لرستان؛

تونل برفی جاذبه ای زیبا ومنحصربه فرداز شگفتی های خلقت

این جاذبه زیبا ومنحصر به فرد طبیعی در 18 کیلومتری جنوب شهرستان ازنا و منتهی الیه جنوب شرقی اشترانکوه و در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا در دامنه شمالی قله 3750 متری کول ازنادر و دره ای به همین نام که 3 کیلومتر با روستای کمندان ( واقع در بخش مرکزی شهرستان ازنا ) لرستان قراردارد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران لرستان؛  به دلیل وضعیت توپوگرافی خاص که از سه طرف به دیواره های بلند محصور گشته ، محل ریزش و تجمع برف در ماه های سرد سال است .
 
انباشته شدن برف در این دره و تبدیل شدن آن به یخچال و سپس حرکت آب در کف دره سبب حفر کانال ( تونل ) در زیر برف ها شده تونلی زیبا و مشهور تحت عنوان تونل برفی را ایجاد کرده است                                                         
از ویژگی های این تونل می توان به طول این تونل متغیر و گاه تا چند صد متر می رسد که بسته به ماه سال ، طول آن متفاوت است اشاره کرد.
حداکثر طول در ماه های اردیبهشت و خرداد و حداقل آن در ماه های شهریور و مهر دیده شده است.                                          
 
پهنا یا عرض آن در برخی نقاط به 10 متر و ارتفاع آن به 5 /4 متر هم می رسد .
شکل تونل که از شکل دره پیروی می کند شیب زیادی دارد ، بنابر این هوای داخل تونل در اثر مجاورت با یخ و برف بعد از سرد شدن به علت چگالی زیاد ، هوای سرد نشست پیدا کرده ( نزول می کند ) و از دهانه پایین تونل نسیمی خنک و دائمی در جریان است به نحوی که گاه اختلاف دمای داخل تونل با بیرون آن به بیش از 25 درجه سانتی گراد می رسد که گویا در گرمای شدید تابستان یخچال های قطب را به نظاره نشسته ایم و

آب حاصل از این تونل در رودخانه کمندان سرازیر می شود وبا توجه به گذر این آب از سنگ های دگرگون شده ی منطقه ، گاه رسوب و انحلال عناصری چون کلسیم ، منیزیم ، آهن در آن کیفیت آب عبوری از تونل به منظور آشامیدن مناسب گردیده و آب معدنی مطلوبی را حاصل می نماید به طوری که آب شرب شهرستان الیگودرز را که به فاصله 40 کیلومتری از آن قرار دارد را تامین می کند .

طرح انتقال آن به سایر شهرهای فقیر از حیث ریزش های جوی نیز در دست بررسی است . در پایین دست آن سد مخزنی کمندان جلوه منحصر به فردی به منطقه از لحاظ گردشگری  می بخشد .
 
این سد هم اکنون مراحل مطالعاتی خود را پشت سر گذارده و در مرحله انحراف مسیر جریان آب قرار دارد که باآبگیری آن در آینده ای نزدیک ، علاوه بر رونق کشاورزی منطقه ، زیبایی مکان را دو چندان می نماید .

این سد به لحاظ ساختمان عمرانی و مصالح استفاده شده در آن از نوع سدهای با هسته رسی بوده ، طول تاج آن در حدود 70الی 80 متر تخمین زده شده است .                                                                                 پیاده روی 3 کیلومتری در شیبی حدود 15 درصد ، 

منجر به تعرق شدید بدن گردیده ، لذا ورود یکباره به درون تونل در بروز علائم سرماخوردگی موثر است .    

گرمای تابستان تدریجاً از ارتفاع تونل مذکور کاسته و تبلور بلورهای متبلوره را سست می گرداند .از این رو گام برداشتن بر روی سطح این تونل در اواخر فصل گرما سبب ریزش برف انباشته شده خالی از خطر نیست.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.