یکی از شرکتهای دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت با طراحی و تولید مقاطع سرد فولاد نورد شده اقدام به بومی‏‏‌سازی سیستم قاب سبک (light steel framing) با نام اختصاری LSF کرده است.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا رونق، دکتری مهندسی سازه از دانشگاه نیوساوت ویلز، عضو هیات علمی دانشگاه کوییزلند استرالیا و مسئول این شرکت دانش‌بنیان زیرمجموعه‏‏ دانشگاه آزاد اسلامی تفت با اشاره به طراحی و ساخت دستگاه بومی‎‎سازی شده‏‏ تولید اسکلت‏‏های فولادی فوق سبک برای اولین بار در کشور، از مزایای عمده این دستگاه منحصر به فرد را سرعت بالای ایجاد اسکلت‏‏های ساختمانی ذکر کرد.

وی گفت: با این دستگاه می‏‏‌توان سازه یک ساختمان 200 متری را تنها در مدت چند ساعت برپا کرد و ساختمانی یک طبقه را در مدت یک تا 1.5 ماه ساخت و این در حالی است که با روش‏‏‌های معمول این زمان تا یک سال نیز شاید به طول انجامد.

عضو هیات علمی موقت دانشگاه آزاد تفت، یکی از عوامل بروز خسارت ساختمان‎‎ها در زمان زلزله را به دلیل وزن بالای ساختمان‏‏‌ها دانست و گفت: هر مترمربع از سقف‌ فلزی این نوع ساختمان‌ها تنها 40 کیلوگرم وزن دارد، ولی هر متر مربع از سقف تیرچه بلوکی ساختمان‌های معمولی 600 کیلوگرم وزن دارد؛ به عبارتی یکی دیگر از مزیت‏‏های این ساختمان‎‎های فوق سبک مقاومت بیشتر در برابر زلزله است.

وی همچنین از کاهش 10 تا 15 درصدی هزینه نهایی ساخت ساختمان در این نوع سازه‏‏‌ها خبر داد و تصریح کرد: البته بازگشت سریع سرمایه به دلیل سرعت بالای اجرای ساختمان نیز به نوبه خود 10 تا 15 درصد منجر به کاهش هزینه‎‎ها خواهد شد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از آنجا که در این روش کف‌سازی، سیستم سنتی گچ‌کاری، آجر‌ بیرونی، لوله‌کشی برق، حفاری برای لوله‌های آب و غیره حذف و قسمت عمده ساختمان به صورت خشک‌ ایجاد می‏‏‌شود، می‎‎توان محاسنی مانند امکان بازیافت مصالح ساختمان پس از تخریب، تمیز بودن محیط ساختمان‌سازی، کاهش نخاله‌های ساختمانی و ایجاد زیربنای مناسب با توجه به سهم پایین اختصاصی از مساحت ساختمان به دیوار‏‏ها را نیز برشمرد.

به گفته وی، در این ایده که به دنبال وقوع زلزله بم شکل گرفت، دستگاه مورد نظر به لحاظ مقاومت و جنس مواد اولیه سازه و شرایط آب و هوایی کشورمان بومی‏‏‌سازی و به بازار عرضه شده است؛ ولی نکته حائز اهمیت در این رابطه اجرای این سازه به وسیله مجریان ماهر است که در این رابطه نیز تاکنون آموزش‎‎هایی برای مجریان شش شهر انجام گرفته است.

دکتر رونق مهمترین کاربرد این سازه‎‎ها را برای ویلاسازی و ایجاد اضافه اشکوب ذکر کرد و گفت: یکی از علل بومی‌سازی این دستگاه، کاهش هزینه‏‏‌های آن به منظور توسعه این شیوه از ساختمان‌سازی بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.