زنان، نخستین شهدای قیام 15 خرداد بودند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اگر به خوبی تاریخ را بررسی کنیم خواهیم دید که زیربنای هر اجتماع زن است و این زن است که میتواند یک اجتماع ایده آل یا عقب مانده بسازد.

اما علی رغم نقش موثرآنان در تکوین تمدنها ،هنگامی که برای کشف حقایق صفحات تاریخ را ورق میزنیم با این واقعیت تلخ روبرو میشویم که تاثیر زنان درتاریخ مغفول مانده به گونهای که انگار در جریانهای بزرگ و سرنوشت ساز فاقد هرگونه ونقش و وظیفه ای بوده است

تا قبل از دوران قاجاريه از حركت جمعى زنان و نقش آنها در تحولات اجتماعى ـ سياسى اطلاع درستى در دست نيست.

اما بر اساس شواهد و مدارك تاريخى دوره قاجار آغاز حركت جمعى زنان بوده است دوره‏اى كه زنان به علل نارضايتى‏هاى سياسى ـ اجتماعى ناشى از ضعف دولت در برابر دول استعمارگر خارجى و حكومت استبدادى داخلى به دنبال مردان و به هدايت و تشويق و تأييد آنها به نهضتهاى اجتماعى پيوستند و به طور مؤثرى در اين راه كوشيدند.

آنها در اين راه، از هدفهاى مردان پشتيبانى مى‏كردند و خواسته‏هاى مشخص نداشتند(مانند نهضت تنباكو و نهضت مشروطيت)

نخستين حركت ملى در دوره معاصر پس از شكست ايران در جنگها با روس، جنبش خود جوش مردم تهران در دفاع از زنان گرجى مسلمان شده‏اى بود كه سفير خودخواه و مستبد روس با سماجت هرچه تمامتر مى‏خواست با تفسير يكى از مواد معاهده تركمانچاى آنها را از شوهران و فرزندان خود جدا كرده و با تغيير مجدد مذهب روانه گرجستان سازد.

اين عمل نزد مسلمانان نوعى تجاوز به ناموس ملى و مذهبى بود و به همين دليل، مورد اعتراض مردم قرار گرفت. زنان تهران در اين روز شور و حرارت زيادى از خود نشان دادند و تا آخرين دقيقه‏اى كه هياهوى مردم در خراب كردن سفارت روس و كشت و كشتار ادامه داشت آنها نيز از پاى ننشستند.

زن از دیدگاه امام خمینی:

امام خمینی به عنوان مرجع تقلید شیعیان و رهبری انقلاب و نهضت اسلامی برای زنان و نقش آنها در وقایع تاریخی اهمیت زیادی قائل بودند. امام پرورش یافته مکتب اسلام بود و اگر ما به وضعیت زنان در دوران اعراب جاهلی نگاه گنیم متوجه می شویم که اسلام برای زنان ارزش، احترام،آزادی، شخصیت و کرامت انسانی به همراه آورد.

بی گمان فقیهی که آبشخور فکریاش این چشمه زلال معرفت بوده و خود نیز سالها در راه شناسایی و ترویج احکام آن کوشیده باشد نمی تواند نسبت به مقام و جایگاه زن بیتوجه باشد.

در اسلام برای زن مانند مرد در ایجاد و اثبات ولایت الهی سهیم بوده و بر اساس ضرورت جامعه جامعه حق بلکه وظیفه هجرت و جهاد فی سبیل الله را دارند و حق مزبور باعث می‌شود تا زنان در قبال سیاست حاکم احساس مسئولیت نمایند و هرگز توجیهی بر بی تفاوتی و بی دردی این قشر عظیم وجود ندارد.

آیات قرآن در باب حقوق زن سوره ممتحنه آیه 12 بیعت زنان با حضرت رسول را برای مثال و توجه این قشر به مسائل آورده است.

امام(ره) نیز زنان را رکن بزرگ و اساسی جامعه اسلامی دانسته و همواره از آنان به عنوان مربیان انسان ساز یاد کرده اند و چنانچه روزگاری از یک جامعه و ملت گرفته شوند ملتها رو به اضمحلال رفته و نابود خواهند شد.

ایشان در طول دوران زندگیاش و از جمله از زمان شروع نهضت یعنی از قیام 15 خرداد و حتی پیش از آن یعنی بحث لایحه انجمن ایالتی و ولایتی دولت علم سعی داشتند تا با سخنان و اظهار نظرهای خود روح تازهای درکالبد زنان که با سیاست های غرب گرایانه پهلویها منفعل و خانه نشین شده بودند دمیده و آنان را به به حقوق انسانی و اسلامی خود آشنا نماید.

در بیشتر سخنرانیهای خود از زنان صدر اسلام مثال میآورند که علاوه بر مسئولیت خانه داری در میدانهای جنگ نیز حاضر میشدند و برای یاری به پیامبر و پرورش نهال نو پای اسلام جانفشانی ها کرده و با توجه به توان و استعدادشان در پرستاری زخمی ها و امداد رسانی به مجاهدان مشارکت میکردند.

نقش زنان در قیام پانزده خرداد:

بنا به گزارش ساواک، وضعیت قم در ساعت 9 صبح 15 خرداد چنین بوده است:

"جمعیت هنوز در صحن باقى است زنان در مسجد اعظم به نفع خمینى اجتماع نموده‌اند روحانیون طراز اول در منزل حاج سید احمد زنجانى مجتهد جلسه مشورتى دارند

و نیز در گزارش شهربانى به تاریخ 27/3/42 که درباره وقایع 15 خرداد تنظیم شده آمده است:

"زن‏ها را هم به دنبال آنها (مردان) حرکت مى‌دادند و تعدادى قمه و قداره زیر چادرهاى زن‌ها و تعدادى هم در یک کیسه شکرى ریخته... بین افراد خود تقسیم کرده و وارد صحن مى‌شوند...

مدیر کل امور خانواده و زنان استانداری آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه حضور زنان در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را با اهمیت خواند و گفت: فعالیت بانوان در این عرصه ها موجب پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلای ایران شده است.

تاجفر افزود:به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) 15 خرداد مبدا نهضت اسلامی است، که از قم آغاز و زنان نقش مهم و ارزنده ای داشتند

وی با بیان جایگاه والای زن در فرهنگ ایرانی اسلامی اظهار داشت: با توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی زنان به هیچ وجه منفعل نبودند و اوج آن در 15 خرداد و حضور آنان در این قیام بود.

تاجفر افزود: شرکت هر چند محدود زنان در این تظاهرات زمینه ساز نقش و حضور گسترده آنان در مراحل بعدی انقلاب بود.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: زنان ، قیام ، ارومیه ، مردان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.