معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه هم دولت و هم قانونگذار عزم جدی برای یکسان‌سازی نرخ ارز دارند گفت: با حاصل شدن شرایط مساعد بین‌المللی می‌توانیم سرعت اجرای یکسان‌سازی را افزایش دهیم.

یکسان‌سازی ارز نیاز به بهبود شرایط بین‌المللی دارد/ عزم جدی دولت برای یکسان‌سازیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، غلامعلی کامیاب در پنل تخصصی بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با بیان اینکه اقتصاد کشور دو تجربه یکسان‌سازی نرخ ارز را داشته است اظهار داشت: بار اول به مدت یک ماه و بار دوم نزدیک به 10 سال این یکسان‌سازی مستقر بود.

معاون ارزی بانک مرکزی افزود: هر زمان تصمیم به یکسان‌سازی نرخ ارز می‌گیریم متأسفانه سیاست‌های این روند را ادامه نمی‌دهیم. ارز موضوع روز است که مولفه‌هایش همواره تغییر می‌کند بنابراین باید متناسب با آن مولفه‌ها، سیاست‌هایمان را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: امیدواریم در بار سوم نظام پایدار یکسان‌سازی ارز را داشته باشیم چرا که خوشبختانه هم قانونگذار و هم دولت عزم این کار را دارند.

کامیاب با بیان اینکه ترکیب درآمدهای ارزی کشور تغییر داشته است گفت: ما یک زمانی فقط نفت صادر می‌کردیم اما هم اکنون هم صادرات غیرنفتی داریم که وزن قابل قبولی در درآمدهای ارزی دارد و همچنین صندوق توسعه ملی تشکیل شده است.

معاون ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: باید جریان ورودی و خروجی ارز تنظیم شود که می‌توان از طریق روش‌های گوناگون همچون صادرات کالاها، سرمایه‌گذاری مستقیم و دسترسی به منابع ارز خارجی در یکسان‌سازی نرخ ارز با موفقیت عمل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مساعد شدن شرایط بین‌المللی عامل موفقیت در یکسان‌سازی نرخ ازر است گفت: از سال 92 جهتگیری بانک مرکزی بر این یکسان‌سازی بوده که البته تهیه مطالعات این مسئله طول می‌کشد که بخش عمده‌ای از هماهنگی‌ها نیز خارج از بانک مرکزی است.

معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه خوشبختانه هم قانونگذار و هم دولت عزم یکسان‌سازی ارز را دارند اظهار داشت: قطعا با حاصل شدن شرایط مساعد بین‌المللی برای ایجاد ارتباطات بانکی و انجام عملیات خزانه‌داری و نقل و انتقال سرعت اجرای طرح یکسان‌سازی نیز افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار