نبود بانک اطلاعاتی برای پرداخت یارانه این موضوع را دوباره نقل محافل اقتصادی می‌کند که چرا هنوز مالیات نمی‌تواند معیار مناسبی برای شناخت پولدارها باشد و چه زمانی قرار است مالیاتی که البته بیشتر بر شانه قشر متوسط جامعه سنگینی می‌کند طبقه بندی درآمدی را در کشور تعیین کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، چند وقتی است که ادبیات اقتصاد ایران به دنبال تعریف مشخصی برای "ثروت" است تا از این طریق افراد حامل این صفت را شناسایی و از دریافت یارانه حذف کند.

دولت یازدهم از همان ابتدا و بیشتر از اوایل سال گذشته با این موضوع در چالش است به گونه‌ای که فروردین سال 93 وزیر امور اقتصاد و دارایی خبر از ثروتمندی 10 میلیون نفری داد که در رابطه با درآمد آنها اطلاعات مطمئنی وجود دارد.

از این خبر استقبال شد ولی آنچه در واقعیت رخ داد این بود که در زمان ثبت نام مجدد به دلیل نبود معیار مشخص برای شناخت پولدارها،‌ این قشر دوباره در صف دریافت یارانه حضور بهم رساندند. همین مسئله موجب شد سخنگوی دولت اعلام کند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول شناسایی قشر ثروتمند و اجرای قانون هدفمندی است.

در همین راستا چند وقت پیش ربیعی متولی وزارت کار حذف 6 میلیون نفر از دریافت یارانه را طبق مصوبه مجلس قطعی شمرد و اعلام کرد به احتمال زیاد یارانه قشر ضعیف جامعه افزایش می یابد.

بر این اساس؛ روز گذشته طیب نیا شروع حذف یارانه از ثروتمندان را چندان اقتصادی ندانست و گفت: شناسایی افراد پردرآمد نیازمند سامانه اطلاعاتی است که وجود ندارد و به همین دلیل خطا در حذف افراد پردرآمد از لیست یارانه بگیران بالا است، پیشنهاد من به عنوان یک کارشناس، پرداخت یارانه به گروه‌ها و اقشار کم درآمد بود و با توجه به نهادهایی که بعد از انقلاب از جمله کمیته امداد و سازمان بهزیستی به وجود آمده است بخش قابل ملاحظه‌ای از افراد کم درآمد شناسایی شده‌اند.

این اظهارات از طرفی منطقی به نظر می رسد چراکه قطعا 45 هزار و 500 تومان تاثیری در زندگی قشر مرفه جامعه ندارد و در صورت بازیابی این هزینه می‌توان گره‌های کور تولید را گشود و از طرف دیگر این شائبه را ایجاد می‌کند که در این میان افراد قشر متوسط جامعه که یارانه نقدی تاثیر بسزایی در زندگی آنها ندارد ولی با این وجود به این مبلغ نیاز دارند، و همچنین افرادی که اگرچه جز قشر ضعیف محسوب می شوند اما بنا به دلایلی به مراکز حمایتی مراجعه نکرده اند چه می شود؟

البته مسائل پیرامون یارانه این موضوع را دوباره به نقل محافل اقتصادی می کند که چرا هنوز مالیات نمی تواند معیار مناسبی برای شناخت پولدارها باشد و چه زمانی قرار است مالیاتی که البته بیشتر بر شانه قشر متوسط جامعه سنگینی می کند طبقه بندی درآمدی را در کشور تعیین کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نقطه مشترک تمام اظهارات مسئولان چه نمایندگان مجلس و چه اعضای دولت سر و سامان بخشیدن به یارانه و هدفمندی واقعی آن است از این رو انتظار می رود مسئولان اجرایی کشور یک برنامه ریزی واحد وصحیح و البته منطبق با کار کارشناسی را برای نحوه پرداخت یارانه نقدی تنظیم کنند تا اقتصاد ایران تا حدودی به سامان برسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار