محمود عزیزی، بازیگر سینما در گفتگو با
خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص جایگاه پیشکسوتان گفت: ما از جریانسازی و مهندسی تولید کار در کشور برخوردار نیستیم بنابراین پیشکسوتان و تجربههای آنان را حذف و به دنبال پیشرفت، بدون حضور این افراد هستیم.
وی تصریح کرد: کشور ما درخت کهن را قطع و نهال میکارد و بعد برای کهن شدن نهال سرمایهگذاری میکند و نیروی انسانی فراوان هزینه میکند اما معلوم نیست که به موفقیت آن درخت کهن دست یابد. بنابراین سیستم منسجم که یک هدف را دنبال کند و فرهنگ عام مسئلهاش باشد و در کنار این موارد تهیهکنندهای که دانایی این امور را داشته باشد، وجود ندارد.
عزیزی در خصوص ارزشگذاری پیشکسوتان در قبال جوانان، اظهار داشت: تهیهکننده و کارگردان سینما باید به این موضوع واقف باشند که تلفیق تجربه پیشکسوتها و انرژی جوانها در فیلم باعث جلب بیشتر مخاطب میشود و ادامه این روند کاری باعث میشود زمانی که نسل جوان امروز ما پیشکسوت فردا شد تجربهها زنجیروار به نسلهای بعدی برسد نه اینکه فقط از یک نسل در فیلمهایشان استفاده کنند.
عزیزی در خصوص نقش فیلمنامه در کمرنگ شدن حضور پیشکسوتان گفت: با توجه به اینکه نویسندگی و فیلمنامه نویسی شغل نیست فیلمنامه نویس از عهده مخارج زندگی برنیامده و ناچار است در مدت زمان کوتاه چند فیلمنامه بنویسد که نتیجه آن کیفیت پایین و ساخت نامناسب است.
این بازیگر سینما افزود: اگر نویسنده ثروت پدری یا حمایت مالی از جایی نداشته باشد به راحتی در یک سال یک فیلمنامه مینویسد که آن هم به مسائل تولید در جامعه ارتباط پیدا نمیکند با این وجود آدمهایی در این سینما هستند که برای نوشتن یک فیلم وقت گذاشته و تولید متفاوت و بازخورد خوب آن را میبینیم.
وی در خصوص نقش پیشکسوتان در ارتقاء سینما، بیان داشت: قطعاً نقش پیشکسوتان همیشه میتواند مثبت باشد چنانچه در فیلمهایی که این افراد حضور دارند مخاطب به دلیل خاطرات شیرینی که با این هنرمند داشته به تماشای فیلم او مینشیند و با وجود سناریوی ضعیف، کارگردان ناتوان و شرایط نامطلوب شکل تولید، پیشکسوت را جذب مخاطب میکند.
عزیزی افزود: ما با وجود پیشکسوتان سریالهایی را داشتیم که مردم را پای خود مینشاند و خیابانها خلوت میشد ولی در حال حاضر مردم به فیلمهای خارجی روی آوردهاند که کمرنگ شدن حضور پیشکسوتان از دلایل آن است.
عزیزی در ادامه در خصوص بهبود وضعیت فیلمنامهنویسی و حضور پیشکسوتان، اظهار داشت: بخش دولتی که نظارت بر روند شکلگیری تولید فیلم و اعطای مجوز دارد در ضعف و انزوای برخی کارگردانان و پیشکسوتان که در دورهای از این فیلمهای بسیاری ساختهاند و از فیلمهای قوی برخوردار بودهاند، مقصر است.
بازیگر«قلادههای طلا» با اشاره به مشکلات بخش تولید در سینمای ایران، گفت: دخالت دولت در بخش تولید به شکلهای مختلف و حمایت از برخی به اسم تهیهکننده خصوصی باعث کمرنگ شدن حضور تولیدکننده خصوصی متعهد شده است در نتیجه مسئولان دولتی باید جوابگوی ضعف یا سرنوشت فیلمها باشند.
عزیزی در خصوص بهبود وضعیت موجود گفت: در صورت وجود یک برنامه مشخص ملی، میهنی در کنار همبستگی کارگردانان و تولیدکنندگان و فراهم شدن شرایط کار و حذف جریان و مافیا میتوان امیدوار بود فیلم خوبی با حضور پیشکسوتان ساخته شود.
این استاد دانشگاه در خصوص ادامه راه سینمای ایران، بیان داشت: مسیر موجود سینما مناسب نیست، تصویب اعتبارات فرهنگی و هنری در نقاط مختلف و خروجی آن و حذف بسیاری از افراد به جهت بها دادن به عدهای محدود باعث تفرقه بین هنرمندان و پیشکسوتان و منزوی شدن آنان شده است.
عزیزی در پایان گفت: در همه دنیا دوشغله بودن ممنوع است چرا که شغل اصلی هزینه آسایش و رفاه یک شخص را تأمین میکند اما در ایران به دلیل نبود تعریف درست از شغل هیچ کس در جایگاه خودش نبوده و جایگاه همه موضوعات و ارزشها تغییر کرده است که از آن جمله جایگاه پیشکسوتان در عرصه هنر است.
انتهای پیام/