رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تاکید کرد: به رغم برخی اظهارنظرها مبنی بر قطع درختان منطقه حفاظت شده سرخه حصار در مسیر اجرای پروژه شهید شوشتری خوشبختانه هیچ درختی در این محدوده قطع نشده بلکه به روشی کاملا علمی جابه جا شده است.

در بزرگراه شهید شوشتری هیچ درختی قطع نشده است/جابه جایی علمی درختان در این پروژه قابل تقدیر استبه گزارش  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محمد حقانی به همراه هادی ذاکری شهردار منطقه 13 از مسیر پروژه بزرگراهی شهید شوشتری در حاشیه بوستان سرخه حصار بازدید کرد.

حقانی در حاشیه این بازدید گفت: گرچه در مسیر اجرای این بزرگراه معارض زیست محیطی و درختان قرار دارند، اما هیچ درختی قطع نشده و از بین نرفته است.

وی با اشاره به جایه جایی 20 اصله درخت در مسیر این بزرگراه اظهارکرد: خوشبختانه پیمانکار و شهرداری منطقه 20 اصله درخت از گونه های پهن برگ را در مسیر این پروژه ها جابه جا کرده اند که اکنون این درختان در محل جدید خود سرسبز هستند و این نشان می دهد که این جابه جایی بدون از بین رفتن ریشه درختان به روشی کاملا علمی انجام شده که قابل تقدیر است.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به لزوم و اهمیت اجرای پروژه شهید شوشتری در محدوده شرقی پایتخت بیان کرد: از نظر زیرساخت های شهری اجرای این بزرگراه در پهنه شرقی تهران تکمیل کننده حلقه حمل ونقل و کاهش دهنده بار ترافیکی در این منطقه است، اما مساله مهمی که قبل از شروع عملیات عمرانی این پروژه باید مدنظر قرار گیرد انجام مطالعات زیست محیطی برای این طرح بزرگراهی است.

محمدحقانی با اشاره به بازدید چندساعته خود از محدوده بوستان جنگلی سرخه حصار یادآورشد: آن چیزی که در جریان اجرای این پروژه در محدوده منطقه 13 و بوستان جنگلی سرخه حصار روی داده ، این است که بین 18 تا 20 اصله درخت  با مجوز سازمان منابع طبیعی جابه جا و در بخش دیگری از این بوستان منتقل شده است.

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه  قطع و جابه جایی هر درختی در شهر و حریم تهران باید در کمیسیون ماده 7 شورا بررسی و تصویب شود، گفت: در این کمیسیون نمایندگانی از سازمان منابع طبیعی ، محیط زیست ، شهرداری و شورای شهر حضور دارند که لازم است شهردار منطقه 13 برای انجام مابقی جابه جایی درختان معارض کامل بزرگراه شوشتری درخواست خود را به این کمیسیون ارجاع دهد تا نظر نهایی در این خصوص صادر شود .

حقانی با اشاره به اینکه در مسیر این بزرگراه باید 220 اصله درخت جابه جا شود، تاکید کرد: برای بررسی های دقیق تر و انجام پیوست زیست محیطی بزرگراه شهید شوشتری از حاشیه بوستان جنگلی سرخه حصار فعلا جابه جایی این اصله درخت باقی مانده متوقف شده است.
به گفته حقانی لازم است به طور دقیق بررسی شود که آیا گذر بخشی از این بزرگراه به صورت تونل شهری از زیر بوستان سرخه حصار و یا مجاورت آن صدمه ای به این منطقه حفاظت شده وارد می کند یا خیر .
رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ادامه صحبت های خود با اشاره به توافقاتی که بین شهرداری و منابع طبیعی درخصوص نگهداری از بوستان های جنگلی انجام شده یادآورشد: در اواسط دهه هفتاد طبق توافقی که سازمان منابع طبیعی و شهرداری وقت انجام داده اند، مقرر شد نهگهداری از جنگل های سه گانه لویزان، سرخه حصار و چیذر با حکم این سازمان برعهده شهرداری گذاشته شود. طبق این موافقت نامه هر گونه دخل و تصرف در منابع طبیعی این جنگل ها از سوی شهرداری باید با هماهنگی و مجوز سازمان منابع طبیعی انجام شود.

حقانی با اشاره به اینکه برای جابه جایی مابقی درختان معارض در مسیر این بزرگراه باید مجوز های لازم گرفته شود، افزود: اگر شهرداری منطقه برای رفع معارض زیست محیطی روال های قانونی و مجوز های لازم را دریافت نکند درآینده این پروژه با مشکلاتی روبرو خواهد شد. به همین دلیل هم برای طی کردن روال منطقی و قانونی جابه جایی درختان، فعلا ادامه پروژه در این محدوده متوقف شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار