رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مردم سوریه، چه نیروهای ارتش و چه مردم عادی، ثابت کردند بیش از تصور همگان مقاومند و به این مقاومت ادامه خواهند داد. جمهوری اسلامی ایران نیز مطابق با رهنمودهای مقام معظم رهبری حمایت از دولت و ملت سوریه را وظیفه خود می‌داند.

جمهوری اسلامی حمایت از دولت و ملت سوریه را وظیفه خود می‌داندبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با هیئت فرهنگی، رسانه‌ای و برخی شخصیت‌های اردن دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار ولایتی ضمن خوش آمد گویی به هیئت اردنی گفت: رابطه بین مردم ایران و اردن رابطه قدیمی است و امیدواریم این رابطه هر روز محکم‌تر و صمیمانه‌تر شود.

در ادامه این دیدار رئیس هیئت اردنی ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و ملاقات با دکتر ولایتی اظهار داشت: ما به ملت ایران به عنوان کشوری نگاه می‌کنیم که پای مسائل ملت عرب ایستاده است و در برابر تجاوزی که از سوی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در نسبت به کشورهای منطقه صورت گرفته، دفاع می‌کند.

وی ادامه داد: موضع ایران در قبال مردم مظلوم یمن است و حمایت از مردم مظلوم فلسطین جای تقدیر و تشکر دارد.

رئیس هیئت اردنی ضمن ابراز خرسندی از دیدار صورت گرفته، تصریح کرد: به خاطر تجربیات طولانی دکتر ولایتی در سیاست خارجی و با توجه به احترامی که وی در میان کشورهای عربی دارد، از این دیدار خرسندیم و اطمینان داریم دکتر ولایتی از جمله مسئولان ایرانی است که نسبت به مسائل عرب دغدغه دارد.

وی در ادامه این دیدار با اشاره به سفر اخیر ولایتی به سوریه بیان کرد: این سفر موجب بالا رفتن روحیه سوری‌ها و عراقی‌ها شد.

رئیس هیئت اردنی در پایان خاطرنشان کرد: خواهشمندم به نمایندگی از اعضای این هیئت ابراز تمایل ما را برای ملاقات با مقام معظم رهبری در این سفر و سفرهای آتی منتقل کنید. زیرا ما اطمینان داریم که مقام معظم رهبری تمام مسائل و به خصوص مسائل جهان عرب به خوبی رصد و بیان خواهد کرد.

در ادامه این نشست هر یک از اعضای هیئت اردنی به بیان سوالاتی از ولایتی پرداختند که به شرح زیر است:

ولایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در صورتی که ترکیه به سوریه تجاوز کند و منطقه پرواز ممنوع توسط ارتش ترکیه اعلام شود، موضع جمهوری اسلامی در قبال این اقدام ترکیه چه خواهد بود، گفت: مردم سوریه چه نیروهای ارتش و چه مردم نشان دادند بیش از تصور جهانیان مقاوم هستند و به این مقاومت ادامه خواهند داد.

وی ادامه داد: ما نمی‌دانیم که دشمنان منطقه‌ای و جهانی سوریه چه تصمیمی دارند، ولی هر اقدامی انجام دهند که تجاوز به سوریه و حاکمیت بر کل آن کشور عربی – اسلامی محسوب شود، آن‌ها ایستادگی خواهند کرد. صرف نظر از این که تجاوز از سمت چه کشوری باشد، آن‌ها مقاومت می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: جمهوری اسلامی ایران با رهنمودهای مقام معظم رهبری حمایت از دولت و ملت سوریه را وظیفه خود می‌داند.

وی تأکید کرد: من بعید می‌دانم که کشوری حاضر شود اعلام منطقه پرواز ممنوع را که حرکتی بی تدبیر است، علیه سوریه انجام دهد.

ولایتی برای تأکید بر سخنان خود مثالی زد و گفت: این اقدام شبیه عمل کسی است که در خانه‌ای شیشه‌ای نشسته و به بیرون سنگ پرتاب می‌کند. طبیعتاً هرکس باد بکارد، طوفان درو خواهد کرد و به این ترتیب وظیفه هر ملتی که خودش از خود دفاع کند و وظیفه ما آن است که به دوستان خود کمک کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که واکنش جمهوری اسلامی ایران در قبال تجزیه منطقه از جمله کشورهای عراق، سوریه، اردن و حتی ایران چه خواهد بود، گفت: تجزیه کن و حکومت کن یک سیاست است و هیچ گاه دشمنان منطقه از این سیاست جدا نشدند لذا ما به عنوان کشورهای اسلامی منطقه باید با یکدیگر معاضدت؟ کنیم و همگی با هر نوع تجزیه طلبی و تقسیم کشورها مخالف کنیم.

ولایتی ادامه داد:‌ آمریکا در کنگره در مورد تجزیه عراق تصمیم گرفت، اما ملت عراق هرگز اجازه چنین کاری را نخواهند داد. زمانی که داعش تا 20 کیلومتری اربیل آمد، اگر کمک‌های جمهوری اسلامی نبود اربیل سقوط کرده بود در نتیجه قطعاً ایران مخالف تجزیه کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای منطقه است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: لیبی در شرایطی است که امکان تقسیم آن نیز کم نیست. اما امیدواریم در تجزیه این کشور نیز موفقیتی حاصل نشود.

وی اضافه کرد: ما نگران هر اقدامی که در جهت تضعیف تمامیت ارضی عراق باشد، هستیم و تنها به اظهار نگرانی بسنده نخواهیم کرد. بلکه هر کمکی انجام خواهیم داد که تمام ملت عراق اعم از شیعه، سنی، کرد و... در کنار هم باشند زیرا اگر تجزیه‌طلبی باب شود، به مناطق دیگر نیز سرایت خواهد کرد.

ولایتی تأکید کرد: برخی کشورهای منطقه که به سیاست تجزیه آمریکا کمک می‌کنند، متوجه نیستند که ممکن اشت این تفکر به سراغ آن‌ها نیز بیاید.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص اینکه با توجه به موضع و فشارهای داخلی ایران، آیا در پایان این ماه توافق هسته‌ای بین طرفین بدون دادن امتیازات منعقد خواهد شد، گفت: جمهوری اسلامی به ادامه مذاکرات مصمم است و امیدوار است مذاکرات به نتایج و مطلوبی منتهی شود و ما زیر بار هیچ تحمیلی نخواهد رفت و برای محقق شدن این مهم شرایطی هم دارد. اول آن که زیر بار بازدید از مراکز نظامی نمی‌رود و بازپرسی از دانشمندان هسته‌ای را نیز نخواهد پذیرفت.

وی ادامه داد: اگر هر بار آمریکایی‌ها بخواهند دبه دربیاورند و درخواست‌های جدیدی مطرح کنند نمی‌دانیم مذاکرات به نتیجه خواهد رسید یا نه.

ولایتی افزود: جمهوری اسلامی هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد که خلاف سیاست‌های سی و چند ساله‌اش باشد، از جمله حمایت از محور مقاومت که از زمان امام خمینی (ره) و رهبری آیت‌الله خامنه‌ای وجود داشت، زیرا مصداقیت نظام ایجاب می‌کند که از کیان کشورهای اسلامی به سهم خود دفاع کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر این که دیدگاه وی در قبال واقعیت تلخ اقدامات تکفیری‌ها نسبت به مسیحیان چیست، گفت: آنچه در خصوص مسیحیت و سایر ادیان توسط داعش پیش آمده مثل بلایی است که به سر مسلمانان آمده است.

وی افزود: این گروه تکفیری سر مردان، زنان، کودکان، مسلمانان، مسیحیان و ایزدیان بی‌گناه را می‌برد و این در حالی است که خانم کلینتون در کتاب خود می‌گوید ما داعش را خلق کردیم. همچنین از طرف دیگر هرگاه نیروهای این گروه تروریستی زخمی می‌شوند برای مداوا به سرزمین‌های اشغالی اعزام می‌شوند.

ولایتی با بیان این که غرب این چنین فریبکار است، تصریح کرد: این اقدامات در حالی است که در فاصله چند کیلومتری آن‌ها استان الانبار سقوط می‌کند و گروه اصطلاحاً ضدداعش هیچ تحرکی از خود نشان نمی‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص این که موضع جمهوری اسلامی در قبال تلاش آمریکا برای دادن تابعیت به برخی از مهاجرین که به اردن کوچ می‌کنند، چیست، اظهار داشت: ما معتقدیم مردم اردن در طول سال‌های اشغال فلسطین زحمات زیادی در خصوص پناه دادن به فلسطینیان به دوش کشیدند و این اقدام آن‌ها جای تقدیر دارد.

وی اضافه کرد:‌ خود ملت فلسطین در این زمینه هوشمندی به خرج داده و زیر بار دریافت شناسنامه غیر فلسطینی نرفته است. لذا در حال حاضر ما حدود 6 میلیون فلسطینی آواره داریم و به این ترتیب جمهوری اسلامی از این سیاست که فلسطینیان تغییر هویت ندهند، حمایت می‌کند.

ولایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه کمک‌های آمریکا به حکومت اردن جمهوری اسلامی چه طور می‌تواند با کمک‌های خود در عرصه‌های مختلف مردم این کشور را از یوغ سلطه غرب برهاند، گفت: ما می‌دانیم که آمریکا و برخی مرتجعین عرب در تلاشند سیاست‌های اردن را به سمتی ببرند که خلاف نظر مردم اردن است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مردم اردن می‌خواهند زندگی با تأمین حداقل نیازها داشته باشند و این جز با تلاش خود مردم این کشور و معاضدت کشورهای اسلامی دیگر فراهم نخواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری نشست‌هایی از قبیل نشست‌های امروز خاطرنشان کرد: شاید همین قبیل نشست‌های مشترک برای تفاهم بین دو کشور مناسب باشد و روزی برسد که ما و شما بتوانیم با یکدیگر انواع مراودات را داشته باشیم.

ولایتی اضافه کرد: مردم اردن زیر فشار رژیم صهیونیستی بودند و بخش عمده‌ای از آن‌ها جزو مهاجرین فلسطینی و نیازمند کمک هستند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما در خصوص دورنمای کشمکش در یمن چیست و آیا این تغییر انقلابی می‌تواند پیامدهایی را در منطقه داشته باشد، گفت: مردم یمن، مردمی فرهیخته هستند و کم کشور عربی چنین سابقه فرهنگی درخشانی دارد. این مردم بی‌دفاع ناگهان مواجه با اقدامی از عربستان شدند که در تاریخ جهان عرب بی‌سابقه است.

وی با بیان این که تکلیف جنگ‌ها در هوا معلوم نمی‌شود بلکه اتفاقات زمینی تکلیف جنگ رامشخص می‌کند، گفت: مهاجمین سعودی جرأت ندارند در زمین وارد یمن شوند و مردم یمن از صغیر و کبیر همه مسلح‌اند ضمن این که این مردم آموخته‌اند چطور در شرایط سخت زندگی کنند و احوال آن‌ها غیر از نازپرورده‌های عربی است.

ولایتی با تأکید بر این که نتیجه این جنگ معلوم است، ادامه داد: یمنی‌ها در جای خود خواهند ماند و کسی که به آن‌ها حمله کرده، شکست خواهد خورد. این را تاریخ بارها نشان داده است و مصداق آن جنگ‌ها با ابرهه بود که ابابیل به کمک آن‌ها آمد. البته در آن زمان نیز ایرانی‌ها به این مردم کمک کردند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که جمهوری اسلامی به مردم یمن کمک خواهد کرد، گفت: این مردم نیازی به جنگ با اسلحه ندارند بلکه تنها نیازمند کمک‌های انسانی، غذا و دارو هستند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر جمعیت یمن کمتر از 30 میلیون و سلاح‌های آن‌ها بیش از 70 میلیون است و امروز آن‌ها از توپ و تانک بی‌بهره نیستند.

ولایتی ادامه داد: از اشتباهات سعودی است که به یمن حمله و افکار عمومی جهان را علیه خود تغییر داد و این در حالی بود که گناه این مردم مظلوم تنها این است که می‌خواهند رئیس جمهور را خودشان انتخاب کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص با توجه به سفر اخیرتان به سوریه روحیه ملت و دولت این کشور را چطور ارزیابی می‌کنید، پاسخ داد: بعد از فوت حافظ اسد ما نگران جانشین وی بودیم و زمانی که بشار اسد جای پدر خود را گرفت ما امیدوار بودیم وی روش پدر را در پیش بگیرد و ما امروز شاهد آنیم که اگر شجاعت وی بیش از پدرش نباشد، کمتر نیز نیست.

وی در ادامه یکی از برکات حمله مهاجمین به سوریه را محبوبیت بیشتر بشار اسد ذکر کرد و ادامه داد: در صورتی که قبل از حمله به سوریه از مردم نظرسنجی می‌شد میزان محبوبیت بشار اسد کمتر از این بود و این در حالی است که امروز وی بین مسیحی، شیعه، سنی، علوی و همه اقوام موجود در سوریه محبوبیت مضاعفی دارد.

ولایتی در ادامه با ذکر مصداقی از شجاعت رئیس جمهور سوریه تأکید کرد: زمانی دشمن تا 300 متری کاخ وی پیش آمد اما او از دفتر خود تکان نخورد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: ما یقین داریم که بشار اسد شکست نخواهد خورد چون بر اساس یک اعتقاد ملی، اسلامی و عربی حرکت می‌کند و شجاعت او در جهان عرب مثال‌ زدنی است.

وی این شجاعت را با شجاعت سیدحسن نصرالله مقایسه کرد و گفت: من با وی نیز ملاقات داشته‌ام و هر نوع نفر آن‌ها از روحیه قوی برخوردارند.

ولایتی ادامه داد: ‌زمانی که سیدحسن نصرالله تلاش‌های خود را برای تصرف قلعه قلمون بیان کرد متوجه شدم وی کار عظیمی انجام داده است و این اقدام سیدحسن نصرالله به مردم سوریه روحیه داد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی دیگر از الطاف حمله مهاجمین به سوریه را گره خوردن رابطه عاطفی مردم سوریه و لبنان عنوان کرد و گفت: این اتفاق منجر به آن شد که مردم سوریه و لبنان طوری به یکدیگر پیوند بخورند که گویی ملتی واحدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این در حالی است که سیدحسن نصرالله عنوان کرد امنیت سوریه امنیت ماست و امنیت لبنان امنیت سوریه است و در حقیقت جمهوری اسلامی ایران نیز اگر از امنیت امت اسلامی دفاع می‌کند در حقیقت از امنیت ایران دفاع کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ولایتی ، اردن ، دیدار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار