یک جامعه‌شناس گفت: فرزندآوری در کنار پیوند عاطفی یکی از اهداف اصلی پیوند زناشویی و ایجاد نشاط و تحکیم خانواده است.

مجید ابهری جامعه‌شناس در گفت‌وگو با  خبرنگار خانواده  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه تداوم نسل و نشاط آفرینی در زندگی براساس فرزند‌آوری شکل می‌گیرد اظهار کرد: متاسفانه امروزه با توجه به تبلیغات عمیق و گسترده فرزندآوری با شعار ناخوشایند "فرزند کمتر زندگی بهتر" با چالش روبرو شده است.

البته همه صاحبنظران در این حوزه معتقدند خانواده بدون فرزند نشاط لازم را پیدا نکرده و از نگاه رفتارشناسی عاطفه و محبت در خانواده‌های بدون فرزند هیچگاه نهادینه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه 80 درصد از خانواده های تحصیل‌کرده تک فرزند هستند تصریح کرد: متاسفانه الگوهای رفتاری نادرستی در این زمینه شکل گرفته است که باید اصلاح شود.

ابهری درباره مشکلات خانواده های تک فرزند در اینده گفت: تک فرزندی علاوه بر اینکه مشکلاتی برای خانواده ایجاد می‌کند باعث انزوا، گوشه‌گیری ضعف مهارت برقراری ارتباط برای فرزندان هم می‌شود.

وی در ادامه با توضیح اینکه امروزه هزینه‌های بزرگ کردن فرزندان بسیار زیاد است افزود: با توجه به اینکه فرزند‌آوری و افزایش جمعیت کشور نیاز به ایجاد زیرساخت‌های لازم مثل بهداشت و آموزش و پرورش ... دارد هزینه‌هایی مانند شیرخشک ، مهدکودک یا لوازم بهداشتی هم بسیاری از والدین را دچار تردید کرده است.

این جامعه‌شناس فرزندآوری برای زوجین را پس از گذشت 3 سال از زندگی زناشویی یک ضرورت عاطفی دانست و اضافه کرد: داشتن بیش از دو فرزند برای زوجین هم برای فرزندان مطلوب شاد و نشاط‌آور است و هم برای والدین امید و دلگرمی ایجاد کرده و باعث تلاش بیشتر در زندگی می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار