معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: طرح ممنوعیت پنج ساله چرای دام در مراتع و زیستگاههای طبیعی استان در سازمان محیط زیست در حال پیگیری است.

به گزارش  گروه اجتماعی باشگاه خبرگاران، محمد عرفانی  افزود: خراسان رضوی نخستین استان پیشنهاد دهنده چنین طرحی به مرکز است که با هدف حفاظت از محیط زیست، حیات وحش و گونه های طبیعی و جانوری صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: هم اکنون دو برابر ظرفیت مراتع و زیستگاههای طبیعی استان از طریق چرای بی رویه دام استفاده می شود که این وضعیت به طور جد نیازمند ساماندهی است.

عرفانی بیان کرد: این روند موجب منجر به تخریب پوشش گیاهی، کاهش منابع آب و علوفه حیات وحش و کاهش مطلوبیت زیبستگاه های طبیعی برای ادامه حیات گونه های جانوری و گیاهی می شود.

این مسوول با اشاره به ضرورت استراحت مراتع برای بازسازی منابع ، اظهار کرد: هم اینک در خراسان رضوی نه تنها مدتهای طولانی است به مراتع استراحت لازم برای بازسازی داده نشده بلکه دو برابر ظرفیت آن مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد.

او با اشاره به پیشنهاد و پیگیری طرح در سازمان مرکزی محیط زیست،افزود: این موضوع باید با موافقت و همکاری سازمان جنگلها و مراتع و وزارت جهاد کشاورزی همراه باشد.

معاون پایش حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به عواقب جبران ناپذیر تخریب مراتع و پوشش گیاهی در مناطق بیان کرد: فرسایش زمین، بیابان زایی، جاری شدن روان آبها و افزایش شمار سیلاب ها و به خطر افتادن حیات گونه های جانوری اعم از پرندگان، پستانداران و حتی گوشتخواران از پیامدهای جبران ناپذیر از بین رفتن مراتع است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.