویت افرادی که به دام گروه های تروریستی می افتند و برای جلو گیری از سفر آن ها در عملیات تروریستی در خارج با کشور های عضو سازمان شانگهای همکاری و هماهنگی هایی صورت گرفته شده است.

رئیس جمهوری تاجیکستان نیز ضمن دیدار با وزیران کشور دولت های عضو سازمان همکاری شانگهای از جمله وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران از افزایش ناامنی در منطقه اظهار نگرانی کرد.

امامعلی رحمان در این دیدارها با نگرانی از بروز ناآرامی ها در کشورهای گوناگون جهان از جمله در افغانستان، سوریه و عراق و تاثیر منفی آن بر وضعیت منطقه گفت: نهاد های مرتبط با دولت های اعضای سازمان همکاری شانگهای، برای پیشگیری از خطر های احتمالی و مبارزه بی امان با زمینه های بروز این خطرات و تهدیدات لازم است به صورت پیوسته تلاش داشته باشند.

نشست وزیران کشور سازمان همکاری های شانگهای شامل کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان به عنوان اعضای اصلی و ایران، افغانستان، هندوستان، پاکستان و مغولستان به عنوان اعضای ناظر از دو روز پیش در دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شده است و امروز شنبه نیز ادامه دارد.

«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران نیز در نشست وزیران کشور سازمان همکاری شانگهای حضور دارد.

سازمان همکاری شانگهای که با هدف تقویت همکاری های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در سال 2001 میلادی پایه گذاری شده، از همان زمان تاکنون در حال بهبود نقش و جایگاه خویش در عرصه معادلات منطقه ای و جهانی بوده است. 

اجلاس امنیت و ثبات در منطقه سازمان همکاری شانگهای نیز روز پنجشنبه هفته گذشته با شرکت وزیران امور خارجه کشورهای عضو و ناظر این سازمان بین المللی از جمله محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مسکو برگزار شد. 

اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در روزهای نهم و دهم ماه ژوییه آینده در روسیه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار