وزیر راه و شهرسازی از افتتاح ترمینال زیارتی سلام در فرودگاه امام خمینی(ره) خبر داد و گفت‌: این ترمینال ظرف 14 ماه توسط بنیاد مستضعفان به بهره‌برداری می‌رسد.

هزینه 400 میلیارد تومانی برای ساخت ترمینال زیارتی سلام
به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، امروز مراسم بازدید از ترمینال زیارتی سلام در فرودگاه امام خمینی (ره) با حضور آخوندی وزیر راه و شهرسازی و سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستضعفان صورت گرفت.

آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه صنعت هوانوردی یکی از صنایع بسیار مهم و پیشران در زمینه توسعه تجارت بین‌الملل به شمار می‌رود گفت: با توجه به اینکه هیأت دولت در نظر دارد تعامل سازنده با جهان داشته باشد و در جهت عملیاتی کردن این موضوع در گام نخست موقعیت ارتباطات بین‌المللی خود را در حوزه حمل‌ونقل افزایش خواهد داد.

وی افزود: در حوزه ارتباطات بین‌المللی از جمله حمل‌ونقل هوایی، دریایی و زمینی، سعی کرده است در جهت شبکه‌ای شدن حمل‌ونقل جهانی با استفاده از این حوزه‌ها اقدامات بسیاری انجام دهد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: گام‌های اول که بخش‌های نرم‌افزاری می‌شود با موفقیت سپری کرده‌ایم و در گام‌های بعدی سعی کرده‌ایم آسمان ایران را امن کنیم و در این حوزه طبق آمارها میزان پروازها از سال 92 تا سال 93، رشد 100 درصدی داشته که این آمارها حاکی از امن بودن آسمان ایران است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته سعی کرده بودند مزیت رقابتی را نسبت به مزیت نسبی افزایش دهند که متأسفانه نه تنها مزیت رقابتی به دست نیامد بلکه مزیت نسبی را نیز از دست دادیم گفت: باید امکان بازیافت ظرفیت نهفته را در این سرزمین فراهم کنیم و به همین خاطر سعی کنیم که پرواز ایمن را بر فراز آسمان ایران ایجاد نماییم.

آخوندی توضیح داد: در دو سال گذشته، 6 هزار کیلومتر راه امن هوایی ایجاد کرده‌ایم که هواپیماها برای انتخاب سریع‌ترین مسیر از فراز ایران عبور می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تأمین درآمد این موضوع مهم است و برای تأمین آن نباید همچون گذشته این درآمدها صرف خرج‌های رفاهی شود بلکه باید تمامی درآمدها در جهت توسعه صنعت فرودگاهی و اتمام پروژه‌های عمرانی هزینه شود.

وی با بیان اینکه در گام اول فرودگاه امام خمینی(ره) اولویت ما است گفت: این فرودگاه بزرگترین پروژه توسعه است که در دهه 50 مطرح شد اما متأسفانه بنا به دلایلی دو دهه ساله متوقف گردید و دوباره در دهه 70 به سختی توانست پروژه‌های خود را شروع کند و در دهه 80 توانست دو ترمینال پروازهای داخلی و خارجی را افتتاح نماید.

وی یادآور شد: در هزار و 157 روز کاری فرودگاه امام(ره) تنها پیشرفت 15 درصدی داشته است که این پیشرفت 15 درصدی از سال 86 شروع شده است.

آخوندی با بیان اینکه ظرف یک سال و نیم ترمینال زیارتی سلام یه اتمام می‌رسد و ما می‌توانیم با برنامه درست بخش عمده‌ای از پروژه فرودگاه امام (ره)را به اتمام برسانیم به طوری که در 13 روز این پروژه 7 درصد پیشرفت کاری داشته است.

وزیر راه و شهرساز ی با اشاره به اینکه از شرکت ملی ساختمان که زیرمجموعه بنیاد مستضعفان است درخواست کرده‌ایم که ظرف 14 ماه (برای عید فطر سال آینده) پروژه ترمینال زیارتی سلام را افتتاح کنیم افزود: در این زمینه از تمامی مشاوران و کارشناسان در شرکت فرودگاهی فرودگاهی امام خمینی(ره) درخواست همکاری کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: هزینه‌های برآورد شده برای این پروژه حدود 400 میلیارد تومان است که تا به این لحظه 50 میلیارد تومان از آن پرداخت شده و مابقی آن از دو منبع که عبارت است از بند "واو" تبصره 5، که در قانون بودجه سال 94 وجود داشته که اجازه می‌دهد تمامی پروژه‌‌های زیرساختی برای هزینه‌های خود از صندوق توسعه ملی استفاده کنند و همچنین تمامی درآمدهای پروازهای عبوری از فراز ایران جهت اتمام پروژه‌ ترمینال زیارتی سلام استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر استفاده از در‌آمدهای توسعه ملی و همچنین درآمدهای پروازهای عبوری از فراز آسمان ایران دو منبع برای اتمام ترمینال زیارتی سلام است.

آخوندی در ادامه با اشاره به اینکه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به عنوان یک موتور توسعه ملی در پایتخت به شمار می‌رود گفت: برای ارتقای سطح خدمات این پروژه اقدامات بسیاری انجام داده‌ایم که در برنامه‌های آتی به تدریج اعلام می‌شود.

** افتتاح ترمینال ایرانشهر در فرودگاه اما خمینی (ره) ظرف 3 سال آینده

در ادامه وزیر راه و شهرسازی به ترمینال ایرانشهر در این فرودگاه اشاره کرد و گفت: این ترمینال به مساحت 200 هزار مترمکعب است که برای 20 میلیون مسافر در سال طراحی شده که هفته گذشته فراخوان آن اعلام شد.

وی اظهار داشت: ظرف سه سال ترمینال ایرانشهر با ظرفیت 20 میلیون مسافر در اختیار مردم قرار می‌گیرد و ترمینال ایرانشهر و سلام یک ظرفیت شش برابری نسبت به ظرفیت موجود کل فرودگاه امام خمینی (ره) است.

آخوندی در خصوص علت نامگذاری این ترمینال به ایرانشهر گفت: این ترمینال به عنوان یک دروازه برای کشور ایران است و ما می‌توانیم با نامگذاری‌های درست نحوه معماری ترمینال‌ها و فرودگاه‌ها را تعیین کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار