سیف رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از طرح چکاوک اظهار داشت: راه‌اندازی و عملیاتی شدن سامانه چک و اسناد وصولی کاغذی یا همان چکاوک نشان از جایگاه نظام‌های پرداخت برای بانک مرکزی است.

 سامانه چکاوک زنجیر پرداخت‌های غیر نقدی را تکمیل می‌کندبه گزارش خبرنگار بانک گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از طرح چکاوک اظهار داشت: راه‌اندازی و عملیاتی شدن سامانه چک و اسناد وصولی کاغذی یا همان چکاوک نشان از جایگاه نظام‌های پرداخت برای بانک مرکزی است.
 
وی افزود: بانکداری مرکزی نوین دارای سه رکن اساسی و همتراز و مهم است، از جمله سیاست پولی ، نظارت بانکی نظام‌های پرداخت که در دو رکن اول حفظ ارزش پول، ثبات مالی و ارتقاء اعتماد عمومی در سطح نظام پولی هدفگذاری شده و در رکن سوم تسهیل مبادلات پولی و سهولت گردش پول در اقتصاد و نظارت بر رقم و جریان مبادلات پولی مدنظر است.
 
وی در ادامه افزود: اهمیت نظام‌های پرداخت و ورود بانک مرکزی برای برنامه‌ریزی و تنظیم آنها با ظهور فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی عجین شده است و اولین شبکه ارتباطی مالی جهان در اوایل دهه 70 میلادی در سطح بین‌المللی ایجاد شدند و از همان آغاز بانک‌های مرکزی نقش اصلی و محوری در تسویه وجوه و نظارت بر توسعه سامانه‌های گوناگون پرداخت را برعهده داشته‌اند.

 این نقش با اصول دهگانه کمیته بال در خصوص سامانه‌های تسویه و پرداخت در سال 2001 و متعاقب آن اصول زیرساخت بازارهای مالی در سال 2012 ، ترسیم و به مرور ابعاد گوناگونی یافت.  
 
بانک مرکزی ایران با اتخاذ راهبرد پرداخت‌ها و اجرای طرح نظام جامع پرداخت در سال 1381 هدفگذاری و تعیین جایگاه خود را با توجه به همین رویکرد بهینه بین‌المللی تنظیم کرد، اکنون با گذشت بیش از یک دهه از آغاز اجرای این طرح و با عملیاتی شدن سامانه چکاوک تمامی اجزای راهبرد پرداخت ها با موفقیت به اجرا رسیده‌اند و می‌توان به عملکرد راهبرد اتخاذ شده با رضایت نگریست.
 
وی در ادامه اظهار داشت: اهمیت عملیاتی شدن چکاوک به این سبب است که آخرین حلقه از زنجیر پرداخت‌های غیر نقدی را در منظومه سامانه‌های الکترونیکی تکمیل می‌کند، با راه اندازی چکاوک در استان خراسان رضوی که در پنجم خردادماه صورت گرفت تمامی چک‌های بین بانکی در سراسر کشور در چارچوب طرح نظام جامع پرداخت و به صورت الکترونیکی مبادله پایاپای و تسویه می‌شود.
 
عدم پردازش الکترونیکی چک‌ها طی سال‌های گذشته باعث شده بود تا سطح کیفی خدمات چک با سایر ابزارهای پرداخت از کشور فاصله قابل توجهی داشته باشد. کندی فرآیند کارسازی چک‌ها به ویژه چک‌های بین استانی از یکسو مانعی مهم در سهولت پذیری پرداخت‌های تجاری محسوب شده و از سویی دیگر از دلایل اصلی تمرکز فعالیت‌های اقتصادی در پایتخت به شمار می‌آید. همچنین نظارت بر جریان مبادلات و پایاپای چک‌های بین بانکی و کاغذی غیرممکن بوده و به برخی از مشکلات نظیر اضافه برداشت بانک‌ها تبدیل شده است.
 
سیف در ادامه تصریح کرد: در طراحی سامانه چکاوک که ظرف 5 ماه صورت گرفته و در مرداد ماه سال 1392 مستند روابط کاربردی آن برای بانک‌ها تنظیم و منتشر شد و مطابق با آخرین دستاوردهای فنی در سطح بین‌الملل تصویربرداری از چک و انتقال داده و تصاویر بین واحدهای بانکی در ساختاری متمرکز و یکپارچه در سراسر کشور با استفاده از زیرساخت قدرتمند شبکه ارتباطی بین بانکی مدنظر قرار گرفت.
 
ظرف 6 ماه ابعاد اجرایی این طرح در دی ماه 1393 با توجه به نظرات کارشناسی و اجرایی بانک‌ها در استان تهران عملیاتی شد و بیش از 200 واحد پایاپای در داخل کشور که چندین دهه امور مربوط به مبادلات چک‌های بین بانکی را به صورت دستی انجام می‌دادند تبدیل و تمامی فرآیندهای پایاپای چک به صورت الکترونیکی اجرایی شد.
 
انتهای پیام/
 

برچسب ها: دلایل ، تمرکز ، مبادلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار