وزیر اقتصاد:

شروع حذف یارانه از پردرآمدها بازدهی کمی دارد/ یارانه فقط برای اقشار ضعیف است

وزیر اقتصاد گفت: شروع حذف یارانه از افراد پردرآمد بازدهی کم و خطای بالایی دارد و در مقابل پرداخت یارانه به افراد کم درآمد از طریق این نهادها بازدهی بیشتر و خطای کمتری دارد، اما مجلس شیوه اول را انتخاب کرده است.

شروع حذف یارانه از پردرآمدها بازدهی کمی دارد/ یارانه فقط برای اقشار ضعیف استبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران علی طیب‌نیا در حاشیه همایش سیاست‌های پولی و ارزی با اشاره به اینکه همه کارشناسان و مجلس و دولت با شیوه فعلی پرداخت یارانه موافق نیستند، اظهار داشت: شیوه فعلی از طرفی عادلانه نیست و از سوی دیگر کارآمد نیز نیست، چرا که دولت درحال حاضر دچار مشکل تنگنای اعتباری است که این تنگنا به رکود و کساد منجر شده است.

وی افزود: شیوه فعلی پرداخت یارانه باعث می‌شود منابع مالی که موجبات رشد و رونق اقتصادی هستند به یارانه اختصاص پیدا کنند.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه تصمیم مجلس بر این بوده است که افراد پر درآمد شناسایی و حذف از بالا صورت گیرد تصریح کرد: شناسایی افراد پردرآمد نیازمند سامانه اطلاعاتی است که وجود ندارد و به همین دلیل خطا در حذف افراد پردرآمد از لیست یارانه بگیران بالا است.

طیب نیا همچنین عنوان کرد: با این حال مجلس تصمیم گرفته از این روش استفاده کند و وزارت رفاه نیز بر این اساس کار را شروع کرده و با استفاده از اطلاعات سایت‌ها و سامانه‌های مختلف شروع به حذف افراد پردرآمد کرده است و بدیهی است که این روند باید کند باشد تا خطای کمتری رخ دهد.

وی با اشاره به شیوه دیگر اصلاح نحوه پرداخت یارانه اظهار کرد: پیشنهاد من به عنوان یک کارشناس پرداخت یارانه به گروه‌ها و اقشار کم درآمد بود و با توجه به نهادهایی که بعد از انقلاب از جمله کمیته امداد و سازمان بهزیستی به وجود آمده است بخش قابل ملاحظه‌ای از افراد کم درآمد شناسایی شده‌اند.

طیب نیا افزود: همچنین از طریق این شبکه گسترده می‌توان به اطلاعات درآمدی بیشتری از افراد دست پیدا کرد و شناسایی افراد محروم از طریق این نهادها با خطای کمتری مواجه است.

طیب نیا همچنین عنوان کرد: شروع حذف یارانه از افراد پردرآمد بازدهی کم و خطای بالایی دارد و در مقابل پرداخت یارانه به افراد کم درآمد از طریق این نهادها بازدهی بیشتر و خطای کمتری دارد، اما مجلس شیوه اول را انتخاب کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار