مشاور وزیر ورزش و جوانان گفت: میانگین استفاده روزانه ایرانی‌ها از شبکه‌های اجتماعی 9 ساعت است ومی توان گفت: سه پنجم ایرانی‌ها از شبکه های اجتماعی نظیر فیس‌بوک استفاده و وقت قابل توجهی را صرف این شبکه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محمدرضا رستمی مشاور وزیر ورزش و جوانان در ستاد ساماندهی امور جوانان ، گفت: به منظورافزایش توجه به جوانان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و همچنین زمینه‌سازی برای اشتغال جوانان ایرانی در فضای مجازی کمیسیون فضای مجازی جوانان در وزارت ورزش و جوانان تشکیل می شود.
 
وی افزود: امیدواریم با تصویب دو طرح ملی در زمینه اشتغال جوانان در فضای مجازی تا پایان سال جاری  بتوانیم 100 هزار جوان را به منظور اشتغال در فضای مجازی توانمند کنیم.

رستمی با اشاره به تهیه یک گزارش کامل توسط فیس‌بوک از ذائقه ایرانی‌ها در این فضا، گفت: این گزارش در حوزه امنیتی به کشورهای داوطلب برای آشنایی با ذائقه ایرانی‌ها در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، تفریحی و ... فروخته می‌شود.

مشاور وزیر ورزش و جوانان در ادامه تصریح کرد: میانگین استفاده روزانه ایرانی‌ها از شبکه‌های اجتماعی 9 ساعت است ومی توان گفت  سه پنجم ایرانی‌ها از فیس‌بوک استفاده و وقت قابل توجهی را صرف این شبکه می‌کنند.

مشاور وزیر ورزش و جوانان در ادامه با بیان اینکه  33.2  درصد ایرانی‌ها هر روز و 25 درصد هفته‌ای یکبار از اینترنت استفاده می‌کنند عنوان کرد: بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته تا پایان سال 92 میزان تماشای تلویزیون در ایران 66.5 درصد هر روز، 18.2 درصد یکبار در هفته و 6 درصد ماهی یکبار بوده است و این در حالی است که این آمار برای تماشای برنامه‌های ماهواره31.4 درصد هر روز و 17 درصد ماهی یکبار است و این به معنای جابه‌جایی تدریجی از رسانه داخلی به خارجی است.

وی در ادامه با بیان آماری در زمینه استفاده از بازی‌ در کشور، اظهار کرد: 20 میلیون بازی‌کننده در ایران داریم که از این تعداد 56 درصد پسر و 44 درصد دختر هستند و 14.6میلیارد ساعت وقت خود را در سال صرف بازی می‌کنند.

رستمی با اشاره به لزوم توجه به زبان فارسی در فضای اجتماعی و تاثیر آن در هویت ملی تصریح کرد:در حال حاضر جامعه کاربر ما به مصرف‌کننده صرف تبدیل شده است و اگر به زبان فارسی در فضای اجتماعی توجه نکنیم هویت ملی خود را از دست خواهیم داد.

وی با اشاره بر توانمندسازی خانواده‌ها و جوانان در حوزه سواد رسانه‌ای، گفت: طی سال‌های گذشته شاهد چهار نسل مختلف در زمینه استفاده از رسانه بودیم و در حال حاضر نیز شاهد غلبه رسانه‌های اجتماعی بر تمامی رسانه‌ها هستیم.

مشاور وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه متاسفانه در ایران سنجش اعتیاد رسانه‌ای انجام نشده است،افزود: به رغم گستردگی روزافزون استفاده از رسانه‌های اجتماعی در کشور متاسفانه هیچ‌گونه مطالعه‌ای در زمینه مصرف رسانه‌ای جامعه ایران و سواد رسانه‌ای آنان صورت نگرفته است، در حالی که در مقاطع تحصیلی دبستان و راهنمایی با میزان مصرف نابهنجار استفاده از شبکه‌های اجتماعی مواجهیم.

رستمی با اشاره به گستردگی رسانه‌های اجتماعی در دنیا، گفت: در دنیا 29 رسانه اجتماعی شناخته شده و این در حالی است که تعداد کمی از این شبکه‌ها در ایران از شهرت برخوردارند برای مثال شبکه Linked in در دنیا از شهرت زیادی برخوردار است اما در ایران آنچنان که باید شناخته شده نیست، 2 هفته پیش در این فضا یک قرارداد یک میلیون دلاری بین شرکت ایرانی و هندی بدون آشنایی قبلی منعقد شد و این به معنای کاربرد وسیع این قبیل شبکه‌هاست.

وی در ادامه با اشاره به تعاملی بودن فضای رسانه‌های اجتماعی در خصوص سایر ویژگی‌های این شبکه‌ها، گفت: بی‌زمانی و بی‌مکانی، جدی شدن حوزه ارتباطات این شبکه‎ها و بدون رهبری بودن جریان‌های فردی و اجتماعی از جمله این ویژگی‌هاست.

وی در خصوص عدم وجود رهبر در این شبکه‌ها، گفت: آنچه در پدیده پاشایی و یا موضوعات خاورمیانه با آن مواجه بودیم نتیجه همین امر است، اگر الان فضای مجازی را در نیابیم قطعا با صحنه‌هایی پیچیده‌تر از پدیده پاشایی روبه‌رو خواهیم شد.

مشاور وزیر ورزش و جوانان  دپایانر از غیرقابل کنترل بودن فضای مجازی به عنوان یک فرصت یاد کرد و گفت: این امر فرصت‌های زیادی برای فعالیت ما فراهم می‌کند، تا چند سال پیش بحث فرار مغزها مطرح بود اما در حال حاضر بدون اینکه جوانان از کشوری خارج شوند می‌توانند تولیدات خود را در اختیار یک شرکت خارجی قرار دهند که این امر به توجه زیادی نیاز دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.