روزهای سخت و فشرده هسته‌ای؛

پاسخ به یک سوال از زبان یک دیپلمات ایرانی، یک توافق خوب با ارزش به مسئله زمان محدود است؟

مذاکرات هسته‌ای ایران و 6 قدرت جهانی پیوسته و با جدیت در مدت پس از بیانیه سوییس ادامه داشته و همچنان نیز در چهار هفته باقی‌مانده به مهلت 10 تیر نیز ادامه پیدا می‌کند به گونه‌ای که قرار است با وجود ترک محل مذاکرات توسط معاونین، کارشناسان برای ادامه مذاکرات در وین باقی بمانند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، مذاکرات هسته‌ای ایران و 6 قدرت جهانی پیوسته و با جدیت در مدت پس از بیانیه سوییس ادامه داشته و همچنان نیز در چهار هفته باقی‌مانده به مهلت 10 تیر نیز ادامه پیدا می‌کند به گونه‌ای که قرار است با وجود ترک محل مذاکرات توسط معاونین، کارشناسان برای ادامه مذاکرات در وین باقی بمانند.

برخی منابع نزدیک به تیم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران پیرامون حصول توافق در موعد مقرر 10 تیر ماه یا 30 ژوئن می‌گویند یک توافق خوب برای جمهوری اسلامی ایران آنقدر با ارزش است که نباید خودمان را به مساله زمان محدود کنیم.

پاسخ به یک سوال از زبان یک دیپلمات ایرانی، یک توافق خوب با ارزش به مسئله زمان محدود است؟

دیپلمات‌های ایرانی بر این نکته تاکید دارند که با وجود مساله زمانی، دسترسی به یک توافق خوب در تاریخ مقرر 10 تیر از نظر ما دور از دسترس نیست چرا که ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده است و در همین راستاست که شاهد برگزاری رایزنی‌ها به صورت فشرده و نزدیک به هم هستیم، برخی منابع نیز اعلام کرده‌اند که بعید است مذاکرات کارشناسی تا موعد مقرر قطع شود.

در حال حاضر شرایط منطقه‌ای در غرب آسیا نشان از این دارد که برای حل بحران‌هایی نظیر تروریسم و افراطی‌گری، بحران عراق، سوریه، یمن غرب به ایران به عنوان یکی از کشو‌رهای با ثبات و میانه رو منطقه نیاز مبرم دارد، مسائلی که این روزها اکثریت این کشورها را به تشنج کشانده است.

اسرائیل و اعراب به شدت از این توافق نگرانند و شاید کارشکنی خود را از طریق فشار بر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه خواهند داد تا در گزارشات خود ایران را به عدم پایبندی در مذاکرات متهم کنند و یا با جنگ رسانه‌ای بر طبل ایران هراسی بکوبند. 

جدای از حاصل شدن یا نشدن توافق، این مساله مطرح است که چنانچه توافق هسته‌ای حاصل شود، از دشمنی مخالفان کاسته نخواهد شد و از هر طریق ممکن سعی خواهند کرد تا ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کنند، به نظر می‌رسد طبق تصور این کشورها پس از حصول توافق نهایی میان ایران و قدرت‌های جهانی کشورهای عربی و اسرائیل جایگاه کنونی‌ خود را از دست خواهند داد و برهمین مبنا با توسل به چنین بهانه‌هایی سعی در باز تعریف نقش خود در ارتباط با جهان غرب دارند.

منطقه غرب آسیا در حال حاضر شاهد فعل و انفعالات بسیاری است که گذشته از فراز و نشیب مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 که تاثیر بسزایی در توازن قدرت در عرصه سیاسی و اقتصادی کشورهای منطقه دارد، قدرت گرفتن گروه‌های تروریستی از جمله داعش در این کشورهاست که با حمایت برخی دولت‌های منطقه و کشورهای غربی برای به هم ریختن توازن سیاسی و ایجاد موقعیت جدید برای خود به وجود آمده است، هرچند که تلاش‌های نمادینی برای مقابله و از بین بردن آن‌ها صورت می‌گیرد.

مخالفان با  تهدیدانگاری  ایران در سال‌های اخیر در اولویت‌های امنیتی تجدید نظر کرده و به سمت خرید تسلیحات جدید و تقویت توان نظامی خود حرکت کرده‌اند، امری که به سود بسیاری از کشورهای سازنده مهمات و به زیان ملت‌های منطقه است.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که به رغم چارچوب امنیتی موجود، ایران نه تنها توانسته تمامیت ارضی و سیاسی خود را حفظ کند بلکه در عین حال توانسته زیرساخت‌های مهم و یک جامعۀ با ثبات را بدون حمایت خارجی با تسلیحات غیرمتعارف ایجاد کند و همچنان مهم‌ترین پل ارتباطی غرب آسیا باشد.

با وجود جریان سخت مذاکرات در روزهای آتی، دو سناتور آمریکایی، مارک کرک و رابرت منندز، برای تمدید ده ساله تحریم‌های ایران، به دنبال جلب رضایت اعضای کنگره هستند، در اصلاحیه پیشنهادی آنها، طرح تمدید تحریم‌های ایران از سال 2016 تا 2026 « به مدت ده سال » پیش‌بینی شده است.

باب منندز، سناتور جمھوری‌خواه آمریکا پیش از این و پس از امضا شدن طرح بازبینی توافق ھسته‌ای توسط اوباما تاکید کرد که کنگره باید در ھرگونه توافق با ایران تصمیم‌گیرنده نھایی باشد.

مذاکرات معاونین جدی و سخت در جریان است

هرچند مساله تحریم‌ها یکی از چارچوب‌های تعیین کننده در مذاکرات است، اما به نظر می‌رسد حتی در صورت حاصل نشدن توافق هسته‌ای، اتحاد لازم میان قدرت‌های بزرگ برای بازگرداندن آن‌ها وجود ندارد، برای نمونه «آنتونی گاردنر» نماینده آمریکا در اتحادیه اروپا در جریان یک سخنرانی در انگلیس با ابراز «نگرانی‌های فزاینده» دولت کشورش درباره «ضعف‌های موجود در سازوکارهای تحریمی اتحادیه اروپا» گفته بود این نقائص به «مخالفان اجازه می‌دهند از گزندگی اقدامات تحریمی بکاهند.» و همچنین بسیاری از کشورها تمایل چندانی برای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ندارند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در جریان مذاکرات روزهای اخیر  گفته است: در این مدت مجبور به تصمیمات سیاسی بسیار سختی به منظور حل مسائل فنی هسته‌ای ایران خواهیم بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار